95 درصد مدارس مریوان 2 شیفته است


95 درصد مدارس مریوان 2 شیفته است

سنندج - ایرنا - مدیر آموزش و پرورش مریوان با بیان اینکه مهمترین مشکل این شهر کمبود فضای آموزشی است، گفت: در حال حاضر 95 درصد مدارس و مراکز آموزشی مریوان در تمام دوره‌ها 2 شیفته است.

محمدرضا وینسفهان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شهر شرایط خاصی دارد و با توجه به موقعیت مرزی و مهاجرپذیری، رشد جمعیت دانش آموزی آن نیز هر ساله بالا است، بطوریکه امسال نسبت به سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ نفر به آمار دانش‌آموزان اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید در پایه اول ابتدایی آمار دانش‌آموزان ثبت‌نامی ۱۱۰ درصد بوده که ۱۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی ما است، اضافه کرد: این در حالی است که امسال به فضای آموزشی و تعداد کلاس‌های درس مریوان اضافه نشد، بنابراین مشکل کمبود مدرسه در این شهر جدی است.

مدیر آموزش و پرورش مریوان با بیان اینکه ساختمان‌های آموزشی کنونی این شهر هم به سمت فرسودگی پیش می‌رود، افزود: علیرغم تلاش‌های زیاد دولت و خیرین در بحث احداث فضای آموزشی، همچنان مشکل بزرگی داریم، به همین خاطر در سال ۹۸ کارگروه استانی فضاهای آموزشی مریوان به مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان تشکیل شد و ۶ پروژه در اولویت بهره‌برداری قرار گرفت.

وینسفهان گفت: قرار است این پروژه‌ها (با ۴۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری) تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری برسد که در صورت تکمیل، ۵۰ کلاس به فضاهای آموزشی مریوان در سال جاری اضافه می‌شود، ضمن اینکه این پروژه‌ها بین ۱۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی سرانه فضای آموزشی شهر مریوان را هشت دهم مترمربع اعلام و اضافه کرد: این میزان با احتساب فضاهای آموزشی روستایی به ۲ مترمربع می‌رسد، در حالیکه میانگین آن در سطح استان ۴.۲ مترمربع است و این نشان از چالش جدی کمبود فضای آموزشی در مریوان دارد.

مدیر آموزش و پرورش مریوان با اشاره به بالا بودن میزان فرسودگی مدارس مناطق روستایی در این شهرستان، یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات در مریوان، توزیع نامتوازن فضای آموزشی در مناطق مختلف این شهر بوده به این معنا که در برخی محلات که جمعیت بالا است، مدارس کمتری وجود دارد و این موضوع باعث شده دانش آموزان در مراکز آموزشی دورتری از محل زندگی خود تحصیل کنند و هزینه سرویس ایاب و ذهاب آنان زیاد باشد.

وینسفهان به وجود ۲۳ مدرسه تخریبی فعال و ۲۳ فضای آموزشی غیرفعال در سطح شهرستان مریوان اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از این ۵۰ درصد اعتبارات احداث مدارس توسط خیرین و ۵۰ درصد از منابع ملی بود که امسال این رقم برای خیران به ۳۰ درصد کاهش یافت تا این قشر خیرخواه بیشتر برای کمک به ساخت فضاهای آموزشی ترغیب شوند.

امسال ۴۴ هزار دانش‌آموز در ۴۶۱ مدرسه و یک هزار و ۹۲۲ کلاس درس و با کمک سه هزار و ۵۰ معلم تحصیل در مریوان تحصیل می‌کنند.

مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دیدار تیم های والیبال راه یاب ملل مریوان و شهرداری گنبد