4800 تُن بذر گندم در جنوب کرمان بوجاری شد


4800 تُن بذر گندم در جنوب کرمان بوجاری شد

جیرفت - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: شرکت‌های تولید بذر این منطقه چهار هزار و 800 تُن بذر گندم را بوجاری و برای کِشت آماده کردند.

فرامرز رستگاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان گندم توسط ایستگاه‌های بوجاری (غربال) تعاونی تولید رودبار و اتحادیه تعاونی تولید هامون در سال زراعی جاری انجام شد.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد بذرهای بوجاری شده منطقه جنوب کرمان بین گندم‌کاران منطقه توزیع شده است، از رایزنی با شرکت‌های تولید بذر گندم استان فارس برای جبران کسری بذر مورد نیاز گندم‌کاران جنوب کرمان خبر داد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به افزایش تقاضای کشت گندم در سراسر کشور اشاره کرد و علت این افزایش تقاضا را اعلام افزایش قیمت خرید تضمینی گندم دانست و بالاتر بودن قیمت گندم سیلویی نسبت به بذر استاندارد و اولویت فروش بذرهای «خودمصرفی» به سیلوها را از دیگر علت‌های کمبود بذر در کشور برشمرد.

وی با بیان اینکه استان فارس پس از ارسال ۲۰۰ تُن از تعهدات بذر گندم، روند حمل را متوقف کرد، گفت: با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و جلب مشارکت موثر مدیران این استان پس از حدود چند روز وقفه، زمینه ارسال مجدد بذر به منطقه فراهم شد.

رستگاری از ورود نخستین محموله بذر گندم به جنوب کرمان پس از مدتی وقفه، خبر داد و گفت: گندم کاران جنوب کرمان نگران کمبود بذر نباشند.

وی با بیان اینکه طی سنوات گذشته در همه کشور حداکثر ۶۵ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان توسط بخش دولتی تامین و توزیع می‌شد، گفت: در جنوب کرمان با تلاش پیمانکاران و شرکت‌های تولید کننده بیش از ۹۵ درصد بذر مورد نیاز منطقه تولید و بین کشاورزان توزیع می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی ۹۹-۹۸ به دلیل کاهش سطح زیر کشت و تقاضای کشاورزان بیش از یکهزار و ۱۰۰ تُن از بذور خریداری شده شرکت‌ها به سیلوها تحویل و برای تامین بذر مورد نیاز سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مطابق برنامه، هدف‌گذاری شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: به دلیل وقوع سیل و طوفان و آبگرفتگی مزارع تولید بذر در اسفندماه سال قبل و فروردین ماه ۱۳۹۹ قریب به ۳۰ درصد مزارع برای بذر استاندارد شرایط لازم را نداشتند و از چرخه خرید بذر خارج شدند.

وی از هدف‌گذاری ۳۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه در هفت شهرستان جنوبی این استان برای کشت گندم خبر داد.

رستگاری میزان گندم تولیدی هدف‌گذاری شده منطقه را ۱۶۷ هزار تُن در سال زراعی جاری اعلام کرد و این هدف‌گذاری را در راستای برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش ضریب خوداتکایی در تولید محصول استراتژیک گندم برشمرد.

وی بر لزوم توجه به اهمیت بذر اصلاح شده در افزایش عملکرد، تاکید و ارقام پربازده و بوم‌سازگار منطقه جنوب کرمان را چمران ۲، مهرگان، سیروان، برات و خلیل اعلام کرد.

سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان، هفت شهرستان را با یک میلیون نفر جمعیت تحت پوشش دارد.

سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان تولید و روانه بازار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازی های جنسی با همسر و ایجاد تنوع در رابطه زناشویی