2 هزارو 900 ناشنوا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند


2 هزارو 900 ناشنوا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هم اکنون 2 هزارو 900 نفر از جمعیت ناشنوایان این استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد تعداد یک‌هزارو 739 نفر مستمری بگیر هستند.

محمد محمدی قیداری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون اطلاعات ۲۱ هزارو ۸۱۶ معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی زنجان ثبت شده که ۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای این نهاد پیشگیری از انواع معلولیت ها است، اظهار داشت: در این ارتباط بحث غربالگری شنوایی نوزادان یک تا ۱۰ روز در بیمارستان ها مورد سنجش قرار می گیرند که برای موارد مشکوک اقدامات لازم نظیرکاشت حلزون انجام می‌گیرد.

این مسؤول با اشاره به اینکه با اقدامات انجام گرفته پوشش ۸۵ درصدی در این بخش حاصل شده است، ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۶ هزار نوزاد در این استان مورد معاینه قرار گرفتند که موارد مشکوک برای انجام غربالگری پیشرفته، کارهای تخصصی و سایر درمان های ارجاع داده شد.

وی اظهار داشت: تشخیص هر چه زودتر ناشنوایی تاثیر بسزایی بر ارائه درمان ها به همراه دارد، به دلیل آنکه زمان طلایی برای آموختن یک زبان در کودکان هفت سالگی است و بی توجهی به این امر و تاخیر در رشد گفتار و زبان را به دنبال دارد.

وی یادآورشد: ۵۰ درصد معلولیت ها به دلیل اختلالات ژنتیکی است و در این خصوص اقداماتی از قبیل اطلاع رسانی، آگاه سازی به گروه های هدف به ویژه زوجین در آستانه ازدواج برای بهره گیری از مشاوره های لازم مراکز تحت پوشش انجام گرفته است.

محمدی خاطرنشان کرد: یکی از علت های شایع نابینایی تنبلی چشم است که این سازمان طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله را اجرا می کند که با کارهای انجام گرفته پوشش ۸۵ درصدی حاصل شده است که موفقیتی خوب محسوب می شود.

وی اظهار داشت: در این طرح گروه های مشکوک نیز برای انجام خدمات مورد نیاز به بخش های دیگر ارجاع داده می شود تا از بروز احتمالی نابینایی و مشکلات ناشی از آن جلوگیری شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: این سازمان با توانمندسازی ناشنوایان تلاش دارد این قشر را برای حضور در جامعه آماده کند که در این راستا برنامه های مختلفی در حال اجرا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام