عامل بیماری آنفلوآنزای پرندگان چیست؟/ بیماری که برای انسان می‌تواند کشنده باشد


عامل بیماری آنفلوآنزای پرندگان چیست؟/ بیماری که برای انسان می‌تواند کشنده باشد

عامل بیماری آنفلوآنزای پرندگان یک ویروس واگیردار بین پرندگان است که به وسیله مدفوع، بزاق و ترشحات بینی منتقل می‌شود.

عامل بیماری آنفلوآنزای پرندگان چیست؟/ بیماری که برای انسان می‌تواند کشنده باشد

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آنفلوآنزای پرندگان ویروس واگیرداری است که در پرندگان اتفاق می‌افتد؛ این ویروس اکثر پرندگان اهلی و پرندگان وحشی، به خصوص پرندگان آبزی و ساحلی را درگیر می‌کند و در موارد نادر، به پستانداران و انسان نیز قابل انتقال است.

یک نوع از این ویروس در سال ۲۰۰۳ در منطقه جنوب شرقی آسیا ظاهر شد که در مواردی نادر به انسان نیز انتقال پیدا کرد و افراد مبتلا، به شدت بیمار شدند یا از بین رفتند.

در موارد فوق حاد، پرندگان بدون هیچ علامتی تلف می‌شوند و علائم آن متغیر است؛ درگیری سینوس‌ها و سینوزیت در این بیماری متداول است و معمولا پرندگان علائم عصبی همراه با چرخش سر و اشکال در راه رفتن یا فلجی از خود نشان می‌دهند.

این بیماری برای انسان می‌تواند کشنده باشد و در صورت تماس نزدیک با جانور بیمار یا تماس مدفوع، بزاق و هر نوع ترشح از جانور بیمار با چشم، بینی، لب و دهان بیماری منتقل می‌شود و هر فردی که در معرض جانور مشکوک به این بیماری قرار داشته باشد، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند.

توجه داشته باشید که گوشت جانور مشکوک به این بیماری هرگز نباید مصرف شود و لاشه آن باید با اطمینان کامل، با لایه‌های متعدد آهک بر روی آن دفن شود.

محمد لرستانی کارشناس حوزه محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این بیماری اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزای پرندگان مانند هر ویروس دیگری دائم در حال تغییر است. برخی از سویه‌های این ویروس با تغییراتی در آن‌ها ایجاد شده است و توان ابتلای انسانی را پیدا کرده‌اند، در سال ۲۰۰۶ بسیاری از کشور‌ها وجود آنفلوآنزای H۵N۱ را تأیید کردند که توان ابتلای انسانی را داشت و در همان سال موجب تلفات انسانی شد.

او با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری بیان کرد: تا کنون این بیماری فقط از طریق تماس با پرندگان بیمار و یا کود پرندگان بیمار به انسان منتقل شده است و هیچ گونه شواهدی مبنی بر انتقال بیماری از انسان به انسان دیگر وجود ندارد، اما این مسأله کاملا منتفی نیست، چراکه امکان ایجاد سویه جدید وجود دارد و در صورت به وجود آمدن سویه جدید، امکان انتقال نوع حاد بیماری آنفلوآنزا از انسان به انسان دیگر غیر ممکن نیست.

این کارشناس تصریح کرد: آنفلوآنزای پرندگان در انسان علائم شبیه به آنفلوآنزاهای معمول دارد، این بیماری به صورت یک عفونت ریوی بسیار حاد ظهور می‌کند که علت آن می‌تواند هر نوع آنفلوآنزا و یا ویروس بیماری شبیه به آن باشد. تنها راه تشخیص انجام آزمایش‌های تخصصی است، البته افراد بیمار با سابقه ارتباط مستقیم با پرندگان بومی یا صنعتی، مشکوک محسوب می‌شوند و باید در بررسی احتمال بیماری در آن‌ها دقت بیشتری شود.

بیشتر بخوانید

مارهای دریایی گونه ای که گرما برایشان کشنده است خطرناکترین گونه دریایی که با سمش انسان را می کشد

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل