مشکلات خُلقی زوج‌ها از اضطراب به پرخاشگری تغییرکرده است


مشکلات خُلقی زوج‌ها از اضطراب به پرخاشگری  تغییرکرده است

اصفهان- ایرنا - معاون پیشگیری اداره‌کل‌بهزیستی اصفهان با اشاره به تماس‌ مردم با خطوط و مراکز مشاوره بهزیستی گفت: مشکلات خُلقی مردم از ابتدای کرونا از اضطراب و وسواس به اختلافات و پرخاشگری زوج‌ها تغییرکرده است.

سمیه کرمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون حدود ۳۷ هزار و ۹۳۳ تماس با خط مشاوره ۱۴۸۰ در استان اصفهان برقرار شده است.

وی اضافه کرد: در ابتدای سال و همزمان با شیوع کرونا بیشترین موضوع تماس‌ها درباره اختلالات اضطرابی، وسواس یا اضطراب فراگیر، کم‌شدن حمایت‌های اجتماعی به خاطر کاهش تعاملات اجتماعی خانواده‌ها و فامیل (باتوجه به فرهنگ دورهمی خانواده‌های ایران) بود.

وی اضافه کرد: اوج تماس‌ها در اسفند و فروردین بود اما همچنان که کرونا پیش رفت مشکلات را به نوعی دیگری و در ارتباط با تحصیل فرزندان، مشکلات ارتباطی با خانواده و نگرانی‌هایی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی تغییر داد.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: پس از این مدت و گذشت یک بازه زمانی موضوع و مشکلات تماس گیرنده‌ها به سمت مشکلات شغلی و مالی و تبعات ناشی از آن مانند ورشکستگی و یا اختلافات خانوادگی بابت چک‌های برگشتی و یا مسائلی این گونه بسیار بیشتر شد.

وی ادامه داد: ولی از همه این موارد بارزتر، مشکلات والد فرزندی است که به چشم می‌خورد به دلیل اینکه بچه‌ها از منزل خارج نمی‌شوند و نسبت به گذشته آن تحرک لازم را ندارند برای خانواده‌ها قدری نگران کننده شده است و مشکلات ارتباطی و یادگیری آنها باعث افزایش میزان تماس‌ها با خط صدای مشاور ۱۴۸۰ یا مراجعه به مراکز مشاوره بهزیستی شد.

به گفته کریمی، یکی دیگر از مشکلاتی که در کرونا و یا بعد از چند ماه و نزدیک به یکسال از شیوع این بیماری بیشتر خودش را نشان می‌دهد مشکلات ارتباطی بین همسران است که به دلیل تبعات کرونا مانند مشکلات مالی، شغلی و معیشتی موجب افزایش پرخاشگری بین زوجین شده است.

وی با بیان اینکه بعضی از خانواده‌ها مجبورند از گوشی تلفن همراه و به ویژه فضای مجازی در دوران قرنطینه زیاد استفاده کنند این امر موجب افزایش و به نوعی اوج تماس‌ها با صدای مشاور و مراکز مشاوره بهزیستی شده است.

وی خاطرنشان کرد: علت تماس کمتر از پنج درصد تماس‌گیرندگان بهزیستی بطور مشخص نگرانی و شکایت از وضعیت شیوع کروناست ولی موضوع بیشتر تماس‌ها با صدای مشاوره و یا مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره بهزیستی، تبعات ناشی از کروناست.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: به هر حال در شرایط خاص کرونا به دلیل اینکه تفریح و یا فعالیت‌های لذت‌بخش مردم کم شده است تمرکزشان بیشتر بر افکار و وقایع منفی بیشتر می‌شود که باید سعی کنند از این موضوع پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره و خط ۱۴۸۰ بهزیستی پرقدرت در کنار مردم است گفت: مردم می‌توانند مشکلات خود را به هر شکل ممکن یا تلفنی و یا حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مشاوران بهزیستی انتقال دهند و برای مشکل خود چاره‌اندیشی کنند.

کریمی افزود: مردم باید با دور کردن غم و افسردگی و تغییرات خُلقی از خود که به دلیل تغییر سبک زندگی روی داده تلاش کنند تا با فراگیری سبک زندگی جدید و متفاوت در شرایط بحرانی که در آن قرار دارند، به نوعی مدیریت بحران را یاد بگیرند.

به گفته وی زندگی قرار نیست به یک سبک و سیاق پیش برود و باید امروز را غنیمت شمرد و از مدل امروزی زندگی تبعیت کرد و اجازه نداد که شرایط موجب پایین آمدن خُلق ما شود و یا روابط ما را مخدوش کند تا پس از رفع کرونا بتوانیم از آنچه که قبل داشتیم و کرونا از ما گرفته بود مجدد بتوانیم لذت وافری ببریم.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش این واقعیت که خود مردم در مهار و یا شیوع این بیماری تعیین‌کننده هستند گفت: در این شرایط مردم باید به نظام بهداشتی و متخصصان درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعتماد کنند زیرا این امر خود کاهش‌دهنده اضطراب ونگرانی است.

۲۸۰ مرکز مشاوره فعال با ۲ هزار روانشناس در استان وجود دارد که ۱۷۰ مرکز در شهر اصفهان فعالیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی