امسال چهار هزار مهابادی خون اهدا کرده اند


امسال چهار هزار مهابادی خون اهدا کرده اند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره انتقال خون مهاباد گفت: امسال چهارهزار و 371 نفر در این شهرستان با مراجعه به این اداره، بخشی از خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کرده اند.

داود نصرارکن روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال چهارهزار و ۶۶۶ نفر برای اهدای خون به این اداره مراجعه کردند که از این تعداد ۲۹۵ نفر به دلیل نداشتن شرایط لازم، موفق به اهدای خون نشدند.

وی اضافه کرد: از مجموع اهداکنندگان خون در این شهرستان در نیمه نخست امسال چهار هزار و ۲۷۱ نفر مرد و ۱۰۰ نفر زن هستند.

رییس اداره انتقال خون مهاباد با اشاره به کاهش استقبال شهروندان نسبت به اهدای خون اظهار داشت: امسال ۴۷۱ نفر برای نخستین بار با مراجعه به این پایگاه موفق به اهدای خون شدند و ۲ هزار و ۵۷۱ نفر نیز با سابقه قبلی (حداقل سالی ۲ بار) خون اهدا کردند.

"نصرارکن"، با اشاره به ترس کاذب برخی شهروندان از ابتلای احتمالی به بیماری کرونا با اهدای خون گفت: تمام وسایل و تجهیزات دریافت خون، محیط و شرایط خون‌گیری کاملا استرلیزه، بهداشتی و یکبار مصرف است و هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: ذخائر بانک خون این پایگاه با کاهش خون و فرآورده‌های خونی مواجه شده و برای جبران این کاهش نیاز است افراد از همه گروه‌های خونی با مراجعه به پایگاه انتقال خون این شهرستان برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به مصرف بخشی از خون‌های ذخیره شده توسط بیماران نیازمند، هم‌اکنون این پایگاه به تمام گروه‌های خونی برای ذخیره و مصرف بیماران احتیاج دارد.

اداره انتقال خون مهاباد به عنوان یکی از پایگاه های اقماری آذربایجان‌غربی از سال ۱۳۷۸ در ساختمان مستقل این اداره فعالیت خود را آغاز کرده است؛ این پایگاه تأمین کننده خون موردنیاز مراکز بیمارستانی شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از جمله میاندوآب، اشنویه، شاهین‌دژ، بوکان، نقده، سردشت، پیرانشهر و تکاب است.

در این پایگاه همچنین پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی پی، سی پی پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون نیز فرآوری و استحصال می‌شود.

سازمان انتقال خون ایران در مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به «تالاسمی»، «هموفیلی» و «لوسمی» تاسیس شد.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری