معاون استانداری فارس: 300 میلیارد ریال برای تکمیل سد هایقر ابلاغ شده است


معاون استانداری فارس: 300 میلیارد ریال برای تکمیل سد هایقر ابلاغ شده است

شیراز-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: 300 میلیارد ریال اعتبار از محل قانون استفاده متوازن، برای اجرای مراحل پایانی و تکمیل پروژه سد هایقر شهرستان فیروزآباد این استان ابلاغ شده است .

محمود رضایی کوچی، دوشنبه با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی این سد افزود: علاوه بر اعتبار یاد شده، امسال ۱۸۷ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیز برای اجرای این طرح ابلاغ شد که کمی بیش از اعتبار ابلاغی یعنی ۲۲۰ میلیارد ریال به این پروژه تخصیص یافت.
او ادامه داد: با توجه به مجموعه اقدمات و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه، پیش‌بینی می‌شود سد هایقر در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.
وی، تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنایع منطقه، تولید انرژی برقابی، کنترل سیلاب و جلوگیری از شور شدن آب به خاطر وجود گنبدهای نمکی پایین دست و ایجاد اشتغال غیر مستقیم قابل توجه در سطح منطقه را از مهمترین مزایای بهره‌برداری از این سد برشمرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اظهار داشت: با توجه به گسترش تاسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی گاز و افزایش جمعیت مناطق جنوبی این استان، حدود ۶۰ درصد آب استحصالی از سد هایقر به تامین آب آشامیدنی و صنعت این مناطق اختصاص خواهد یافت.
رضایی کوچی بیان کرد: مقرر شده که ساکنان روستاهای بالادست و اراضی کشاورزی موجود در مخزن سد از ظرفیت‌های اراضی شهری بر اساس برآورد کارشناسی استفاده کنند.
او گفت: این سد از نوع بتونی غلطکی قوسی با ارتفاع ۹۱ متر از پی، طول تاج ۲۳۳ و عرض ۶ متر است و از ظرفیت ذخیره ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب برخوردار است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با اشاره به اینکه تمام مراحل ساخت این سد توسط متخصصان و پیمانکاران داخلی انجام شده، بیان داشت:: حجم آب تنظیمی سد هایقر حدود ۶۷ میلیون متر مکعب است که ۱۱ میلیون متر مکعب آن برای تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاهای پایین دست، ۳۰ میلیون متر مکعب برای استفاده صنایعی مانند کارخانه کربنات سدیم واقع در پایین‌دست سد، ۱۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۱۶ میلیون متر مکعب نیز برای حقابه زیست محیطی در نظر گرفته شده است .
رضایی کوچی ادامه داد: محدودیت تامین منابع مالی، به کار گرفته نشدن الگوی مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف مصرف، فرسودگی سازه‌های آبی و شبکه‌های آبرسانی و در نتیجه کاهش بازدهی آنها، هدر رفت آب از شبکه و خطوط آبرسانی و آب‌های مشترک از مهمترین مشکلات حوزه تامین آب است.
سد هایقر به عنوان نخستین سد قوسی بتون غلتکی کشور بر روی رودخانه هایقر در جنوب شرقی شهرستان فیروزآباد و با هدف تامین نیاز آب آشامیدنی شهرهای جنوبی و نفتی این استان مانند لامرد، علامرودشت لامرد و مُهر ساخته شده است.

با توجه به مواجه استان فارس با خشکسالی، اجرای پروژه های متعددی شامل آبخیزداری و آبخوان داری و استحصال آب‌های روان در قالب ایجاد سد در دستور کار مسوولان قرار گرفته است.

شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)