طنز / بی بورس نفس کشیدنم دشوار است!


طنز / بی بورس نفس کشیدنم دشوار است!

از رئیس سازمان بورس ، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و سایر مسئولان اقتصادی مملکت پنهان نیست، از شما چه پنهان، دخل و درآمد ماهانه... ادامه مطلب نوشته طنز / بی بورس نفس کشیدنم دشوار است! اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

از رئیس سازمان بورس ، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و سایر مسئولان اقتصادی مملکت پنهان نیست، از شما چه پنهان، دخل و درآمد ماهانه ما، الحمدلله به برکت دولت تدبیر و امید، تنها کفاف امور روزانه زندگی شاهانه ما را می دهد و مجبوریم در راستای ایمن ماندن از شر جمیع بلیات دنیوی و سلامت تن و روان (به جهت سرسام آور بودن هزینه های پزشکی و درمانی) ورزش، کم خوری و رعایت بهداشت را جزء لاینفک امور روزانه مان قرار دهیم.

یعنی جوری این اصول را آویزه گوش قرار داده ایم که اگر کسی ما را نشناسد و ماجرا را نداند با خودش فکر می کند که لابد ما برای مسابقات دو و میدانی لیگ الماس، بدنسازی می کنیم! این صغری کبری را چیدیم تا در جریان باشید که با این آب باریکه کارمندی، مانده ای برای سپرده گذاری در بورس، خرید طلا، سکه، خودرو، کره و این دست جنگولک بازی ها در حساب ما باقی نمی ماند و ما در نوسانات بازار اقتصاد بی تقصیریم.

اما ظاهراً بنیان زندگی جمع کثیری از هموطنان با زندگی ورزشکارانه حقیر، تفاوت های ماهوی دارد و نیمی از خلق الله (که هیچ وقت یه تومن دستی ندارند، به اطرافیان قرض بدهند)، چراغ خاموش و زیر پوستی در بورس سرمایه گذاری های اساسی کرده اند و به قولی: «بی بورس نفس کشیدنم دشوار است!»

جالب اینکه ایران از نظر تعداد افراد حاضر در بورس، به نسبت جمعیت خود، یکی از بالاترین نرخ‌ها (۵۸٫۹ درصد) را در جهان به خود اختصاص داده است و سرمایه بورس نسبت به سال ۸۸ به بیش از ۱۰۰ برابر رسیده است! کار تا جایی بیخ پیدا کرده که عده ای حتی به دنبال گرفتن کد بورسی برای کودکان، نوزادان، خدمه و حتی اموات شان هستند!

دولت هم که بورس را یک جارو برقی حسابی و مَشتی برای جمع آوری نقدینگی می بیند و دخالتی در آن ندارد (!) اعلام کرده که برای خرید سهام شرکت های دولتی، نیاز به کارت ملی و شناسنامه و کد بورسی و این قرتی بازی ها نیست؛ فعلاً زنبیل را بیاورید و سهام تان را ببرید!

جالب تر این که از یک طرف در خیابان ها بیلبورد می زدنند که در بورس سهام بخرید، چگونه در صف خرید رتبه اول باشیم، آموزش رایگان بورس و … و از همان طرف آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، اعلام می کند که دولت در بورس دخالتی ندارد!

اما الان که بورس از خجالت سهامداران سرخ شده و برای راه افتادن مجدد تاتی تاتی هم نمی کند، یک عده مثل همین عمو سیفی (سرایدار مفخم مدرسه مان) که تا دیروز فکر می کرد خگستر فحش است، ولی الان تحلیل تکنیکال می کنند؛ شاکی شده که چرا از اول به ما نگفتید سرمایه گذاری بورس امکان ضرر هم دارد و حالا که اوضاع کشمشی شده، یاد همسایه ها افتاده اند که : «همسایه ها یاری کنید تا من سهام داری کنم!»؟ دولت هم اعلام کرده که بورس فراز و نشیب دارد. مردم (مثل همیشه) تحمل کنند…

با این وجود، دولت که دوست ندارد خلق الله پولشان را از بورس خارج کنند (البته اگر پولی مانده باشد)، در حال مداوای اورژانسی زخم های بورس است و علمیات احیای بورس را با تزریق پول از صندوق توسعه ملی، آزادسازی سهام عدالت، ورود ETF ها یا همان صندوق های واسطه گری مالی، افزایش عرضه اولیه‌ها، فراهم کردن امکان ورود بانک ها به بورس و …آغاز کرده است. باور کنید فقط کم مانده که مثل فست فودی ها و رستوران ها، تن پوش تن یک نفر کنند و جلوی تالار شیشه ای بورس، مردم را به خرید سهام دعوت نمایند!

در پایان، ضمن آرزوی سبز شدن قبای بورس، امیدوارم عزیزان این لابه لا برای حفظ ارزش سهام ملت، دنبال راهکارهای سوفسطایی نباشند و دست به دامان دوستان و رفقای اکبر طبری و امثالهم نشوند که زبانم لال بیایند و کل سهام بورس را بخرند و به نام دوستان شان بزنند!….(چیه؟….. من چی کار کنم که شما از اینجور دوست ها ندارید؟!)

نویسنده : وحید حاج سعیدی در روزنامه اطلاعات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !