اسراییل، نیروی هوایی تروریست ها در سوریه  


اسراییل، نیروی هوایی تروریست ها در سوریه  

تهران – ایرنا – جنگنده بمب افکن های رژیم صهیونیستی با آغاز بحران سوریه در اسفندماه سال 1389 بطور مستمر مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را که تنها نیروهای زمینی در جنگ علیه داعش و سایر تروریست ها در عراق و سوریه هستند، بمباران کرده اند و عملا به نیروی هوایی تروریست ها تبدیل شده اند.

آخرین اقدام تجاوزکارانه جنگنده – بمب افکن های رژیم رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه و با حمله این هواپیماها به منطقه الزبدانی سوریه در استان ریف دمشق صورت گرفت که در اثر آن یک نظامی سوری کشته و سه نطامی دیگر نیز زخمی شدند.

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک مقام نظامی این کشور، جنگنده – بمب افکن های اسرائیلی حمله هوایی خود را در شمال الجلیل در حریم هوایی لبنان انجام داده و یک یگان پدافندی سوریه را در منطقه «نبی هابیل» در الزبدانی هدف قرار دادند.

این حمله دومین حمله هوایی صهیونیست ها در یک هفته گذشته به خاک سوریه است؛ در آن حمله نیز هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی چندین راکت از فراز لبنان به سمت مرکز پژوهش های علمی در مصیاف در غرب استان حماه، شلیک کردند که بیشتر راکت ها پیش از اصابت به هدف، توسط پدافند هوایی سوریه ساقط شد؛ حمله هوایی چهارشنبه صهیونیست ها یک فرق با حملات قبلی داشت و آن هم هدف قرار دادن سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه در الزبدانی بود.

با گذشت نزدیک به ۱۱ سال از بحران سوریه، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نزدیک به ۱۰۰ بار مناطق راهبردی و پادگان های ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را بمباران کرده است؛ هدف این بمباران ها یا جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری و جبهه مقاومت اسلامی در نبرد با تروریست های تکفیری بوده است و یا صهیونیست ها مواضع راهبردی ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را هدف قرار داده اند.

از مهم ترین عملیات هوایی رژیم صهیونیستی در خاک سوریه می توان به هدف قرار دادن فرمانده ارشد نظامی حزب الله یعنی سید "مصطفی بدرالدین" در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ اشاره کرد که به شهادت وی منجر شد.

البته تا پیش از شکست داعش در سوریه که در آذرماه سال ۱۳۹۶ توسط سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه اعلام شد، بمب افکن های آمریکایی نیز بارها در حمایت از تروریست های داعشی مواضع جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه را بمباران کرده بودند؛ آمریکایی ها چندین بار نیز مواضع و پادگان های سوری ها را از طریق موشک های مستقر در کشتی های خود در دریای مدیترانه هدف قرار داده اند.

حملات و تجاوزهای بمب افکن های صهیونیستی به خاک سوریه بارها از سوی برخی کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی و منطقه ای محکوم شده، ولی سران رژیم صهیونیستی به این حرف ها اهمیت نمی دهند.

در این بین نگاه حماس نسبت به حمله بامداد بمب افکن های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه جالب توجه است؛ سخنگوی جنبش حماس در توئیتی با محکوم کردن این حمله، این اقدام را در مسیر به سازش کشاندن دولت دمشق با رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد؛ مسیری که توسط امارات و بحرین باز شده است.

"حازم قاسم" در واکنش به حمله هوایی صهیونیست ها به حومه دمشق گفت که رژیم صهیونیستی چنین جنایتی را به صورت مستمر علیه امت ما مرتکب می‌شود.

وی در صفحه توئیتر خود افزود که تعرض رژیم صهیونیستی به خاک سوریه در راستای سلسله اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی و با هدف تحقق جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه‌ این رژیم صورت گرفته است؛ جاه‌طلبی‌هایی که مورد حمایت آمریکا و در امتداد مسیر عادی‌سازی روابط (با کشورهای عربی) است که اسرائیلی‌ها را به انجام چنین تجاوزاتی تشویق می‌کند.

این حملات همچنین این واقعیت را که رژیم اسرائیل در هجوم ملخ وار تروریست ها به خاورمیانه دست داشته اند، بطور شفاف در معرض قضاوت افکار عمومی جهان قرار داده است؛ این رژیم نه تنها تاکنون یک گلوله به سمت گروه های تروریستی در سوریه شلیک نکرده است، بلکه حتی مجروحان داعش را در بیمارستان های خود طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ پذیرایی و مداوا کرده است.

** سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ ناکارآمد یا خاموش

حملات پی در پی جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی، سوری ها را به فکر چاره و مقابله انداخت؛ هرچند ارتش سوریه چند نوع سامانه هوایی دارد، ولی این سامانه ها نمی توانند به خوبی از حریم هوایی این کشور حراست کنند. مقامات سوری در سال های گذشته چندین بار درخواست خرید سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ را به روس ها داده بودند، ولی مسکو پاسخی در این باره به دمشق نمی داد، تا این که روس ها در مهر ماه سال ۱۳۹۷ و پس از چند سال تاخیر، چهار سامانه دفاع هوایی اس۳۰۰ را به همراه لوازم جانبی به سوریه ارسال کردند و این سامانه های دفاعی در کنار دیگر سامانه های پدافند هوایی سوری ها همچون سام پنج (S۲۰۰) و سام شش گانیفول و آتشبار ضد هوایی اس – ۷۵، وارد سازمان رزم ارتش سوریه شد تادر کنار سامانه پدافند هوایی فعال ارتش سوریه دفاع هوایی این کشور را تقویت کند.

به غیر از تحویل سامانه پدافند هوایی اس۳۰۰ از سوی روس ها به سوریه، مسکو اولین محموله جنگ الکترونیک 'کراسنوخا ۴' را نیز تحویل ارتش سوریه داد؛ این محموله جنگ الکترونیک از سال ۲۰۱۲ نهایی و سال ۲۰۱۳ در ارتش روسیه وارد خدمت شده است.

کراسنوخا از اولین سامانه هایی بود که در فرودگاه حمیمیم در استان لاذقیه در شمال غرب سوریه مستقر شد و گفته می شود که برد اخلال آن در سامانه های ارتباطی و رادیویی حدود ۲۵۰ کیلومتر است، این سیستم می تواند تمام سامانه های ماهواره ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی که قصد حمله به سوریه را داشته باشند، کور کند.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که اگر روس ها در سوریه در تنگنا قرار نمی گرفتند، هیچگاه سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ را به سوری ها تحویل نمی دادند که هدف قرار گرفتن هواپیمای شناسایی روس ها در خاک سوریه دلیل واضح این مساله است. هرچند هم اکنون نیز در خصوص تحویل کامل این سامانه ضدهوایی اما و اگرهایی وجود دارد و گفته می شود که اختیار استفاده از این سامانه ها هنوز در دست روس ها می باشد نه سوری ها.

اواخر شهریور ماه سال ۱۳۹۷ بود که روس ها با شوک هدف قرار گرفتن هواپیمای شناسایی خود با ۱۵ سرنشین که از پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه به پرواز درآمده بود، روبه رو شدند؛ اقدامی که به هیچ وجه مقامات مسکو انتظار آن را نداشتند چراکه به رغم کمک های روسیه به سوریه برای مبارزه با تروریسم در سال های اخیر، مسکو ارتباط راهبردی قابل توجهی با تل آویو نیز داشته است.

جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی در اقدام تجاوزکارانه خود در خاک سوریه در ۲۷ شهریور ماه سال ۱۳۹۷ که پنجاه و چهارمین مورد آن در ۱۸ سال اخیر بود، با چهار فروند بمب افکن F۱۶ با تجاوز به استان لاذقیه در شمال غرب سوریه، یک هواپیمای نظامی روس را در معرض سامانه دفاع هوایی اس۲۰۰ سوریه قرار دادند که موجب هدف قرار گرفتن آن و کشته شدن تمام ۱۵ سرنشین این هواپیما شدند که همگی از متخصصان روس بودند.

این اقدام صهیونیست ها موجبات ناراحتی مقامات روس را فرام آورد و باعث شد تا 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه دستور ارسال سامانه دفاع هوایی اس۳۰۰ را به سوریه صادر کند، اقدامی که پنج سال از درخواست و پافشاری سوری ها نسبت به تحویل آن می گذشت.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روس در سوریه اعلام کرد که مسئولیت کامل سرنگونی این هواپیمای نظامی در سوریه و کشته شدن ۱۵ سرنشین نظامی روس آن با اسرائیل است.

رئیس‌ جمهوری روسیه نیز در واکنش به هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روسی در سوریه تأکید کرد که موضع کرملین درباره سرنگونی این هواپیما همان موضع وزارت دفاع روسیه است.

دو نکته قابل توجه در خصوص مقابله دمشق با هواپیماهای متجاوز جنگی رژیم صهیونیستی وجود دارد؛ اول آن که اگر مقامات دمشق که در چند سال گذشته توانسته اند با کمک نیروهای مقاومت اسلامی شکست های سنگینی به تروریست ها وارد کنند و اکثر خاک این کشور را از لوث تروریست ها پاک کنند، بتوانند رویکرد خود را در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی که هم اکنون دفاعی می باشد به سمت پاسخ دهی کوبنده تغییر دهند، همانگونه که بشار الجعفری معاون وزیر خارجه سوریه گفته است، مطمئنا مقامات صهیونیست دیگر دست از پا خطا نخواهند کرد. (البته پس از شکست سنگین اعراب در جنگ شش روزه سال ۱۳۶۷ از رژیم صهیونیستی دیگر هیچ کشور عربی به فکر مقابله با صهیونیست ها نبوده است)

نکته بعدی وضعیت فعلی سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ در سوریه می باشد که بنابر شواهد و مستندات، این سامانه توانایی لازم برای دفع حملات هوایی رژیم صهیونیستی و ائتلاف غربی را دارد، اما برخی ها معتقدند، روس ها به رغم تحویل چهار سامانه اس ۳۰۰ به دمشق اجازه استفاده از آن را به سوری ها به دلیل ارتباط راهبردی میان مسکو - تل آویو نداده اند؛ البته روس ها در گذشته نیز در حملات ائتلاف غربی به سرکردگی آمریکا به سوریه نیز بارها سامانه های پدافند هوایی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مستقر خود در سوریه را خاموش کرده بودند و بدتر از همه آن که گفته می شود، سامانه اس ۳۰۰ هواپیماهای جنگی اسراییل را به عنوان هواپیمای دشمن نمی شناسد و با آنها مقابله نمی کند.

در عین حال روس ها در چالش بمباران های سوریه، دچار یک پارادوکس جدی شده اند؛ اینکه اگر ادعاهای مربوط به خاموش کردن سامانه یا عدم تعریف جنگنده های اسرائیلی برای سامانه اس 300 و همچنین عدم اجاز به دمشق برای استفاده از سامانه اس300 در برابر حملات اسرائیل، آنگاه این سوال پیش می آید که "آیا این سلاح روسی در برابر حملات اف 16 های اسرائیلی ناتوان است؟"

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه