توسعه بین المللی دانشگاه امام، نیازمند حمایت‌های بالادستی


توسعه بین المللی دانشگاه امام، نیازمند حمایت‌های بالادستی

قزوین – ایرنا -دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) آنچنانکه از نامش برمی آید برای فعالیت در سطح فراملی سیاستگذاری شده اما برای تحقق این هدف نیازمند حمایت‌های بالادستی، کمک خیران و واحدهای صنعتی استان است.

به گزارش ایرنا، ۳۷ سال از تأسیس دانشگاه بین المللی اسلامی ایران که در دیماه سال ۱۳۶۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد می‌گذرد و این دانشگاه در طول این مدت تحولات و چالش‌های مختلفی را سپری کرده است.

این دانشگاه پس از رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۱ با مجتمع آموزش عالی دهخدای قزوین ادغام شد و به دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تغییر نام داد.

این دانشگاه به منظور تحقق بخشیدن به اهداف اساسنامه و رسالت بین المللی خود از میان داوطلبان کشورهای مختلف جهان دانشجو پذیرفته و پس از حضور یکساله این دانشجویان در مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه، آنها را یا به دانشگاه‌های دیگر انتقال می‌دهد و یا شرایط ادامه تحصیل این افراد را در دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) فراهم می کند.

این دانشگاه با برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته آموزشی و اعضای هیأت علمی مجرب، با سواد و متعهد با بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در پذیرش دانشجوی غیرایرانی، بستر مناسبی را برای ادامه تحصیل نخبگان کشورهای جهان فراهم می کند.

امروز پس از گذشت سالیان متعدد از راه اندازی این دانشگاه با توجه به دستورالعمل‌های جدید وزارت علوم و با توجه به بیماری کرونا با چالش‌ها و مشکلاتی رو به رو شده که روح الله بیات معاون امور بین الملل دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی آنها را مطرح کرده است.

ایرنا. مهمترین فعالیت‌های بین المللی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) شامل چه برنامه‌هایی است؟

براساس اساسنامه و ماموریتی که از روز نخست به دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) محول شده است این دانشگاه وظیفه معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی و نیز تربیت نیروی متخصص و کارشناس در سطح بین الملل را برعهده دارد.

فعالیت‌های بین المللی دانشگاه در ۲ بخش همکاری‌های بین المللی با دانشگاه‌ها و موسسات بین المللی و آموزش زبان فارسی به دانشجویان تازه وارد به کشور برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور تعریف می‌شود و در همین راستا اقدامات مختلفی انجام شده است.

همکاری‌های بین المللی با موسسات و دانشگاه‌های بین المللی یکی از اهداف مهم دانشگاه محسوب می‌شود که به وسیله آن می توان دانشگاه و ظرفیت‌های کشور را به خوبی کشورهای دیگر معرفی کرده و از ظرفیت کشورهای دیگر هم در موضوعات داخلی بهره برد.

در موضوع آموزش زبان فارسی، دانشگاه از روزهای نخست تاسیس یک ابتکار مهمی را به خرج داد که به وسیله آن تمامی دانشجویان خارجی یک سال ابتدایی حضور در ایران را به آموزش زبان فارسی بپردازند و پس از آن، دانشجویان به دانشگا های سراسر کشور از جمله دانشگاه امام خمینی (ره) برای ادامه تحصیل رفته یا به کشور خود بازگردند.

مرکز آموزش زبان فارسی با توجه به مربیان دلسوز و با تجربه این مرکز، بالاترین کیفیت آموزش به دانشجویان خارجی را دارد که این مهم در تمامی مراکز آموزشی، زبانزد بوده و تبلیغ خوبی برای دانشگاه به حساب می آید.

ایرنا. روند جذب دانشجوی خارجی در حال حاضر به چه صورت بوده و برای افزایش جذب دانشجویان چه راهکارهایی را دنبال می‌کنید؟

روند جذب دانشجوی خارجی در این دانشگاه به دلیل برخی از تصمیم‌های وزارت علوم در راستای توسعه مراکز آموزش زبان فارسی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

در گذشته نه چندان دور تنها دو مرکز آموزش زبان فارسی در کشور وجود داشت که یکی از آنها در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بود که با سیاست‌های جدید وزارت علوم این مراکز در حال حاضر به بیش از ۲۰ مرکز رسیده و این مهم مقداری دانشگاه را در جذب دانشجوی خارجی با مشکل رو به رو کرده است.

در حال حاضر بیماری کرونا هم سبب کاهش میزان ورودی دانشجویان خارجی شده و امیدواریم با نابودی این بیماری مشکلات جذب دانشجویان برطرف شود.

دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) با توجه به مشکلات کنونی تلاش می‌کند به روش مجازی ارتباط خود را با دانشجویان خارجی حفظ کند که اگر این مسیر به درستی پیموده شود و از ظرفیت روش مجازی به خوبی استفاده گردد تحول بزرگی در جذب دانشجوی خارجی ایجاد می‌شود.

توسعه بین المللی دانشگاه امام، نیازمند حمایت‌های بالادستی

البته امروز نشاط سابق در زمینه دانشجویان خارجی وجود ندارد و جذب دانشجوی خارجی به پایین ترین نقطه تاریخی خود رسیده است که امیدواریم با سرمایه گذاری مناسب در زمینه مجازی دوره انتقال فضای حقیقی به مجازی را به درستی انجام دهیم.

البته یکی از مزیت‌های کرونا ایجاد پنجره جدیدی است که می تواند ظرفیت پذیرش دانشجو را بالا ببرد و در همین راستا به دنبال این هستیم که تمامی دوره‌های دکتری را برای دانشجویان خارجی به ۲ زبان فارسی و انگلیسی به صورت مجازی برگزار کنیم.

یکی از طرح‌های بزرگی که در حال حاضر به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم اعطای بورس امام خمینی (ره) به دانشجویان سراسر دنیا است که به وسیله آن امید می‌رود سالانه حدود ۲۵۰ بورس در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به دانشجویان اعطا شود.

خوشبختانه این طرح در وهله نخست مورد رضایت مسوولان بوده ولی با توجه به هزینه‌های بالای این طرح به دنبال جذب منابع مالی هستیم که امیدواریم این مهم با توجه به اهمیت صدور فرهنگ انقلاب اسلامی به دنیا و همینطور اهمیت نام دانشگاه امام خمینی (ره) که به نقل از مقام معظم رهبری آبروی نظام است مورد توجه مسوولان بالادستی قرار بگیرد.

در موضوع اعطای ۲۵۰ بورس به دانشجویان خارجی ایده راه اندازی یک صندوق حمایتی را به وزارتخانه داده ایم تا بدین وسیله این طرح پشتوانه مالی مناسبی پیدا کند، طرحی که در آن مسوولان وزارت علوم تاکید کرده اند که از ظرفیت‌های صنایع استان قزوین و حتی صنایع ملی مانند فولاد، ذوب آهن و... استفاده شود و آنها با توجه به وظایف ملی خود در این طرح کمک کنند.

افراد مستعد بسیاری در دنیا وجود دارند که به زبان فارسی، فرهنگ ایرانی و اسلامی و حضور در ایران علاقه زیادی دارند ولی به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند به کشور سفر کنند و این اعطای بورس باید به طور قطع انجام شود.

مسوولان ذیربط وزارت علوم بارها اذعان داشته اند که امام خمینی (ره) برترین جایگاه در تعریف بورس ملی را دارد و نام امام خمینی (ره) اعتبار خوبی برای این دانشگاه است که امیدواریم ارزش این جایگاه به خوبی حفظ شود.

البته برای جذب دانشجویان خارجی با شرکت‌ها و نهادهایی هم همکاری می‌کنیم که در صورت معرفی ۱۰ دانشجو یک نفر را به صورت کامل بورس کنیم که طرح تشویقی خوبی به حساب می آید.

در همین زمینه طرحی به نام طرح ۲۰۲۰ فراهم شده که دانشجویان با شرط معدل بالا با تخفیفات مناسبی در زمینه شهریه رو به رو می شوند.

ایرنا. از ظرفیت‌های استانی برای توسعه دانشگاه به چه میزان استفاده می‌شود؟

دانشگاه امام خمینی (ره) به عنوان نعمت بزرگی برای استان قزوین به حساب می آید ولی این نعمت هنوز کامل نشده و دوره‌های اولیه رشد خود را سپری می کند و هر چند به لحاظ فیزیکی رشد خوبی داشته است ولی تا رسیدن به اهداف اصلی خود راه زیادی را دارد.

در طول چهار دهه اخیر اقدامات خوبی توسط آیت الله باریک بین در زمینه ساخت خوابگاه انجام شده که برای دانشجویان خارجی بسیار مفید بوده و بسیاری از مشکلات را برطرف کرده است.

امروز دانشجویان متاهل خارجی با مشکلات خوابگاهی رو به رو هستند و در این زمینه خیران استان قزوین می‌توانند تاثیرگذاری خوبی را داشته باشند و یک نهضتی را به نام نهضت خوابگاه سازی راه اندازی کنند.

دستگاه‌های مختلفی هم می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند که امیدواریم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

ایرنا. تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) چند نفر است؟

براساس اساسنامه اولیه دانشگاه امام خمینی (ره) حدود ۸۰ درصد کسانی که در این دانشگاه تحصیل می کنند باید غیرایرانی باشند که این عدد پس از مدتی به ۶۰ درصد هم رسید ولی امروز در سند راهبردی دانشگاه به ۲۵ درصد رسیده است که دانشگاه برای همین تعداد هم امکانات لازم را ندارد.

توسعه بین المللی دانشگاه امام، نیازمند حمایت‌های بالادستی

این دانشگاه در سال گذشته حدود ۷۰۰ دانشجوی خارجی و زبان آموز داشت که با توجه به وضعیت کرونایی و سخت دنیا در حال حاضر حدود ۱۰۰ دانشجوی خارجی در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه امام خمینی (ره) مستقر هستند.

در ارتباط با دانشجویان خارجی به دنبال دانشجویان با کیفیتی هستیم که به زبان فارسی تمایل دارند و به دنبال آموزش حقوق، فلسفه و سایر رشته‌های مرتبط با آموزه‌های اسلامی و ایرانی هستند.

در زمینه رشته‌های مهندسی هم دانشگاه به دنبال آموزش دانشجویان کشورهای متقاضی دنیا است که در زمینه های مهندسی با مشکلاتی رو به رو هستند و می توانند کمک ویژه ای را برای توسعه کشور خود انجام دهند.

قابل ذکر است که این نگاه در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند فرانسه و آلمان هم وجود دارد و ایران هم باید برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی خود و کمک به ملل محروم جهان برای نوسازی کشورهای مختلف اقدامات لازم را انجام دهد.

ایرنا. روش‌های آموزشی دانشجویان خارجی در دوران کرونا به چه صورت است؟

بیماری کرونا فرصتی را فراهم کرده است تا آموزش‌های مجازی در دانشگاه گسترش یابد که اتفاق بسیار مثبتی به حساب می آید و کرونا این مسیر را خیلی سرعت بخشید.

البته این سیستم با توجه به اینکه از سراسر دنیا دانشجویان خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند مشکلاتی را به وجود آورده است و نمی توان به صورت همزمان کلاس‌ها را اداره کرد که به همین دلیل به سمت آموزش های آفلاین رفته ایم.

در برخی از کشورهای همسایه هم امکانات اینترنتی مناسبی وجود ندارد که دانشگاه را با مشکلاتی رو به رو کرده و امیدواریم بتوانیم راهکاری مناسب را برای این مهم اتخاذ کنیم.

ایرنا. دانشگاه امام خمینی (ره) در حال حاضر با کدام دانشگاه‌های مطرح دنیا تعامل دارد؟

سیاست دانشگاه امام خمینی (ره) توسعه تفاهم نامه نیست و این دانشگاه به دنبال ارتباط گیری با دانشگاه‌های برخی از کشورهای مهم مانند کشور چین است که در این زمینه اقدامات مختلفی را انجام داده ایم.

دانشگاه‌های کشور چین دانشگاه امام خمینی (ره) را به خوبی می شناسند و در سال‌های گذشته هم دانشجویان زیادی را در دانشگاه جذب کرده ایم، البته در این مسیر مشکلات مختلفی هم از داخل و خارج ایجاد شده البته طرف‌های چینی به دانشگاه امام خمینی (ره) اعتماد ویژه ای دارند.

یکی از طرح‌های دیگر دانشگاه در زمینه بین المللی شدن، پروژه اراسموس بوده که ترکیبی از دانشگاه‌های مختلف دنیا است و موجب مطرح شدن دانشگاه امام خمینی (ره) در اتحادیه‌های اروپایی شده و ارز آوری مناسبی هم برای دانشگاه داشته است.

توسعه بین المللی دانشگاه امام، نیازمند حمایت‌های بالادستی

از جمله آنها پروژه بحران شهری و استفاده از GIs است که در دانشکده شهرسازی پیگیری می‌شود که البته کاربرد وسیعی دارد و حول مباحث بحران شهری و منطقه ای است و بر سیستم هوشمندسازی و شناسایی و داده پردازی تکیه دارد که در کشاورزی، آمایش سرزمین، عمران و شهرسازی استفاده می شود.

مقدمات راه اندازی این مرکز در دانشگاه که با مدیریت دانشگاه لوند سوئد انجام می گیرد فراهم شده و دانشگاه های مختلف ایرانی و خارحی در این زمینه فعال هستند البته در حال حاضر به دلیل کرونا برخی از اقدامات عملیاتی آن متوقف شده است.

دانشگاه امام خمینی (ره) با دانشگاه های معتبر و قدیمی اروپایی در کشورهای لهستان، ایتالیا، اسپانیا و ایرلند ارتباطات فعالی دارد همچنین با دانشگاه‌های کشورهای همسایه همچون ترکیه و پاکستان و عراق تعامل خوبی داریم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استان قزوین برای استقبال از مسافران نوروزی آماده است