تعیین 6 سرفصل حفظ قرآن برای تخصیص بودجه/ سامانه متمرکز حفظ قرآن راه‌اندازی می‌شود


تعیین 6 سرفصل حفظ قرآن برای تخصیص بودجه/ سامانه متمرکز حفظ قرآن راه‌اندازی می‌شود

قره‌شیخلو با بیان اینکه برنامه‌هایی که بودجه پنج میلیارد تومانی به آنها اختصاص می‌یابد در هجدهمین جلسه ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم مصوب شدند، گفت: راه‌اندازی سامانه متمرکز حفظ قرآن و تربیت مربی ازجمله این برنامه‌ها است.

«مهدی قره شیخلو» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درباه مصوبات و خروجی هجدهمین جلسه ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم، اظهار کرد: در این جلسه که روز گذشته (یکشنبه، 18 آبان ماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، دستور این جلسه تصویب برنامه هایی بود که بودجه پنج میلیارد تومانی بخش حفظ به آنها اختصاص خواهد یافت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه این برنامه های زیرساختی در شش سرفصل مطرح و درباره آنها جمع بندی نهایی شد، ادامه داد: پیشنهادات دبیرخانه با حداقل تغییرات جزئی به تصویب رسید و مقرر شد این برنامه ها به کمیته تخصیص در شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام شود تا بعد از تایید نهایی برای عقد تفاهم نامه و اجرایی شدن آنها اقدام کنیم.

وی درباره این سرفصل ها تصریح کرد: راه اندازی سامانه متمرکز با موضوع حفظ قرآن در کشور، تربیت مربی، تولید محتوای قرآنی برای حوزه پیش دبستانی و مهدهای کودک، انجام برخی مطالعات لازم در حوزه حفظ و ... ازجمله این سرفصل ها است که دستگاه های مختلف در اجرای آنها با ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم همکاری می کنند. برای مثال در حوزه تربیت مربی برای حوزه های علمیه، دانشگاه ها و آموزش و پرورش سهمیه تعیین و در بحث گفتمان سازی قرآنی، بودجه ای برای رادیو و سیمای قرآن مصوب شده است.

قره شیخلو با بیان اینکه برنامه های مختلف در بازه های زمانی متنوع اجرا می شود، گفت: برخی از آنها طی دو سه ماه آینده به سرانجام می رسد و برخی دیگر به زمان بیشتری برای اجرا و انجام نیاز دارند، از این رو، برای هر طرح به تناسب محتوا باید زمان قطعی اجرا تعیین و ابلاغ شود. به نظر می رسد تا هفته آتی جلسه کمیته تخصیص درباره این برنامه برگزار شود.

وی با اشاره به نخستین تجربه برگزاری مسابقات کشوری قرآن کریم به صورت مجازی، بیان کرد: این تجربه که به دلیل شیوع کرونا از روز گذشته آغاز و در بخش خواهران آغاز شده، محاسنی همچون کاهش هزینه ها و رفت و آمدها را در پی دارد و مدل جدیدی است که می تواند منشا تحولات شود. شرایط ناشی از شیوع کرونا این فرصت را به ما داد تا از ابزارهای روز بیشتر استفاده کنیم و در صورت توفیق این تجربه از سال های آتی هم از این مکانیزم بهره می گیریم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تاکید کرد: زیرساخت های ما کامل نیست و مواجهه ناگهانی با بحران کرونا و ضرورت استفاده از فضای مجازی در اجرای طرح و برنامه ها، فرصت ایجاد این زیرساخت ها را فراهم کرد تا با توجه به اینکه ما قصد تعطیل کردن مسابقات را نداشتیم از ظرفیت های جدید بهره بگیریم. از این رو، از روز گذشته چهل و سومین دوره مسابقات کشوری در بخش خواهران را به صورت مجازی آغاز کرده ایم و در بخش برادران نیز مراکز استانی برنامه ها را ضبط می کنند که در دو روز گذشته در 16 استان این کار انجام شده و داوری این رقابت ها همزمان با پخش از 24 آبان تا سوم آذرماه از سیمای قرآن، انجام می شود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم در انتهای سال و به صورت مجازی، گفت: چون قرار بود این رقابت ها در فروردین 99 برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا لغو شد، تعداد شرکت کنندگان مشخص شود و کمیت قابل افزایش و کاهش نیست مگر آنکه شرکت کننده ای خود به دلایل شخصی از حضور انصراف دهد. تجربه برگزاری مجازی مسابقات کشوری به ما برای مسابقات بین المللی کمک خواهد کرد.

قره شیخلو در پایان خاطرنشان کرد: باید یک دوره برگزار شود تا نقاط قوت و ضعف تجربه برگزاری مجازی این رقابت ها مشخص شود و بتوانیم به مدلی واحد در برگزاری برسیم برای مثال شاید تصمیم بگیریم که یک دوره حضوری و یه دوره مجازی این مسابقات را برگزار کنیم اما تا تجربه نخست صورت نگیرد، نمی توان به جمع بندی و تصمیم گیری رسید.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال