کشت دانه روغنی کلزا در استان یزد 30 درصد افزایش یافت


کشت دانه روغنی کلزا در استان یزد 30 درصد افزایش یافت

یزد - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به پایان فصل کاشت دانه روغنی کلزا ، گفت: در سال زراعی جاری( 1400- 1399) در سطح 510 هکتار اراضی استان این گیاه کشت شد که نسبت به سال زراعی گذشته 30 درصد رشد دارد.

محمدعلی حاتمی زاده روزشنبه در بازدید از مراحل کاشت گندم ، جو و کلزا در تعدادی از مزارع شهرستان ابرکوه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: برای کشت این محصول سه هزار و ۵۰۰ کیلو ارقام بذرگواهی شده و ۲۲۰ کیلوگرم کودشیمیایی برای هر هکتار سطح زیرکشت بین کشاورزان طرف قرارداد توزیع شد.

این مسوول ادامه داد: به دلیل ارزش افزوده بالا، کاهش چند دوره آبیاری کلزا نسبت به کاشت گندم و انعقاد قرارداد برای خرید تضمینی محصول، روند توسعه آن در استان رو به افزایش است .

پیشتازی خاتم در کشت کلزا

حاتمی زاده با بیان اینکه محصول کلزا با همکاری ۶۵۰ نفر از کشاورزان طرف قرارداد کشت شده است ، اضافه کرد: شهرستان های خاتم با ۱۸۰ هکتار ، ابرکوه ۹۰ هکتار و بهاباد با ۵۰ هکتار بیشترین سطح زیرکشت را در میان ۱۰ شهرستان استان دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه توسعه کشت این گیاه به خاطر تولید مواد اولیه روغن خوراکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است ، تصریح کرد: محصول کلزا با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.

افزایش کلزا از۲ تن به ۳۸۰ تن

وی با بیان اینکه میزان تولید دانه روغنی کلزا قبل از سال ۱۳۹۲ در استان حدود ۲ تن بود، خاطرنشان کرد: با سیاست‌ های حمایتی دولت از کشت این محصول، استفاده از الگوهای‌ کشت نوین و افزایش میران بهره‌وری در واحد سطح، میزان تولید این محصول در سال زراعی گذشته در مجموع به ۳۸۰ تن افزایش یافت.

حاتمی زاده تصریح کرد: دولت این میزان محصول را به ازای هر کیلوگرم ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال از کشاورزان طرف قرارداد خریداری کرده است.

این مسوول بخش زراعت کشاورزی یزد اضافه کرد: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۵ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب همانند زیتون ، جزو با کیفیت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.

به گفته وی کاشت محصول کلزا از اوایل مهرماه در استان یزد آغاز و فرایند کشت آن تا اواخر آبان ماه ادامه داشت.

در استان یزد ۱۱۴ هزار هکتار اراضی شامل ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار (۷۱درصد) باغی و هزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه‌ای به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

جمعیت بهره بردار بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار خانوار است، این استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها وآبادی ها زندگی می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان