12 اقامتگاه بوم‌گردی در گرمی مغان ایجاد شد


12 اقامتگاه بوم‌گردی در گرمی مغان ایجاد شد

اردبیل - ایرنا - رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمی مغان گفت: تاکنون 12 اقامتگاه بوم‌گردی در روستاهای این شهرستان راه‌اندازی شده که ظرفیت پذیرش حدود 220 مسافر را دارند.

به گزارش ایرنا ، علی حسین‌زاده روز شنبه در بازدید از ظرفیت‌های روستای ملالار انگوت برای راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی اظهارداشت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجب ترویج فرهنگ بومی و احیای صنایع دستی و کشاورزی و کلید رونق گردشگری و اقتصادی می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تاکید مدیرکل میراث‌فرهنگی استان از افرادی که در نظر دارند در بخش بوم‌گردی سرمایه‌گذاری کنند، حمایت ویژه صورت می‌گیرد.

وی گفت: گرمی از شهرستان‌های با ظرفیت و قابلیت بالای استان در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی بوده و توجه به این حوزه زمینه برای توسعه این شهرستان به ویژه در حوزه اقتصادی و اشتغال را فراهم می‌آورد.

رییس ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمی از برگزاری جلسات تشویقی برای راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی در روستاهای شهرستان گرمی خبر داد و گفت: در این زمینه نشست‌های توجیهی با اهالی روستاها برگزار می‌شود.

شهرستان گرمی در پهن دشت مغان از کهن‌ترین مناطق مسکونی آذربایجان و یادگار تیره‌های اشکانی و قوم پارت است.

این شهرستان در شمال شرقی اردبیل با آب و هوای گرم و معتدل گنجینه‌ای از اشیا و اقلام تاریخی را در دل خود جای داده و آثار قدیمی به دست آمده از گوشه و کنار آن گویای تاریخ کهن و عبرت انگیز این دیار است.

بنا بر اظهارات مسوولان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، بیشترین آثار تاریخی استان مربوط به شهرستان گرمی می‌باشد که بخش عمده آن در زیر خاک مدفون و مستتر است.


در کتب متعدد تاریخی از گورستان آلیله،غار و یخچال‌های طبیعی روستای انی، شاه تپه سی (محل تاجگذاری نادرشاه افشاری) ، خرمن تپه سی در روستای اوماسلان،تپه آقامال مربوط به دوره اشکانی و ساسانی در روستای شکرلو ، تپه نقاره یادگار دوران اسلامی در روستایی به همین نام ، تپه مطلب مربوط به دوره اشکانیان در روستای تیکانلو و گورستان‌ها و تپه‌های متعدد در مناطق دیگر از آثار تاریخی این شهرستان نام برده شده است.

سیدمحمدابراهیمی در کتاب پژوهشی بر جغرافیای مغان، روستای "اوجاق آلازار" بخش مرکزی گرمی را از مکان های زیارتی و مقدس آذربایجان ذکر کرده است.

وی می نویسد: اگر چه تحقیق کاملی در خصوص شخصیت مدفون در این روستا به عمل نیامده است اما مقبره‌ای تاریخی که امروزه در نزدیکی مسجد روستای اوجاق آلازار قرار گرفته از دیرباز به عنوان زیارتکده‌ای مورد توجه بوده و از این رو، نام روستا اوجاق آلازار نامیده شده است.

روستای آلیله در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گرمی نیز بخاطر داشتن غار تاریخی و سنگ قبرهای قدیمی با نقش های مسحور کننده از مناطق تاریخی گرمی محسوب می‌شود که متاسفانه در گذر زمان مورد دستبرد قرار گرفته است.

از منظر گردشگری نیز آبشارهای چشم‌نواز روستاهای دمولو،قوزلو و افچه،باغات انار هزان،باغات شلیل آزادلو،نوار مزی سرسبز،کوهستان های همواره بهار بخش مرزی موران و ارتفاعات چشم نواز تولون و آزنا را می‌توان نام برد.

قرار گرفتن منطقه گردشگری گیلارلو در حاشیه جاده جدید گرمی،اردبیل و نزدیکی این منطقه به شهر گرمی نیز در جذب گردشگر به این شهرستان اهمیت زیادی دارد و منطقه گردشگری گیلارلوی گرمی به یکی از مناطق توریستی و اقتصادی این شهرستان تبدیل خواهد شد.

منطقه گردشگری گیلارلوی گرمی به قایق موتوری،کمپ های اقامتی،فضای سبز و پیست سنتی اسب سواری مجهز است و انتظار می‌رود با استمرار توجه و همت مسوولان، در آینده رونق شورابیل اردبیل را شاهد باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل