کشته و زخمی شدن بیش از 700 غیرنظامی طی 9 ماه گذشته در غرب افغانستان


کشته و زخمی شدن بیش از 700 غیرنظامی طی 9 ماه گذشته در غرب افغانستان

یک عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب افغانستان گفت: بیشتر غیرنظامیان در رویدادهای حملات تروریستی، انفجار مین‌های کنارجاده‌ای، ترورهای هدفمند، درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان کشته و...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، پس از آغاز روند مذاکرات صلح میان دولت و طالبان در دوحه قطر اما خشونت‌ها و ناامنی در ولایات مختلف افغانستان افزایش یافته و شمار زیادی از غیر نظامیان در این رویدادها کشته و زخمی شدند.

آمارهای کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب افغانستان نشان می‌دهد که تلفات غیر نظامیان در 9 ماه گذشته به‌صورت چشمگیری افزایش یافته است.

محمد ذکی نوروزی عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر حوزه غرب افغانستان در گفت‌گو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: با آغاز گفت‌وگوهای صلح در دوحه قطر اما افغانستان شاهد افزایش خشونت‌ها و درگیری‌ها و تلفات گسترده غیر نظامیان بوده و یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب افغانستان نشان می‌دهد که از آغاز سال جاری تا ماه (قوس ) یعنی 9 ماه گذشته 709 غیر نظامی در رویدادهای مختلف در ولایت‌های غور، بادغیس، فراه و هرات کشته و زخمی شده‌اند.

وی افزود: در ولایات حوزه غرب افغانستان غیرنظامیان بیشتر در رویدادهایی چون، حملات تروریستی، انفجار مین‌های کنار جاده‌ای، ترورهای هدفمند، درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان و حملات هوایی کشته و زخمی شده‌اند.

وی تاکید کرد: حوزه غرب افغانستان مانند دیگر حوزه‌ها شاهد افزایش بیش از حد ناامنی‌ها بوده اما در این رویدادها تلفات غیر نظامیان افزایش یافته است و این نیز نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: در 9 ماه گذشته در ولایت غور 102 مرد، 11 زن و 22 کودک کشته و 154 مرد، 17 زن و 65 کودک در جریان نبردها میان نیروهای افغان و طالبان زخمی شده‌اند.

وی ادامه داد: در ولایت هرات نیز 74 مرد، 4 زن و 9 کودک کشته و 26 مرد، 15 زن و 19 کودک هم زخمی شده‌اند.

این عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب افغانستان تصریح کرد: همچنین در ولایت‌های فراه 48 تن کشته و 48 تن زخمی، در ولایت بادغیس 36 تن کشته و 41 تن دیگر زخمی و در ولایت نیمروز نیز تنها 14 مرد کشته و 4 زخمی بر اثر حملات طالبان و رویدادهای انفجاری به ثبت رسیده است.

عبدالرحمان مرادی عضو شورای ولایتی هرات در این مورد گفت: افزایش خشونت‌ها و حملات طالبان در شهرستان‌های هرات سبب نگرانی شهروندان شده و بیشتر از غیر نظامیان تلفات گرفته است.

وی از طرف‌های درگیر جنگ خواست تا به قوانین جنگ احترام گذاشته و غیر نظامیان را آماج قرار ندهند.

محمد اکرم عظیمی فعال مدنی در ولایت فراه همچنین از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواست تا از جنگ دست برداشته و از فرصت به میان آمده برای رسیدن به صلح دائمی استفاده کنند و بیشتر از این شهروندان را در جنگ‌های خود تلف نکنند.

احمد شهرانی فعال مدنی در ولایت غور اما گفت که مذاکرات صلح افغانستان تاکنون تنها برای امتیازگیری گروه ها بوده است و در این میان غیرنظامیان تلف شده‌اند.

وی حکومت افغانستان را در مهار ناامنی ها و ایجاد اتش بس با طالبان ناکام می‌داند.

گفتنی است که توقف 3 هفته‌ای مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان از یک سو و از سوی دیگر افزایش ناامنی‌ها و حملات طالبان که سبب ایجاد گراف بالای تلفات غیر نظامیان شده است از سوی دیگر ناامیدی ها را میان شهروندان نسبت به ایجاد صلح و ارامش افزایش داده است.

انتهای پیام/

کشته و زخمی شدن بیش از 700 غیرنظامی طی 9 ماه گذشته در غرب افغانستان
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آشتی صنعت خشکبار با فناوری برای سهم‌خواهی از بازار جهانی