مسیر ناهموار نقش‌آفرینی معلولان در آستارا


مسیر ناهموار نقش‌آفرینی معلولان در آستارا

آستارا - ایرنا - مسیرهای تردد معلولان در آستارا برای نقش‌آفرینی بیشتر آنها در امور فردی و اجتماعی، چندان هموار نیست و برطرف ساختن این موانع بارها از سوی این قشر مطالبه شده است.

قانون حمایت از معلولان در سال ۸۳ در ۱۶ ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بخشی از این قانون به مناسب سازی معابر برای تردد معلولان اختصاص دارد تا از این طریق حضور آنها در جامعه پررنگ و تاثیر گذار باشد.

مناسب سازی اماکن عمومی برای تسهیل تردد معلولان در آستارا از چند سال پیش آغاز شده اما اقدامات کافی در این راستا صورت نگرفته است و معلولان، همچنان چشم انتظار رفع مشکلات این حوزه هستند و وقتی از زاویه دید این قشر به وضع نامناسب معابر نگاه می کنیم، موانع و چالش ها بیشتر نمایان می شود.

پای صحبت معلولان

صالح دنیایی یکی از معلولان جسمی حرکتی آستارا روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از پیاده روهای این شهر، دارای رمپ و مسیر تردد معلولان است اما مناسب سازی خوبی در مسیر خودپرداز بانک ها یا واحدهای خدماتی صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: تمام اداره ها و دستگاه های اجرایی موظفند شرایط استفاده معلولان از امکانات اداری را تسهیل کنند اما در این شهرستان این موضوع فقط در برخی ادارات مشاهده می شود.

رحیم بدلی یکی دیگر از معلولان گفت: قانون حمایت از معلولان باید به صورت کامل در کشور اجرا شود اما تاکنون ارائه خدمات برای این قشر برای رفع موانع و اختلاف سطح پیاده روها و همچنین ایجاد سطح شیب دار در ورودی بانک ها، پاساژها و فضاهای سبز کافی نیست.

وی بیان کرد: تعداد زیادی از معلولان این شهرستان دارای مدارک دانشگاهی و در رشته های مختلف علمی، هنری و نرم افزار رایانه توانمند هستند و امیدواریم مسئولان از ظرفیت معلولان در اداره ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: مناسب‌ سازی زیرساخت‌ های شهری، مهم‌ ترین رکن حضور معلولان در جامعه است و نیاز است این افراد برای رشد استعدادهایشان در جامعه حضور داشته باشند اما متاسفانه این امکان به شکل شایسته وجود ندارد.

اقدامات مسئولان

رئیس اداره بهزیستی آستارا هم گفت: هزار و ۳۵۰ معلول، تحت حمایت این اداره است و این شهرستان در زمینه مناسب سازی معابر برای معلولان، رتبه چهارم استان گیلان را دارد و امیدواریم دستگاه های متولی نظیر شهرداری های آستارا و لوندویل بیش از پیش مناسب سازی اماکن عمومی را برای تردد معلولان در اولویت قرار دهند.

فریبرز خورشیدی افزود: سازمان نظام مهندسی باید نقشه های معماری ساختمان ها و اماکن عمومی را پیش از صدور پروانه ساختمان کنترل کند و شهرداری ها در ساخت و سازها بر اجرای آئین نامه های مناسب سازی معلولان تاکید کنند.

وی ادامه داد: مسئولان دستگاه های اداری در ساختمان های اداری فاقد رمپ یا محل شیب دار تردد معلولان، الزامات مناسب سازی را رعایت و در صورت داشتن همکار ناشنوا، یک رابط به منظور کسب آموزش های لازم، به اداره بهزیستی معرفی کنند.

شهردار آستارا گفت: بزرگترین رمپ شهرستان برای معلولان در ساحل مخیری ایجاد شده است تا معلولان در اوقات فراغت از زیبایی های نوار ساحلی استفاده کنند و بیشتر سرویس های بهداشتی شهر مناسب سازی شده است.

جواد معیتی افزود: در اجرای طرح های پیاده روسازی، مسیر تردد معلولان مشخص می شود و در روزهای گذشته چهار هزار متر پیاده رو در شهرک عباس آباد برای معلولان مناسب سازی شد.

معاون برنامه ریزی و امورعمرانی فرماندار آستارا هم گفت: ۱۳ مسیر شهری، با مشارکت شهرداری‌ ها برای تسهیل تردد معلولان مناسب‌ سازی می شود و بیش از ۷۰ درصد ساختمان های اداری شهرستان فاقد رمپ هستند و تردد معولان در آنها مشکل است.

کامبیز لقمانی مقدم بیان کرد: برپایی میز خدمت در طبقات پایین ساختمان های اداری، برای پیگیری مشکلات معلولان ضروری است و مدیران باید در این خصوص همکاری کنند.

برابر با قانون حمایت از معلولان، دستورالعمل مناسب سازی اماکن عمومی با وضعیت جسمی آنها باید در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد و طرح موضوع فقط به هفته معلولان منحصر نباشد تا یکی از دغدغه های این قشر شریف برطرف شود و امیدواریم تمام دستگاه های متولی در این راستا همت کنند تا بیش از پیش شاهد تحقق اراده های معلولان برای صرف فعل "توانستن" باشیم.

بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

گزارش از یوسف هدایتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!