2 هزار مهابادی همیار طبیعت شدند


2 هزار مهابادی همیار طبیعت شدند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: امسال 2 هزار نفر از دوستداران طبیعت در این شهرستان با ثبت‌نام در سامانه همیاران طبیعت به جمع این تشکل پیوستند.

مجید پاتو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اجرای طرح ثبت‌نام همیاران طبیعت تاکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از شهروندان در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که ۲ هزار نفر مربوط به امسال است.

وی اضافه کرد: روند ثبت‌نام از علاقه‌مندان به طبیعت در این شهرستان تا پایان سال تداوم خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد به بیش از سه هزار نفر افزایش پیدا کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت همیاران طبیعت پیش‌ ثبت‌نام را انجام دهند و سپس سایر مراحل اداری و صدور کارت نیز در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در طرح همیار طبیعت افراد علاقه‌مند و دوستداران منابع طبیعی به طور داوطلبانه و به قصد خدمت به منابع طبیعی کشور، سازماندهی می‌شوند تا براساس دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم در قالب "همیار طبیعت دانش‌آموز"، "همیار طبیعت مروج" و "همیار طبیعت محافظ" به‌طور افتخاری در حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی همکاری کنند.

وی اضافه کرد: همیار طبیعت به فرد یا افرادی گفته می‌شود که بصورت انفرادی و گروهی "سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور" را در پیشبرد اهداف ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امور حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری صحیح از منابع طبیعی یاری کنند.

"پاتو" ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه، جلب مشارکت مردم در امر حفاظت، احیاء و توسعه منابع طبیعی، کمک به توانمندسازی و ایجاد تشکل‌های تخصصی در حوزه منابع طبیعی و جلب همکاری گروه‌های مختلف مردم در مدیریت پایدار منابع طبیعی را از اهداف طرح همیاران طبیعت عنوان کرد.

وی از همیاران طبیعت این شهرستان خواست در ارتقای سطح آگاهی خود درباره اهمیت منابع طبیعی کوشا باشند و با انتقال دانش خود در این زمینه به اعضای خانواده، دوستان و افراد ساکن در محل زندگی خود در راستای ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی تلاش کنند.

وی با اشاره به همکاری و همیاری خوب اعضای انجمن‌های زیست محیط این شهرستان در خصوص مقابله با آتش‌سوزی در مراتع گفت: از سال گذشته پویش "نه به آتش‌سوزی طبیعت" با همت همیاران طبیعت در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

تاکنون در ۷۰ کشور دنیا واقع در استرالیا، آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و اقیانوسیه فعالیت‌های داوطلبانه غیرانتفاعی برای حفظ منابع طبیعی با شعار "برای حفظ طبیعت، هر روز، روز زمین است" در حال انجام است.

طرح همیاران طبیعت در ایران نیز در سال ۱۳۷۷ تهیه و در سال ۱۳۸۶ پس از بازنگری با امضای ریاست وقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به استان‌ها ابلاغ شد.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه "کاولان و کوران"، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازدید استاندار آذربایجان غربی از مجتمع دخانیات استان