پرهیز از یلدای ندامت


پرهیز از یلدای ندامت

اصفهان- ایرنا- یلدای امسال با پسوند سلامت و احساس مسوولیت به واسطه شیوع ویروس کرونا باید جایگزین شب‌نشینی و دورهمی‌های بزرگ افراد فامیل در کنار بزرگترها بشود تا زمستان تلخی را با افزایش شمار مرگ و میز و مبتلایان به کرونا آغاز نکنیم.

به گزارش ایرنا، یلدا یا شب چله یکی از سنت‌های باستانی ایرانیان است که هرساله برای برگزاری یک دورهمی شاد و خاطره‌ساز از هفته‌ها قبل با داغ شدن بازار فروش محصولات خوراکی شب یلدایی میان خانواده‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

اما امسال با شیوع ویروس کرونا و آمار بالای ابتلا به بیماری کووید ۱۹، بنا به توصیه و تاکید پزشکان و متولیان امر بهداشت و درمان باید از برگزاری این سنت نیز همانند آیین نوروز و دیگر مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی در ابعاد گسترده بین اقوام و آشنایان خودداری شود.
بر این اساس امسال باید صله ارحام با آرزوی سلامت و رفع بیماری و بلا برای تک تک هموطنان صورت گیرد و یلدا تبدیل به شبی به یاد ماندنی با چاشنی محبت و احساس مسوولیت نسبت به یکدیگر تبدیل شود.

با توجه به اینکه ویروس کرونا به شکل نامحسوس و به صورت ناقل کردن افراد در اجتماعات مختلف از جمله مراسم رسمی و اداری و دورهمی‌های خانوادگی حضور دارد و پیامدهای آن در جامعه با افزایشآمار ابتلا و مرگ و میز ناشی از این بیماری نمایان است پرهیز از شب‌نشینی و گردهمایی یلدای امسال بسیار ضروری و حیاتی است.

بنا به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی، دورهمی‌های کوچک، مهم ترین عامل در انتقال و شیوع بیماری کووید ۱۹ شناخته شده به طوری که سهم انتقال این ویروس از این طریق ۸۳ درصد ذکر شده است.

بنا بر این شرکت در جمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی که سالمندان و افراد پرخطر نیز حضور دارند، می‌تواند به ابتلا آنان منج شود و این در حالیست که بیشتر فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در سنین بالا صورت می‌گیرد و ۷۰ درصد از مرگ و میرها در افراد بالای ۶۰ سال رخ داده است.

در همین پیوند ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از برگزاری دورهمی در شب یلدا گفت: از مردم عاجزانه درخواست می‌کنیم با برگزاری یلدای مجازی و پرهیز از حضور در اجتماعات بتوانیم زمستانی آرام و رو به نزولی را از لحاظ بیماری تجربه کنیم.

مسوولان ستاد استانی کرونا در اصفهان هم با اشاره استمرار محدودیتهای کرونایی در هفته چهارم آذر در این استان از شهروندان خواستند تا برگزاری اجتماع و دورهمی سال جاری شب یلدا پرهیز کنند تا زمستان تلخ کرونایی بدی را آغاز نکنیم.

دورهمی موقت یلدا را به غم بزرگ تبدیل نکنیم

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به تفاوت برگزاری آیین ملی یلدا گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا باید مراقب باشیم که با دورهمی موقت در یلدا این شب زیبای سال را به غم بزرگ تبدیل نکنیم.

مرتضی پدریان در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال شیوع گسترده ویروس کرونا از ابتدای سال آیین‌های ملی و مذهبی و ورزشی ما را تحت تاثیر قرار داد، بطوریکه در نوروز بسیاری از خانواده‌ها از دید و بازدید حتی با بزرگترهای فامیل پرهیز کردند.

وی با توجه به اقداماتی که برای کنترل ویروس کرونا در برگزار نشدن مناسک تمهید شده است گفت: نکته مهم در برگزاری مراسم و مناسک ملی و مذهبی، همیشه و در هر عصر و دوران با اولویت سلامت و بقای افراد همراه بوده است.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: از آنجا که ویروس کرونا در گروه‌ها و جمع‌های خانوادگی شیوع بیشتری پیدا می کند بهتر است امسال این جشن و مناسک را مقداری با محدودیت بیشتر و با حضور اعضای خانواده هسته ای برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: در این راستا باید از تجمع در سیستم شبکه خانواده گسترده خودداری کرد تا ویروس کرونا با توجه به امیدی که برای واکسن داده شده سال دیگر بتوانیم مراسم را باشکوهتر و بهتر از آنچه تاکنون برگزار کردیم برگزار کنیم.

پدریان با تاکید بر اینکه حیات، بقا و سلامت انسان خیلی با ارزش است گفت: اگر بخواهیم نیازها را طبقه بندی کنیم نیاز اول انسان، نیاز به سلامت و تداوم حیات است.

وی تصریح کرد: مراقب باشید که اگر یک دورهمی و شادی موقت داشته باشیم و منجر به ابتلای یکی از بستگان از جمله بزرگان ما که به لحاظ سنی آمادگی پذیرش ویروس را دارد بشود، این شادی کوتاه مدت به غم و افسردگی تبدیل خواهد شد.

این جامعه‌شناس افزود: بهتر است که این شادی آنی و کوتاه مدت را در شرایط کنونی حذف کنیم تا بتوانیم سایه و حیات کل اعضای خانواده را داشته باشیم و سال آینده مراسم شب یلدا را خیلی باشکوهتر برگزار کنیم.

به گفته وی هم پیشینیان ما و هم عقل انسان حکم می‌کند که اولویت اول انسان سالم است و هر عاملی که اولویت اول انسان را تحت تاثیر قرار دهد باید حذف شود.

وی با تاکید مجدد بر صرف‌نظر از شادی زودگذر یلدا برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌ها گفت: آرزوی همه ایرانیان در شب یلدا رفع کامل ویروس کرونا همراه با توزیع واکسن این بیماری است.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا در برخی کشورها در حال توزیع است گفت: این نقطه امیدی است که به زودی از بحران کرونا نجات یافته و اوضاع و احوال زندگی مردم به روال عادی خود برگردد.

ضرورت حذف دورهمی شب یلدا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر برخی خانواده‌ها بر برگزاری مراسم یلدا به صورت شب‌نشینی و دورهمی اصرار داشته باشند وضع سلامت جامعه به دلیل وجود ویروس کرونا بسیار شکننده خواهد شد.

آرش نجیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: از شهریور به بعد ۵۰ درصد انتقال‌های ویروس کووید ۱۹ از طریق شب نشینی‌ها و رفت و آمدهای خانوادگی صورت گرفته که رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: با توجه به آمار یاد شده اگر اصراری بر دورهمی‌های شب یلدار باشد، اگر چه آمار ابتلا و بستری در حال کاهش است با افزایش آمار، این وضعیت بسیار شکننده خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: افزایش آمار ابتلا و ورود به شرایط دوباره یک پیک جدید، خارج از توان بخش بهداشت و درمان ماست.

وی یادآور شد: آمار کنونی بیانگر روند کاهشی است و در زمان حاضر به کانال هزار و ۱۰۰ بیمار بستری در استان رسیدیم که تعداد موارد شیوع هم به ۳۰ درصد رسیده که خیلی خبر خوشحال کننده است.

نجیمی تصریح کرد: ولی وضعیت با کوچکترین بی‌توجهی مردم و اصرار بر دورهمی و برگزاری مراسم همانند سالهای قبل بسیار شکننده خواهد شد و هر لحظه امکان تغییر آمار وجود دارد.

هرگونه برنامه‌ریزی برای دورهمی یلدا عواقب خطرناکی به دنبال دارد

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان به شهروندان توصیه کرد با توجه به تمام تلاش اعضای ستاد و شبکه بهداشت و درمان استان برای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹، ز هرگونه برنامه‌ریزی برای دورهمی‌های یلدا پرهیر کنند زیرا عواقب خطرناکی می‌توان به همراه داشته باشد.

حجت‌الله غلامی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به آمار وزارت بهداشت و درمان بیش از ۵۰ درصد علت ابتلای بیماران به بیماری کووید ۱۹ ناشی از نشست‌های خانوادگی است باید از این تجمعات بصورت جدی خودداری شود.

وی، وضعیت کنونی استان را به لحاظ قرار گرفتن ۲۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت قرمز مطلوب ندانست و توصیه کرد که هشدارهای کرونایی جدی گرفته شود و برای یک شب، شادی خانواده را به غم تبدیل نکنند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان فزود: از سویی با اعمال محدودیت‌های تردد شبانه که به صورت فیزیکی و نامحسوس توسط دوربین‌ها ثبت و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی منظور می‌شود شهروندان باید از هر گونه جابجایی پس از ساعت ۲۱ خودداری کنند.

وی تاکید کرد: همه باید در قبال هم احساس مسئولیت کنند و تلاش‌ها بصورت عمومی برای ممانعت از به خطر افتادن جان همنوعان صورت گیرد.

غلامی تصریح کرد: بر این اساس محدودیت‌های کرونایی همچنان در ۲۲ شهرستان استان پابرجاست و برای هفته های آینده نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

بر اساس رنگ بندی تا ۲۱ آذر امسال، شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل، بویین میاندشت، خمینی شهر، خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، شهرضا، فریدن، فریدونشهر، فلاورجان، برخوار، دهاقان، کاشان، لنجان، گلپایگان، مبارکه، نجف آباد ، اردستان، تیران و کرون و نایین در وضعیت نارنجی و شهرستان های خور و بیابانک و چادگان در وضعیت زرد و شهرستان نطنز در وضعیت قرمز قرار دارد..

اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۹۲ هزار و ۶۱۷ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۷۸۷ هزار و ۸۵۳ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۷۰ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۸۰۷ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۱۵ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۴۹ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۱۹ میلیون و ۳۹ هزار و ۷۹۶ بیمار کووید ۱۹ و ۲۹۹ هزار و ۶۹۲ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه