کانون انتشار بوی نامطبوع بهار زیر ذره‌بین محیط‌زیست است


کانون انتشار بوی نامطبوع بهار زیر ذره‌بین محیط‌زیست است

همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: تاکنون 11 کانون احتمالی انتشار بوی نامطبوع توسط منابع مختلف در این شهر شناسایی شده است که طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی محیط زیست همه این کانون‌ها مولد بوی نامطبوع نیستند.

معصومه پارچیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: واحدهای اسید سازی، کارتن سازی، واحد تولید ایزوگام، ۲ کشتارگاه دام و طیور و دپو کود مرغی و استفاده از آن در مزارع کشت سیب زمینی از علل اصلی انتشار بوی نامطبوع در شهر بهار است.

وی اضافه کرد: پیشتر فاصله شهرک صنعتی بهاران با منطقه مسکونی شهر بهار بیشتر از حال حاضر بود اما با توسعه شهری و رشد ساخت و سازها این فاصله روز به روز کمتر و مناطق مسکونی به این شهرک نزدیک تر شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار افزود: شهرک فرهنگیان یکی از نزدیکترین مناطق مسکونی به شهرک صنعتی بهاران است و ساکنان این منطقه بیشترین شکایت و گلایه مندی را از انتشار بوی نامطبوع دارند، بنابراین می توان نتیجه گرفت که توسعه شهری و نزدیک شدن به این شهرک در افزایش شکایت‌ها تاثیرگذار بوده است.

پارچیان بیان کرد: بخشی از ایجاد بوی نامطبوع به خاطر فعالیت واحدهای صنعتی امری طبیعی است بنابراین مناطقی که نزدیکتر به شهرک صنعتی هستند بیشتر از این وضعیت اذیت می شوند البته جهت وزش باد شب هنگام از سمت شهرک صنعتی به داخل شهر بوده ( از کوه به دشت) و این امر نیز موجب هدایت بوی نامطبوع به سمت شهر می‌شود.

وی بیان کرد: ۲ کشتارگاه دام و طیور در ورودی صالح آباد دارای سیستم پخت ضایعات به منظور تبدیل ضایعات به پودر گوشت و تهیه خوراک دام هستند که همه ضایعات ناشی از کشتار دام در این دیگ ها قرار گرفته و پس از طی فرایندی به پودر مغذی تبدیل و برای خوراک دام استفاده می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار بیان کرد: پس از پیگیری و مصوبات فرمانداری بهار مقرر شد این واحدها از ساعت هفت صبح تا هفت عصر نسبت به پُخت ضایعات اقدام کنند و از پخت شبانه خودداری شود که طبق پایش های شبانه صورت گرفته مشخص شد این مصوبه از سوی مدیران این واحدها رعایت می‌شود.

پارچیان اضافه کرد: در یکی از واحدها که مولد آلودگی به شمار می‌رود نیز در گذشته تجهیزاتی به منظور کاهش آلودگی هوا نصب شده بود که موثر واقع نشد.

وی ادامه داد: اما مجدد دستگاه جدیدی به منظور تصفیه هوا و کاستن میزان آلودگی پساب، در حال نصب است و همچنین سیستم پیش تصفیه به منظور کاهش آلودگی فاضلاب هم تا پایان ماه جاری در این واحد راه‌اندازی می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: ۲ واحد اسید سازی نیز به عنوان کانون انتشار بوی نامطبوع شناخته شدند که یکی از آنها به منظور تعمیرات در حال حاضر تعطیل است و دیگر واحد فعال هم ۵۰ درصد کار را به منظور تبدیل سیستم تک جذبی به دوجذبی انجام داده و برای مابقی کار در حال انعقاد تفاهم نامه با یک شرکت مرتبط است.

پارچیان اضافه کرد: واحدهای اسیدسازی باید نسبت به نصب سیستم پایش آنلاین اقدام کنند تا به صورت لحظه‌ای از اداره کل حفاظت محیط زیست استان بتوان وضعیت آلودگی این واحدها را رصد کرد که در حال حاضر یکی از واحدهای اسیدسازی در حال انعقاد قرارداد با یک شرکت دانش بنیان است.

وی اظهار داشت: سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بهاران نیز تا حدود یک ماه پیش دارای نقص و مشکلاتی بود اما با توجه به اقدام‌های صورت گرفته توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم اینک وضعیت خروجی آن استاندارد است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار بیان کرد: ۲ کشتارگاه هم در بهار فعالیت دارند که هر دوی آنها نسبت به نوسازی سیستم تصفیه فاضلاب اقدام کرده و خروجی آنها در حد استاندارد است.

پارچیان گفت: با توجه به استفاده از کود مرغی برای کشت سیب زمینی، شاهد دپوی کود در نقاط مخلف شهر بهار بوده و همچنین پس از آبیاری زمین کشاورزی بوی کود در فضای شهر منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود سازمان جهاد کشاورزی نسبت به جذب سرمایه‌گذار و احداث مرکز فرآوری کود مرغی در شهرستان اقدام کند تا از کودهای فرآوری شده که مشکلات زیست محیطی کودهای فعلی را ندارند استفاده شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار افزود: بوی نامطبوع منتشره در شهر بهار برآیندی از همه کانون های آلودگی است و حتی حرکت خودروهای دیزلی در جاده کرمانشاه و بوی لنت ترمز وسایل نقلیه در جاده نیز بر انتشار بو تاثیرگذار بوده است.

پارچیان افزود: شهر بهار از طریق واحدهای صنعتی واقع در ورودی شهر و در منطقه چشمه قصابان و شهرک صنعتی بهاران، کشتارگاه دام و کشتارگاه طیور در ۲ راهی صالح آباد، شهرک صنعتی سفال و سرامیک در لالجین، کارخانه قند و صنایع تبدیلی الوند از سمت حسین آباد و شهرک صنایع غذایی بهار احاطه شده که همگی آنها در انتشار بوی نامطبوع تاثیر دارند.

وی ادامه داد: واحدهای تولید اسید و کارتن سازی و تصفیه خانه شهرک صنعتی بهاران، واحدهای تولید قارچ، کشتارگاه‌ها و واحدهای تولیدی چشمه قصابان می توانند بر انتشار بوی نامطبوع تاثیر گذار باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی