روند صعودی بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ادامه دارد


روند صعودی بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ادامه دارد

بیرجند - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مراجعه بیماران تنفسی و کرونایی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استان خراسان جنوبی طی هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و کماکان روند صعودی را طی می‌کنیم.

محمد دهقانی روز پنجشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: طی هفته‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و شمار زیادی از بیماران تنفسی هستیم که تعداد زیادی از آنها تست کرونا مثبت داشتند.

وی افزود: این وضعیت نشان دهنده پیک سومی است که به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، بازگشایی‌های حوزه‌های مختلف، ترددهای غیرضروری، مسافرت‌ها و مراسمی است که در این مدت در خراسان جنوبی اتفاق افتاده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: براساس آخرین آمار ۳۲۰ بیمار با مشکل حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر مبتلا به کرونا بوده و در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

وی گفت: با ادامه این روند با کمبود تخت به ویژه در شهرستان بیرجند (مرکز استان) مواجه خواهیم شد و بیمارستان‌های کمکی را آماده می‌کنیم تا از سایر بیمارستان‌ها برای بستری بیماران کرونایی استفاده کنیم.

دهقانی افزود: ظرفیت تخت وجود دارد ولی اگر این روند ادامه پیدا کند، مشکلات جدی را برای حوزه سلامت ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار داشت: از ابتدای بیماری کرونا تا امروز ۴۹۰ نفر از پرسنل و دانشجویان دانشگاه به بیماری کرونا مبتلا شدند و متاسفانه این موضوع فشار کار را در بیمارستان‌ها مضاعف می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: فقط حدود ۱۰۰ نفر از پرسنل طی ۲ هفته اخیر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

تفکر ایمنی جمعی نادرست است/ لزوم کاهش تردد بین شهر و روستا

وی همچنین گفت: به این فکر نباشیم الان که همه مبتلا می‌شوند ما هم بیماری را بگیریم و پشت سر بگذاریم.

دهقانی افزود: تا این لحظه با احتساب موارد مثبتی که داشتیم، حدود ۸۵ درصد مواردی که مبتلا به بیماری کرونا می‌شوند، علامت‌دار نیستند یا در آمار آورده نمی‌شود و تا الان فقط حدود سه درصد از جمعیت استان خراسان جنوبی مبتلا به کرونا شده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به ایمنی جمعی تکیه کنیم، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت باید مبتلا شوند که اگر با این تفکر پیش برویم خسارت‌های جبران ناپذیری به مردم استان وارد خواهد شد و با آمار تلفات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از هم‌استانی‌های عزیز تقاضا می‌شود به ویژه در تعطیلات پیش رو که زمینه ایجاد ترددهای غیرضروری را ایجاد می‌کند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، از مسافرت‌های غیرضروری صرفنظر و همچین تردد بین شهر و روستا که باعث افزایش بیماری خواهد شد را کاهش دهند.

وی افزود: در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصداق کار معروف است و رعایت نکردن آنها منکر که این وظیفه را هم ایجاب می‌کند نسبت به سلامتی خود و اطرافیانمان حساس باشیم و مشکلی ایجاد نکنیم.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، بیش از یک ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد و بیماران تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی در این مدت افزایش قابل توجهی داشته است.

بنابر اعلام ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی تا پایان شهریور ماه به طور متوسط روزانه ۱۴ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹، نیمه اول مهر ماه ۴۰ مورد و نیمه دوم مهر ماه به طور متوسط روزی ۱۰۲ مورد جدید داشتیم که بیشترین موارد ابتلا مربوط به مهر ماه است.

براساس آخرین تحلیل آماری بیماری کرونا بروز موارد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خراسان جنوبی ۱۸.۳ در صد هزار نفر جمعیت و شاخص کشوری ۶.۶ در صد هزار نفر جمعیت است که بروز موارد جدید سه برابر موارد کشوری بوده است.

محدودیت‌های کرونایی که از ابتدای هفته گذشته به خراسان جنوبی بازگشت، با توجه به وضعیت شیوع کرونا در این استان و برای کنترل بیماری در شهرستان‌های قرمز یک هفته دیگر تا دوم آبان تمدید شد.

براساس آخرین وضعیت کرونا در خراسان جنوبی که روز پنجشنبه (۲۴ مهر ماه) منتشر شد، هفت شهرستان‌ این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل