افزایش حضور جوانان در مساجد آثار مخرب فعالیت در فضای مجازی را کاهش می‌دهد


افزایش حضور جوانان در مساجد آثار مخرب فعالیت در فضای مجازی را کاهش می‌دهد

حجت الاسلام شمس‌الدین تقویت ارتباط بین امامان جماعت با قشر کودک، نوجوان و جوان را ضروری خواند و گفت: با افزایش حضور نوجوانان و جوانان در فضای مساجد آثار مخرب فعالیت بیش از حد در فضای مجازی و آسیب‌های متعدد ناشی از آن کاهش پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام «سید عبدالجواد شمس‌الدین» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه امروزه به علت گسترش فضای مجازی سنین مختلف کمتر به مراودات اجتماعی و کتابخوانی روی می‌آورند اظهار داشت: با افزایش حضور نوجوانان و جوانان در فضای مساجد آثار مخرب فضای مجازی کاهش پیدا می‌کند.

امام جمعه بندرانزلی مساجد را از مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و عبادی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان مرکزی جامع برای انجام کلیه فعالیت‌های مهم جامعه استفاده می‌شود خواند و افزود: فعالیت‌های انجام گرفته در مساجد در حقیقت باعث استحکام جامعه می‌شود و در بحث هدایتگری آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

شمس‌الدین نقش روحانیت در هدایت انسان‌ها و تشویق آنان به داشتن سبک زندگی اسلامی و یک مجموعه از آداب و رسوم را نقشی مؤثر ارزیابی کرد و گفت: یک بخشی از این سبک زندگی اسلامی دانش‌افزایی و ارتقاء آگاهی‌های افراد است و مطالعه و دسترسی به کتب و منابع ارزشمند موجبات بصیرت‌افزایی را فراهم می‌سازد.

وی گسترش فضای مجازی در جامعه و سوق پیدا کردن خواسته یا ناخواسته اکثریت افراد به ویژه جوانان و نوجوانان به این سمت و سو را نیز مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بدون شک با رواج چنین ابزارهایی کار کمی سخت‌تر می‌شود از طرفی ما امروزه به شدت نیاز داریم که مسئولان، روحانیون، جوانان و نوجوانان با هم ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند.

امام جمعه بندرانزلی در مورد اهمیت توسعه مراودات اجتماعی توسط نوجوانان و جوانان و پرهیز آنان از اختصاص زمان‌های زیاد به فضای مجازی را امری مهم اعلام کرد و بیان داشت: فضاهای فرهنگی و مذهبی به ویژه مساجد مکان‌هایی هستند که می‌توان با افزایش حضور بیشتر و پررنگ‌تر قشرهای جوان و نوجوان در آن‌ها از تبعات مخرب فضای مجازی جلوگیری به عمل آورد.

شمس‌الدین ارتباط موثر و صمیمی نوجوانان و جوانان با ائمه جماعات در مساجد جهت بهره‌گیری از معنویت مسجد و ائمه و استفاده از هدایت‌گری‌های آنان را ضروری دانست و یادآور شد: با تحقق چنین اهدافی آن حلاوت معنویات و فرهنگ دینی در ذائقه جوانان و نوجوانان ما اثرگذار می‌شود و آنان را به سوی معارف دینی جذب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قطعا اگر این معاشرت‌ها و ارتباطات دوسویه بین روحانیت و جوانان و نوجوانان در مساجد شکل بگیرد موجبات تقویم الفت، انسجام و حضور بیشتر در مساجد و گسترش سبک زندگی اسلامی فراهم می‌شود افزود: پس از شکل‌گیری این ارتباطات دوسویه بستر لازم جهت استفاده از کتب، منابع دینی و مذهبی و تاریخی و موضوعات مختلف هم در مساجد مهیا می‌شود.

امام جمعه بندرانزلی کتاب و مطالعه کتاب از حیث هدفگذاری برای زندگی بهتر، آینده‌نگری صحیح و پخته شدن انسان در زندگی را برای تمام افراد راهگشا خواند و اذعان کرد: بدون شک هر چه که انسان مطالعه بیشتری داشته باشد می‌تواند از تجربه، یافته‌ها و علم دیگران استفاده کرده و شرایط بهتری را برای خودش و جامعه رقم بزند.

شمس‌الدین در پاسخ به این پرسش که آیا در بحث سوق دادن جوانان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی در فضای مساجد روحانیون باید آموزش‌های خاصی را ببیند هم اظهار داشت: امروزه شرایط طوری است که بسیاری از این مسائل به ویژه در بعد ارتباطات تخصصی شده یعنی برای جذب کودک‌، نوجوان و جوان به کارهای مفید نظیر کتاب نیاز به یکسری آموزش‌ها و تخصص‌های لازم است.

وی با بیان اینکه برخی از روحانیون و ائمه جماعاتی که این تخصص‌ها را دارند قطعا می‌توانند ارتباط بهتر و موثرتری با سنین مختلف اعم از کودکان، نوجوانان و جوانان برقرار کنند ابراز داشت:‌ اگر کسی این توانایی را ندارد اول باید با محبت و عطوفت با کودک، نوجوان و جوان برخورد کرده و آنان را جذب محیط مسجد و کتابخوانی کند.

امام جمعه بندرانزلی حضور افرادی که از توانایی‌ها و تخصص لازم جهت اثرگذاری در قشرها و سنین محتلف برخوردارند در فعالیت‌های مختلف مساجد، کانون‌های فرهنگی و بسیج و در کنار روحانیون را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند نقش تشویقی و ترغیبی تخصصی برای جذب سنین مختلف به مساجد و کتابخوانی را انجام دهند و با این روش خلاءهای موجود هم برطرف می‌شود.

پایان پیام/84

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...