آستانه شاه نعمت‌الله ولی کجاست؟


در نزدیکی کرمان و شهر ماهان، بنایی خشت و گلی با گنبد و مناره های فیروزه ای خواهید دید. این مکان آستانه شاه نعمت الله ولی نام دارد. قدمت آستانه شاه نعمت الله ولی به دوران تیموری باز می گردد و معماری آن یکی از شاهکارهای معماری در طول 6 قرن اخیر است. این اثر در سال 1310 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. در ادامه به داستان ساخت آستانه شاه نعمت الله ولی...

در نزدیکی کرمان و شهر ماهان، بنایی خشت و گلی با گنبد و مناره‌های فیروزه‌ای خواهید دید. این مکان آستانه شاه نعمت‌الله ولی نام دارد. قدمت آستانه شاه نعمت‌الله ولی به دوران تیموری باز می‌گردد و معماری آن یکی از شاهکارهای معماری در طول 6 قرن اخیر است. این اثر در سال 1310 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. در ادامه به داستان ساخت آستانه شاه نعمت الله ولی ماهان خواهیم پرداخت.

تور کرمان

زندگی‌نامه شاه نعمت الله ولی

نام اصلی شاه نعمت الله ولی نورالدین بود. او در حلب زاده شد و دوران جوانی و کودکی‌اش را در کرمان گذراند. شاه نعمت‌الله ولی یکی از بزرگان عرفان، شعر و ادب ایران زمین بود. او در سال 834 هجری قمری وفات یافت و برای او در شهر زیبای ماهان آرامگاهی ساختند که محل زیارت صوفیان قرار گرفت.

آستانه شاه نعمت‌الله ولی کجاست؟

داستان زندگی شاه نعمت‌الله در شهر ماهان کرمان

شاه نعمت‌الله ولی اهل سفر و سیاحت بود و در طول زندگی‌اش، شهرهای مختلفی را زیر پا گذاشت: از حلب تا هند. در میان این شهرها، جایی بهتر از ماهان نیافت. می‌گویند شاه نعمت‌الله ولی شبی را در ماهان، زیر نور شمع به خواندن و نوشتن گذراند و باد مخالف تا صبح نور شمع را خاموش نکرد. بعد از آن شب، تصمیم گرفت باقی عمر خود را در شهر ماهان کرمان بماند. شاه نعمت‌الله مکانی را برای زندگی برگزید که باد مخالف هیچ شمعی را خاموش نکرد.

آستانه شاه نعمت‌الله ولی کجاست؟

در سال 840 هجری قمری بود که ساخت آستانه نعمت‌الله ولی آغاز شد. با اینکه مراحل ساخت آستانه شاه نعمت‌الله ولی 6 قرن به طول انجامید، اما در نهایت یکی از شاهکارهای معماری ایران را به وجود آورد. آستانه شاه نعمت‌الله ولی ابتدا یک بنای گنبدی شکل، درست وسط باغی چهار گوش بود؛ اما به مرور بخش‌های دیگری به آن اضافه شد. با وقوع زلزله 1360 بخش‌هایی از آستانه شاه نعمت‌الله ولی آسیب دید، اما این آسیب‌ها مجددا بازسازی شد.

آستانه شاه نعمت‌الله ولی کجاست؟

در آستانه شاه نعمت‌الله ولی چه می‌بینیم؟

مقبره شاه نعمت‌الله ولی حدود 32 هزار متر مربع مساحت دارد. امروزه در مقبره شاه نعمت‌الله ولی، انواع معرق‌کاری، کاشی‌کاری، مناره، رواق، صحن، حوض و سقف گنبدی دیده می‌شود.

آستانه شاه نعمت‌الله ولی کجاست؟

کتیبه تاریخی آستانه شاه نعمت‌الله ولی

بر سر مزار شاه نعمت‌الله ولی کتیبه کهن و زیبا دیده می‌شود که یادگاری از ارادت احمدشاه به این عارف نامی است. هنوز بعد از گذر قرن‌ها این کتیبه تماشایی است.

ورودی‌های آستانه شاه نعمت‌الله ولی

نقوش هندسی، خاتم‌کاری و عاج فیل درهای آستانه شاه نعمت‌الله بیانگر ورود این درها از کشور هندوستان است. البته در مورد صحت این ماجرا قطعیتی وجود ندارد.

چله‌ خانه آستانه شاه نعمت‌الله ولی

از جمله دیگر بخش‌های مقبره شاه نعمت‌الله ولی می‌توان به بخش چله خانه اشاره کرد. چله خانه و چله نشینی مربوط به آیین صوفیان است. صوفیان برای مراقبت و سیر سلوک به مدت چهل شبانه روز در مکانی معروف به چله خانه، عزلت می‌گزیدند. چله خانه شاه نعمت‌الله ولی در ضلع جنوب غربی مقبره شاه نعمت‌الله قرار دارد. معروف است که شاه نعمت‌الله ولی به مدت چهل شبانه روز در این قسمت مشغول عبادت بود.

آستانه شاه نعمت‌الله ولی کجاست؟

موزه مقبره شاه نعمت‌الله ولی

در موزه مقبره شاه نعمت‌الله ولی اشیای با ارزشی را خواهید دید که در این میان می‎‌توان به شال سوزن دوزی‌‌ای اشاره کرد. این شال را ده‌ها زن طی سه سال آن را تهیه کردند که به عنوان روانداز مقبره شاه نعمت الله ولی به کار رفت. طول این روانداز پته 405 و عرض آن 265 حدود سانتیمتر است. از دیگر اشیای نفیس این موزه می‌توان به کشکول، تبرزین، شمعدان و دو صفحه از قرآن به زبان کوفی نام برد.

کاروانسرای مقبره شاه نعمت‌الله ولی

در زمان قاجار بود که کاروانسرایی در غرب مقبره شاه نعمت‌الله ولی ساخته شد. در کاروانسرای مقبره شاه نعمت‌الله ولی صحن، حجره، شاه‌نشین دیده می‌شود.

فاصله آستانه شاه نعمت‌الله ولی از کرمان

آدرس آستانه شاه نعمت‌الله ولی کرمان: این مقبره حدود 40 کیلومتر از کرمان فاصله دارد. راهی شهر ماهان شوید و سراغ از خیابان ولیعصر و میدان امام خمینی بگیرید. مقبره شاه نعمت‌الله ولی همانجا قرار دارد.

آستانه شاه نعمت‌الله ولی روی نقشه

در تور کرمان دالاهو می‌توانید از اثر تاریخی و هنری آستانه شاه نعمت‌الله ولی بازدید کنید.



1399/08/19 | کد مطلب: 2281
آستانه شاه نعمت‌الله ولی کجاست؟
آستانه شاه نعمت‌الله ولی کجاست؟ سیما رفیعی
آستانه شاه نعمت‌الله ولی کجاست؟

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هافبک پرسپولیسی در لیست مازاد؟