خانه تاریخی حکیم افضل قزوین مقاوم سازی شد


خانه تاریخی حکیم افضل قزوین مقاوم سازی شد

قزوین - ایرنا - معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: خانه تاریخی حکیم افضل قزوین از محل اعتبارات این اداره کل استحکام بخشی و مقاوم سازی شد.

احسان نورانی روز چهارشنبه با اعلام این خبر افرود: خانه تاریخی حکیم افضل از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار و متعلق به خاندان افضل در قزوین است که در خیابان سپه و بخشی از بافت تاریخی شهر قزوین واقع شده و طرح مرمت و احیای این بنای تاریخی در تابستان سال گذشته با کاربری اقامتگاه سنتی در قالب پروژه مشارکتی با نظارت اداره کل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شد.

این مسوول با اشاره به پایان مرحله استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی در پروژه مرمت این خانه تاریخی؛ اظهار کرد: در این مرحله از مرمت بنا اقدام‌هایی چون استحکام‌بخشی زیرزمین‌های ضلع غربی و شمالی شامل احیای کانال‌های رطوبتی و مقاوم‌سازی دیواره‌ها، طاق‌ها و طاقچه‌ها واستحکام‌بخشی طبقه‌های فوقانی در ضلع غربی و شرقی بنا شامل بام‌سازی و استحکام‌بخشی شاه‌نشین به طور کامل انجام شده است.

وی اظهار داشت: ساماندهی و مرمت تزئینات چوبی این خانه تاریخی شامل درب و پنجره‌ها و ارسی‌ها نیز به زودی انجام خواهد شد.

خانه تاریخی حکیم افضل در مجاورت خانه تاریخی ابوترابی ، مظاهری و مسجد مدرسه شیخ‌الاسلام واقع شده و با شماره ۳۲۵۳۲ در سال ۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آن زمان که «قلب دوم» از بیماری خبر می‌دهد