درخواست پلاسما در خراسان جنوبی بیشتر از میزان اهدا است


درخواست پلاسما در خراسان جنوبی بیشتر از میزان اهدا است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر میزان درخواست چند برابر اهدای پلاسما است و انتظار می‌رود بهبودیافتگان کرونا توجه خاصی به اهدای پلاسما داشته باشند.

ابراهیم میری مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون ذخیره پلاسما در خراسان جنوبی صفر است و هر میزان اهدای پلاسما که داشته باشیم به بیمارستان‌ها ارسال می‌شود.

وی گفت: از مرداد امسال که دستگاه پلاسما فرز در استان راه‌اندازی شد، ۲۷۰ واحد پلاسما را از بهبودیافتگان بیماری کرونا دریافت کردیم و الان ۴۰ درخواست پلاسما از بیمارستان‌های خراسان جنوبی داریم.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اظهار داشت: افراد مبتلا به کرونا که ۲۸ روز از بهبودی آنان گذشته باشد، می‌توانند برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون بیرجند، طبس و فردوس مراجعه کنند.

وی با اشاره به شرایط اهدای پلاسما گفت: افراد در سن ۱۸ تا ۶۰ سال که ۲۸ روز از بهبودی آنها گذشته، زنانی که سابقه بارداری ندارند و افرادی که دارای بیماری زمینه حاد قلب، ریه، کبد و کلیه نیستند، می‌توانند برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

میری مقدم افزود: افرادی که اهدای پلاسما داشته‌اند برای بار دوم و سوم بعد از گذشت یک ماه از اهدای اولیه می‌توانند مجدد مراجعه کنند.

وی گفت: اهدای پلاسما در تضعیف سیستم ایمنی بدن تاثیری ندارد و افراد نگران این موضوع نباشند، پزشکان انتقال خون با انجام یک مصاحبه و بررسی مستندات شرایط اهدای پلاسما در افراد را بررسی می‌کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی پویش مردمی برای خرید دستگاه پلاسما فرز در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه یک دستگاه پلاسما فرز در انتقال خون داریم برخی از افراد بهبودیافته به دلیل فوایدی که از تزریق پلاسما مشاهده کرده بودند تصمیم گرفتند در اقدامی خیرخواهانه اقدام به خرید دستگاه دیگر کنند، از همین رو شماره حساب کمک‌های مردمی انتقال خون خراسان جنوبی به شرح ۲۱۷۳۴۲۲۰۰۸۰۰۲ اعلام شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی درباره آمار اهدای خون در سال جاری بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ هزار و ۴۶۵ نفر در استان خراسان جنوبی اهدای خون داشته‌اند که از این تعداد، ۱۱ هزار و ۴۶۵ نفر مرد و یک هزار نفر زن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اهدای خون بانوان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است افزود: افراد برای اهدای خون در شرایط کرونا نگرانی نداشته باشند زیرا شرایط بهداشتی به نحوی فراهم شده که می‌توانند با خیال راحت برای اهدای خون مراجعه کنند.

میری مقدم با اشاره به تلاش فراوان برای جلوگیری از کاهش اهدای خون در دوران شیوع کرونا اظهار داشت: این موضوع می‌توانست تبعات سنگین داشته باشد که با کمک رسانه‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا میزان اهدای خون کاهش پیدا نکند.

وی گفت: از ابتدای امسال ۱۷۱ نفر نیز برای اهدای پلاکت به روش پلاکت فرزیس مراجعه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۵ درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون به تمامی گروه‌های خونی در استان نیازمند هستیم ادامه داد: برای اهدای پلاسما نیز افراد در بازه زمانی تعیین شده مراجعه کنند تا با توجه به شروع فصل سرما، ذخیره پلاسمایی در بانک خون وجود داشته باشد و با خیال راحت بتوانیم به بیمارستان‌ها خدمت بدهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)