پایان پاییز و دغدغه عبور از پیچ تند کرونا


پایان پاییز و دغدغه عبور از پیچ تند کرونا

بروجرد - ایرنا - پاییز هولناک کرونایی که از قبل بیم آمدنش هشدار داده شده بود اینک در آستانه ماه پایانی قرار دارد و سیر صعودی جانباختگان کرونا، نگرانی این روزها است. اعمال تعطیلی‌ها و محدودیت‌های گسترده که از سوی دولت اعلام شده نشان از دغدغه برای عبور از این پیچ تند مرگبار است.

واقعیت تلخ و ناگوار کرونا را می توان در مطبها و مراکز درمانی و بیمارستانی لمس کرد، آنگاه که به تصور اینکه تنها یک سرماخوردگی ساده است و چیزی فراتر از آن نیست و امیدواری به روال دوران خوش قبل از کرونا با یک نسخه سلامت به خانه برگردی، اما پزشک چیزی دیگری میگوید.

از واقعیتی حرف میزند که بی مهابا و در سایه عادی انگاری کرونا چه از سوی مردم و تصمیم گیرندگان و برنامهریزان روز به روز چرخش بیشتری بخود میگیرد و تا گذرت به بیمارستان و غوغای این ویروس نخورد باور نمیکنی، کرونا وحشتناک تر از آن چیزی است که تصور می شود.

پایت که به بیمارستان و مراکز درمانی باز می شود آنگاه می بینی چه غوغایی به جان و دل و زندگی مردم افتاده است و در میانه ای از مرگ و زندگی با امید به بازگشت به زندگی روزگار سپری می کنند.

تشویش و نگرانی که اگر حتی اندکی از آن در بیرون از بیمارستان ها و مراکز درمانی احساس می شد دیگر کسی بخود اجازه برگزاری هیچ گونه مراسم شادی، عزا، مهمانی و دورهمی و تجمع را نمی داد بقول سعدی راست گفتار تا خرمنت نسوزد تشویش ما ندانی!

افزون بر ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا؛ این مهمان ناخوانده نامرئی بر روی کره خاکی می گذرد، کس نمیداند چگونه این تولد نامبارک به وقوع پیوست ولی حالا دیگر همه گرفتار آن شده اند. توسعه یافتهترین کشورها با قوی ترین پایه های اقتصادی نیز در برابر آن کم آورده اند و در این بین طبیعی است کشورهای کمتر توسعه یافته، وضعیت سخت تری را تجربه می کنند.

ویروس تاجداری که مرزهای جغرافیایی را یکی پس از دیگری در نوردید و علاوه بر تهدید بهداشت و سلامت جامعه پیامد های ناگوار اقتصادی و اجتماعی فراوانی به جا گذاشته است و هر روز ابعاد ویرانی آن گسترده تر می شود.

۲۹ بهمن ماه ۹۸ پس از اعلام رسمی شیوع این ویروس در کشور بلافاصله اقدامات برای مهار و کنترل این بیماری آغاز شد اما پیچیدگی و عدم شناخت این ویروس راهبرد مبارزه با آن را سخت تر کرد تا کارشناسان بهترین راه مقابله با آن را قرنطینه و تعطیلی و در خانه ماندن عنوان کردند.

رویکرد اولیه ای که توانست موج نخست بیماری را مهار کند؛ روزهای اول رعب و وحشت و پخش کلیپ های از شهر ووهان چین مردم را خانه نشین کرد و تا حدود زیادی از همه گیری این ویروس جلوگیری به عمل آمد ولی تداوم تعطیلی چیزی نبود که بتوان برای طولانی مدت روی آن برنامه ریزی کرد لاجرم باید با رعایت دستورالعمل هایی و تاکید بر فاصله گذاری های اجتماعی از خانه بیرون آمد.

موج دوم کرونا در تابستان با دور همی، برگزاری مراسم، مسافرت های غیر ضروری و برگزاری برخی اجتماعات در کشور قربانیان زیادی گرفت اما همچنان هشدار در مورد پاییز پیش رو داده می شد که در صورت رعایت نشدن دستور العمل های بهداشتی وضعیت بسیار وخیم خواهد بود.

پاییز از راه رسید و سریع تر از آنچه تصور می شد آمار مبتلایان سرپایی، بستری و مرگ میر افزایش یافت و هر روز رکوردی جدید به ثبت می رسد. در این بین غفلت های ناشی از عدم رعایت کامل دستور العملها بیشترین تاثیر را در این وضعیت داشته است.

حالا و در آستانه آخرین ماه پاییز که بیم سیر صعودی مبتلایان و فوتیهای ناشی از کرونا قوت گرفته است از سوی دولت برنامهریزیهایی به منظور تعطیلی و محدودیت های گسترده تر در شهرهای با وضعیت قرمز صورت گرفته است. تصمیمی که با رسیدن آمار فوتی های ۲۴ ساعته به بالای ۴۰۰ نفر گرفته شده است.

اعلام بسیج همگانی ملت و دولت برای مقابله با موج سوم کرونا اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا توسط همه نهادها و قوا، اجرای تصمیمات انضباطی و محدودیت ها و جریمه توسط نیروی انتظامی و بسیج، اطلاع رسانی و اقناع سازی درباره رعایت مقررات بهداشتی توسط رسانهها و سیاسیون و تامین فوری اعتبارات مورد نیاز توسط سازمان برنامه و بودجه از جمله برنامه های دولت به منظور کنترل کرونا است که این روزها مورد تاکید قرار دارد.

افزایش چهار برابری مراکز درمان سرپایی کرونا بنا برگفته وزیر بهداشت، غربالگری عمومی در همه محله ها و امکان دسترسی به تست برای مردم که توسط وزیر کشور مورد تاکید قرار دارد و ممنوعیت های تردد شهر به شهر همزمان با تعطیلی های اول آذر که ربیعی سخنگوی دولت از آن می گوید؛ همگی بیانگر آماده شدن برای ورود به آذرماه است تا بتوان با رعایت همه جانبه و قاطع در برابر کرونا به مصونیتی همگانی رسید تا آمار مرگ و میر رو به بالای کرونا را کاهش داد.

روابط عمومی استانداری لرستان به نقل از سید موسی خادمی استاندار اعلام کرده است؛ در روزهای اخیر شیوع کرونا در لرستان شدت بالایی پیدا کرده است بطوریکه می توان از این ایام به عنوان بدترین روزهای مقابله با کرونا یاد کرد که اگر پروتکل ها رعایت نشود به سمت بحران پیش خواهیم رفت.

در شهرستان بروجرد نیز بنا بر گفته سرپرست فرمانداری، وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا از شرایط قرمز عبور کرده است و روزانه ۹۰ نفر در بروجرد به کرونا مبتلا می شوند.

در استان لرستان رییس دانشگاه علوم پزشکی کم توجهی به دستورالعمل های بهداشتی، دورهمی های خانوادگی و برگزاری آئین های سوگواری و شادی را از مهمترین عوامل شیوع کرونا در این استان بیان می کند.

انبوه مسائل و مشکلات جامعه با شیوع گسترده کرونا بیشتر شده است هر چند امید محالی نیست که زمانی خواهد رسید تا جهان با خبر ریشه کنی کرونا رنگ شادی گذشته را به خود خواهد گرفت اما عملکرد هر جامعه ای در برابر این ویروس مرگبار برای همیشه ثبت خواهد شد و آیندگان به نظاره خواهند نشست و عملکرد جوامع مختلف را مورد مطالعه قرار خواهند داد.
بدون شک عبور از پیچ مرگبار پاییزی کرونا نیاز به مراقبت بیشتر در تمام سطوح از مردم تا مسوولان دارد عبوری که تنها با همکاری و تعامل این ۲ در کنار همدیگر به سلامت خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا