باسوادی مردان عشایر چهارمحال و بختباری 10درصد بیشتر از زنان است


باسوادی مردان عشایر چهارمحال و بختباری 10درصد بیشتر از زنان است

شهرکرد- ایرنا-معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح‌های سوادآموزی در مناطق مختلف استان گفت: میزان اختلاف باسوادی مردان نسبت به زنان در مناطق عشایری استان 10 درصد است. 

رهدار براتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اختلاف بالا نرخ باسوادی بین مردان و زنان در شهرستان‌های اردل، لردگان و کوهرنگ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، افزود: طرح توانمندسازی زنان عشایر در سال گذشته در ۲ شهرستان اردل و کوهرنگ با همکاری سایر سازمان‌ها و ارگانها اجرا شد و امسال این طرح برای توانمندسازی ۴۲ نفر آموزش‌دهنده در ۲ شهرستان لردگان و کوهرنگ اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه درصد باسوادی مردان استان ۹۶.۲۲ درصد و باسوادی زنان ۹۱.۶۹ درصد است، گفت: ۹۴ درصد جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال استان باسواد هستند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: باسوادی مردان در شهرستان اردل ۹۴.۲۹ درصد، لردگان۹۲.۵۶ درصد، کوهرنگ ۸۷.۶۳ درصد و باسوادی زنان در اردل ۸۵.۲۵ درصد، لردگان ۸۱.۵۱ درصد، کوهرنگ ۷۷.۶۱ درصد است.

وی اظهار داشت: اختلاف باسوادی مردان نسبت به زنان در شهرستان اردل ۹.۰۴ درصد، لردگان ۱۱.۰۵ درصد،کوهرنگ ۱۰.۰۲ درصد در گروه سنی ۱۰ تا۴۹سال است.

براتی افزود: در سال تحصیلی جدید چهار هزار و ۸۰۰ نفر در استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به عنوان جامعه هدف سوادآموزی زیرپوشش دوره‌های سوادآموزی قرار می‌گیرند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به‌ عنوان دومین استان عشایرنشین کشور بعد از فارس ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که از این تعداد ۳۶ هزار نفر درون‌کوچ و ۹۰ هزار نفر برون‌کوچ هستند که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

بیشتر جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری به‌ترتیب در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان ساکن می‌شوند و در بخش‌هایی از شهرستان‌های کیار، فارسان، بروجن و شهرکرد نیز سکونت‌گاه عشایری وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید