لزوم توجه به نیاز بازار در تولید دانش بنیان/ پژوهشگران به سمت پژوهش‌های کاربردی بروند


لزوم توجه به نیاز بازار در تولید دانش بنیان/ پژوهشگران به سمت پژوهش‌های کاربردی بروند

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان بندرانزلی گفت: پژوهش ها باید براساس نیاز بازار باشد و در نهایت منجر به تولید محصول یا خدمت جدید شود و ارزش افزوده ای را در جامعه ایجاد کند.

بهاره پورمرادی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان بندرانزلی در بیست ویکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار سال جاری با معرفی ۱۵ محصول حضور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کرونا نمایشگاه مذکور به صورت مجازی برای بازدید علاقمندان طراحی شده، افزود: این نمایشگاه به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری پارک علم و فناوری گیلان انجام شده و علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس www.msrt-expo.ir از نمایشگاه بازدید کنند.

پورمرادی، با بیان اینکه مهمترین مشکل مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان بندرانزلی در حال حاضر کمبود فضای کالبدی است، تصریح کرد: در حال حاضر یک ساختمان با ۲۷ واحد قابل واگذاری به شرکت های مستقر داریم و با مساعدت مسئولان ارشد شهرستان در حال رایزنی جهت دریافت زمین به منظور ایجاد فضاهای کارگاهی به منظور در اختیار قراردادن به شرکت هایی که به فاز تولید نیمه صنعتی رسیده اند، هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲ شرکت در این مرکز فعالیت دارند، به اثرات سوء تحریم ها در بخش پژوهش اشاره کرد و گفت: بعضی شرکت ها در تهیه قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز با مشکل مواجه شده اند و به سختی توانستند لوازم مورد نیاز خود را تهیه و محصول نهایی را آماده ارائه به بازار کنند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان بندرانزلی عنوان کرد: افزایش هزینه ها از دیگر دغدغه های شرکت های نوپا است که با ساز و کارهای حمایتی در نظر گرفته شده در کشور، سعی شده تا کمک های مالی قابل توجه ای به این شرکت ها در ابتدای راه اندازی کسب و کارشان اعطا شود.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با تامین نیازهای مالی، پارک علم و فناوری گیلان تسهیلاتی را به هسته ها و واحدهای فناور پذیرش شده پرداخت می کند، افزود: از موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد تسهیلاتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت های دانش بنیان پرداخت می کند؛ همچنین صندوق پژوهش و فناوری گیلان که هم در زمینه پرداخت تسهیلات و هم در سایر خدمات مالی فعال است، توانسته در اولین سال فعالیت خود در استان، کمک های قابل توجهی به شرکت ها داشته باشد.

پورمرادی، با اشاره به اینکه پژوهش مهجور نیست، تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری همواره بر توسعه و حمایت از شرکت های دانش بنیان بوده است و ایشان شرکت های دانش بنیان را عامل شکوفایی حقیقی اقتصاد کشور دانسته اند و در بیشتر بیانات خود از اهمیت شرکت های دانش بنیان و نقش آنها در اقتصاد مقاومتی یاد کرده اند. علاوه بر آن ساختارهای حمایتی متنوعی در راستای رشد و هموارسازی مشکلات شرکتهای دانش بنیان ایجاد شده است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان بندرانزلی با تاکید بر اینکه اقدامات حمایتی زیادی در کل کشور برای حمایت از شرکت های نوپا و دانش بنیان صورت گرفته است، افزود: نکته قابل اهمیت این است که پژوهشگران باید به سمت پژوهش‌های کاربردی بروند.

وی با بیان اینکه پژوهش ها نباید صرفا مقاله محور باشد، تصریح کرد: پژوهش ها باید براساس نیاز بازار باشد و در نهایت منجر به تولید محصول یا خدمت جدید شود و ارزش افزوده ای را در جامعه ایجاد کند.

پورمرادی، با اشاره به اینکه اگر همه دانشجوها و پژوهشگران به سمت تحقیقات کاربردی بروند قطعا مهجوریت پژوهش به طور کامل از بین می‌رود، گفت: اگر انتخاب موضوع تحقیق و پژوهش بدون مطالعه و دانش کافی باشد قطعا چیزی جز اتلاف وقت و هزینه برای فردی که وارد این عرصه شده، نخواهد داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ ماهی دودی