افزایش جمعیت سالمندی در ایران / 20 سال برای فراهم کردن زیرساخت‌ها فرصت داریم


افزایش جمعیت سالمندی در ایران / 20 سال برای فراهم کردن زیرساخت‌ها فرصت داریم

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، با بیان اینکه تا سال 2020 جمعیت سالمند ایران دو برابر می‌شود ،گفت: فقط 20 سال فرصت برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این جمعیت وجود دارد.

افزایش جمعیت سالمندی در ایران / 20 سال برای فراهم کردن زیرساخت‌ها فرصت داریمبه گزارش ایکنا، نشست خبری ویدیو کنفرانسی به مناسبت روز جهانی سالمندان، امروز 9 مهرماه، با حضور محمدتقی جغتایی، مشاور وزیر در امور توانبخشی و محسن شتی، رئیس اداره سالمندان در وزارت بهداشت برگزار شد.

محسن شتی، رئیس اداره سالمندان در این نشست در پاسخ به ایکنا در رابطه با برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت سالمندان، اظهار کرد: برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت سالمندان در ابعاد مختلف بهداشتی، درمانی، روانی و اجتماعی پیگیری می‌شود. در حوزه درمان در حال تدوین گایدلاین‌های خاص مانند تشخیص و درمان دمانس و آلزایمر هستیم. همچنین پروتکل‌هایی برای اورژانس ۱۱۵ و خدمات فوریت پزشکی مخصوص سالمندان در حال تدوین است.

وی افزود: طراحی ارائه خدمات مراقبتی در منزل نیز برای سالمندان یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت است که در سایر کشور‌ها نیز اجرا می‌شود، اما هنوز در ایران اجرا نشده است. به صورت مشترک با سازمان بهزیستی اقداماتی برای مراقبت‌های بهداشتی سالمندان در مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان انجام می‌شود.

شتی با تأکید بر لزوم تربیت نیروی انسانی متخصص طب سالمندی، اظهارکرد: این موضوع چند سال متوقف شده بود، اما مجدداً از سر گرفته شده است تا با توجه به حرکت جامعه به سمت سالمندی بتوانیم پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

وی ادامه داد: آموزش‌های دانشجویان این رشته حین تحصیل مورد بازنگری قرار می‌گیرد. همکاران ما در حوزه آموزش وزارتخانه در حال بازنگری برنامه‌های آموزشی هستند تا دغدغه مهارت آموزی نداشته باشیم و زمانی که دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شود، مهارت کافی داشته باشد. برنامه دوم نیز در خصوص فارغ‌التحصیلان است که دوره‌های حین خدمت برگزار کنند. در این زمینه سازمان ملی مهارت‌ها اعلام آمادگی کرده است تا دوره‌های کوتاه مدتی برای فارغ‌التحصیلان در نظر گیرد.

وی با بیان اینکه در زمینه شاخص‌های مرتبط با سالمندان نیازمند اطلاعات دقیقی هستیم، گفت: این شاخص‌ها کمک می‌کند تا با شواهد و مستندات تصمیم‌گیری کنیم. در حوزه آموزش سالمندان از آنجایی که شاید متخصص کافی به اندازه جمعیت سالمندان در سال‌های آتی نداشته باشیم، اقدام به تهیه محتوا‌های آموزشی متناسب با سالمند کرده‌ایم تا در قالب‌های مختلف بتواند به آگاهی از خود مراقبتی از سوی سالمند کمک کند.

شتی افزود: سایر کشور‌ها پروژه‌ای تحت عنوان «دانشکده سالمندی» دارند که سالمند می‌تواند بنابر علاقه خود مباحثی را بیاموزد. این طرح با همکاری شهرداری تهران و وزارت علوم قرار است در دانشگاه علوم پزشکی تهران به شکل پایلوت اجرا شود.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم آینده‌پژوهی در حوزه سلامت نیز گفت: خوشبختانه در این حوزه فعال هستیم، چراکه باید بدانیم در آینده با شرایطی که داریم وضعیت سالمندان به کجا می‎رسد و آیا توان مدیریت شرایط را خواهیم داشت یا خیر؛ آیا هر دستگاه به اندازه سهم خود در حوزه سالمندان تلاش می‌کند.

شتی با بیان اینکه موضوع سالمندان فقط وابسته به وزارت بهداشت یا یک نهاد دیگر نیست، بلکه موضوعی است که تمام نهاد‌ها باید به آن ورود کنند، تأکید کرد: برای برطرف شدن مشکلات سالمند نیازمند همراهی و هماهنگی همه نهاد‌ها هستیم.


سبقت جمعیت بالای ۶۵ سال از جمعیت زیر ۵ سال


وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار تعداد افراد بالای ۶۵ سال از تعداد افراد زیر ۵ سال بالاتر رفته است، گفت: در طول ۱۰۰ سال این سالمندی در کشور‌های اروپایی تجربه شده است و اگر امروز زیرساخت‌های آماده‌تری دارند طی فرصت ۱۰۰ ساله این کار را انجام دادند.

این خبر تکمیل می‌شود.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری