مرثیه خاک


مرثیه خاک

خاک عنصر ارزشمندی که در زندگی تمام موجودات زنده تاثیر مستقیم داشته و می توان گفت زندگی انسان باخاک گره خورده است.رشد جمعیت و افزایش بهره برداری  بی رویه و نامناسب ازخاک موجب تخریب وفرسایش این عنصر حیاتی شده است.

باتوجه به شرایط اقلیمی آذربایجان غربی و داشتن وضعیت شکننده در حوزه آب وخاک لزوم تدوین برنامه های جامع عملیاتی حفاظت ازآب وخاک یک امر ضروری است.

در سال های اخیر طرح های آبخیزداری و قوانین حفاظت از خاک در استان اجرایی شده و استان جایگاه مناسبی دراجرای قوانین حفاظت از خاک و اجرای طرح های آبخیزداری، جنگل کاری و حفاظت از گونه های طبیعی در کشور دارد؛ اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند طرح های عملیاتی و اعتبارات مناسب است.

برنامه های حفاظت از خاک از 10 سال پیش در استان آغاز شده است

رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: درجهت جلوگیری از فرسایش خاک و حفاظت از آن بیش از ۱۰سال است که جهاد کشاورزی استان نسبت به اجرای طرح جامع کشاورزی حفاظتی اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت نسبت به آموزش های لازم و اجرای مزارع الگویی وپرداخت کمک بلاعوض برای خرید ادوات مورد نیاز اقداماتی انجام داده، خاطر نشان کرد: کشت محصولات زراعی با حداقل خاکورزی و برهم زدن خاک مرزعه ، مدیریت بقایای محصول سال قبل بطوری که ۳۰درصد سطح مزرعه دارای پوشش بقایای سال قبل باشد؛ ازجمله اقدامات مهم انجام شده است.

جلیلی با اشاره به اینکه یکی از روش های کشاورزی که درآن مراقبت از خاک بسیار بالااست، کشت مستقیم بدون خاکورزی است، اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۵۰هزار هکتار از مزارع استان باروش بی خاک ورزی کشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درخصوص اقدامات جهاد کشاورزی در بررسی آلاینده های حاصل از پساب های شهری و صنعتی بر روی خاک در اراضی آبیاری شده استان نیز یاد آور شد: سازمان در این خصوص جلساتی با سازمان های مربوطه اعم از آب و فاضلاب، منابع طبیعی، استانداری برگزار کرده و مزارع و باغاتی که توسط انواع پساب آبیاری می شود را شناسایی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین درجهت حفاظت از خاک به کشاورزان در راستای جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب خام ومخلوط آموزش های داده شده است.

جلیلی ادامه داد: سازمان طرحی با عنوان کاربرد آب های نامتعارف در آبیاری محصولات کشاورزی و بررسی اثرات و تبعات آن ارائه کرده که متاسفانه به عنوان اولویت طرح های پژوهشی در کارگروه پژوهشی استان مورد تایید قرار نگرفت و اعتباری جهت انجام طرح اختصاص نیافت.

میزان فرسایش خاک در استان نسبت به گذشته کاهش یافته است

هادی قاسمی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در گفت وگو باایسنا افزود: میزان فرسایش خاک در استان با اجرای طرح های آبخیزداری و بیابان زدایی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

قاسمی با اشاره به اینکه سیلاب خود عامل اصلی در فرسایش خاک است، اظهار کرد: برای جلوگیری از سیلاب نیاز است طرح های آبخیزداری در استان باتوجه به اقلیم منطقه اجرایی شود که متاسفانه از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار اجرای طرح های آبخیزداری استان تنها ۶۵۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر ۲۵۳۴ هکتار بوته کاری و نهال کاری درحاشیه دریاچه ارومیه درجهت بیابان زدایی اجرایی شده است، یاد آور شد: درحال حاضر ۱۶۲ کیلومتر بادشکن غیر زنده در استان اجرا شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه میزان فرسایش خاک در استان در سال های اخیر ۳۴ تن در هکتار بود، اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح های آبخیزداری و بیابان زدایی و رصد ۶ ایستگاه سنجش فرسایش بادی میزان فرسایش خاک در استان در سال جاری به 3.5 تن درهکتار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: یکی از رسالت های اصلی منابع طبیعی و آبخیز داری، حفاظت از خاک و استفاده حداکثری از نزولات و آب های جاری است که اجرای طرح های آبخیزداری و جنگل کاری و تقویت پوشش گیاهی منابع طبیعی استان ازجمله اقدامات مهم این چند سال اخیر است.

وی با اشاره به اینکه بدون کنار گذاشتن کشاورزی سنتی، اجرای طرح ها درجهت حفاظت نتیجه نخواهد داد، ادامه داد: تاکنون در ۲۴۰هزار هکتار از مراتع استان طرح آبخیز داری باهدف حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش آن اجرا شده است.

آنچه مهم است؛ علاج واقعه قبل از وقوع است ،درکنار اجرای طرح های آبخیزداری و حفاظت از خاک باید در جهت برطرف کرد خلاء بزرگ قانون حفاظت از خاک اقدام کرد و آن هم تغییر کشاورزی سنتی به مدرن ، آموزش صحیح به بهره برداران و حمایت از طرح های قابل اجرا است.

نیاز است درکنار اجرای این طرح ها ، دستگاه های مربوطه ؛ کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی را با شیوه های نوین کشاورزی و آبیاری آشنا ساخته و اطلس آلودگی های خاک را که تاکنون در استان تهیه نشده را سریعا تدوین کنند تا کشاورزان ضمن آگاهی از مزایا و معایب آبیاری با پساب ها بتوانند با شیوه های نوین ضمن حفظ مواد آلی خاک قابلیت کشاورزی راحفظ و از فرسایش خاک این عنصر حیاتی جلوگیری کنند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برگزاری محفل انس با قرآن در شوط