شهید سلیمانی، سرباز مکتب ولایت و الگوی مقاومت


شهید سلیمانی، سرباز مکتب ولایت و الگوی مقاومت

اردبیل- ایرنا- تاریخ آمریکا که پیش‌تر کشتار و لگدمال کردن حقوق ملت‌ها از بمباران اتمی تا غارت منابع را شاهد بود، با اقدام خارج از عرف بین‌الملل ساکنان کاخ سفید و حمله منجر به شهادت سردار سلیمانی به عنوان یکی از سربازان پیرو مکتب ولایت و الگوی مقاومت، نامش بار دیگر با جنایت پیوند خورد.

به گزارش ایرنا، درست یک ‌سال پیش در چنین روزی اوایل صبح مردم منطقه و جهان با خبر بهت‌آور تصمیم ددمنشانه و جنایت سازمان یافته دیگری از سوی دولت مدعی حقوق بشر آمریکا در رسانه‌های تصویری، صوتی و شبکه‌های اجتماعی چشم باز کردند.

استکبار در پی سیاست‌های جنگ‌افروزانه‌اش با حضور به هنگام مردم منطقه در صحنه، ناکام ماند و خودروهای سیاه خموده و خموش آرام گرفته بر سکوی سفید مدور روبه‌روی محل شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نیز به عنوان سندی زنده روایتگر چهره واقعی استکبار جهانی در تاریخ معاصر شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این اقدام تروریستی کاخ سفید، چندین فروند موشک بالستیک را به سمت پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق شلیک کرد و نمایندگان مجلس آن کشور نیز اخراج نیروهای بیگانه را به تصویب رساندند تا برگ دیگری از کتاب سترگ استکبارستیزی و مقاومت در منطقه ورق بخورد و این مکتب بیش از پیش تعمیق یابد.

اگرچه عده‌ای برای مخدوش کردن افکار عمومی از راهبرد نهایی مستکبران مبنی بر استمرار استیلای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در خاورمیانه و تخریب چهره این شهدا تلاش کردند اما به باور کارشناسان، آن اقدام ناجوانمردانه و شهادت پیروان مسیر ولایت و مقاومت موجب استمرار قدرتمندانه‌تر این مکتب در منطقه شده است.

شهید سلیمانی، سرباز دست‌پرورده مکتب اسلام و ولایت

شهید سلیمانی، سرباز مکتب ولایت و الگوی مقاومت

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل تشریح کرد: یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی گسترش هدف‌های آن از جمله پشتیبانی مستضعفان در منطقه و جهان بود که برای ایفای چنین نقش مهمی، فعالیت‌هایی در حوزه‌های گوناگون را می‌بایست در دستور کار قرار می‌داد که نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان بازوی نظامی تحقق این هدف‌ آرمانی جمهوری اسلامی شکل گرفت.

یاسر شاهی در گفت و گو با ایرنا افزود: تاریخ و تجربه حضور جمهوری اسلامی ایران در این عرصه همواره همراه با موفقیت بوده است اما هنگامی که شهید سلیمانی به فرماندهی نیروی قدس سپاه رسید، این نقش از جمله در منطقه به ویژه کشورهای لبنان و سوریه پررنگ‌تر شد.

وی بیان کرد: سند این مدعا تشکیل دولت خودخوانده‌ تا دندان مسلحی به نام داعش با اجماع مستکبران و حامیان آنها برای سرکوب نیروهای انقلابی به ویژه شیعیان در منطقه بود تا به هدف‌هایی از جمله سقوط دولت در عراق، لبنان و سوریه برسند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل اضافه کرد: پشتیبانی گسترده و صف‌آرایی منسجم استکبار جهانی از تروریست‌های تکفیری در حالی بود که سردار سلیمانی با تدبیر و قدرت معنوی خاص و جلب حمایت همه نیروها شامل شیعه، سنی و مسیحی از ایران، عراق، سوریه، لبنان و سایر کشورهای منطقه زمینه‌ساز اهتزاز پرچم پیروزی محور مقاومت و شکست قدرت‌نمایی دشمنان شد.

وی گفت: حامیان صهیونیسم و داعش که خود به میزان سرمایه‌گذاری‌شان در این زمینه بیش از همه آگاه هستند، با نگاه ویژه، خلوص نیت، نفوذ کلام، ولایتمداری و شناخت دقیق آن سردار بزرگوار به عنوان شخصیتی که حتی از سوی دشمن تمجید می‌شد، تصور شکست‌ناپذیری‌شان بهم خورد.

سردار سلیمانی مقاومت عملی در برابر استکبار جهانی را به منصه ظهور رساند

وی اظهار کرد: دین مبین اسلام، سیره نبوی و مذهب پویای شیعه در هر دوره‌ای می‌تواند پاسخگوی نیاز نسل‌ها باشد و در جهان امروزی هم نیاز به مکتبی برای مقاومت عملی در برابر استکبار جهانی احساس می‌شد که شهید سلیمانی به عنوان شخصیتی تاثیرگذار آن را به منصه ظهور رساند.

شاهی ادامه داد: سردار سلیمانی عصاره دیدگاه عالمان و فقیهان دینی و تجربه میراث مذهب شیعه را عملیاتی نمود و در این دوره از تاریخ به نام خود ثبت کرد که به عنوان مکتبی ماندگار برای سال‌ها و نسل‌های آینده خواهد ماند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل یادآور شد: تلاش‌های شبانه‌روزی حاج قاسم سلیمانی در نهایت خشم دشمنان را برانگیخت و هنگامی که دیدند در میدان نبرد کاری از پیش نمی‌برند، با حمله‌ای ناجوانمردانه او را به شهادت رساندند.

وی با اشاره به گرایش‌ها و سلیقه‌های گوناگون جامعه، بیان کرد: محور مقاومت برابر استکبار برگرفته از بطن دین و مکتب ولایت بود و جوانان دانش‌آموخته و روشن ضمیر امروز که بخش قابل توجهی از صف‌آرایی رویاروی دشمنان را تشکیل می‌دادند، با شجاعت همچنان پیرو آن آرمان‌های پاک خواهند بود.

شاهی، صداقت و پاکدامنی را از جمله ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی به عنوان یک سرباز و دست‌پرورده‌ مکتب ولایت برشمرد و تاکید کرد: افزایش میزان محبوبیت او نشان می‌دهد که مردم و به ویژه جوانان پیام آن رویداد مهم را به خوبی دریافت کردند.

شهید سلیمانی، الگوی مقاومت جوانان انقلابی

شهید سلیمانی، سرباز مکتب ولایت و الگوی مقاومت

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل نیز به نقش برجسته شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی افتخار، عزت، امنیت و آسایش کنونی مردم ایران را موجب شد و از این رو فقدان او برای مردم باورپذیر نبود و نیست.

علی واحد در این زمینه به ایرنا بیان کرد: شهید سلیمانی با اخلاص و همه وجود برای مقابله با شجره ملعون و خبیث داعش سنگ تمام گذاشت و راهی که رفت، در راستای پیروی مکتب پیامبران، امامان، صالحان و بندگان شایسته خدا بود و پیشینه و ریشه‌ مستحکم اسلامی و آسمانی داشت.

وی افزود: بزرگترین دارایی شهید سلیمانی جانش بود که در ۴۰ سال گذشته به طور کامل در مسیر خدمت به مردم، انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار داد و همه نزدیکان، دوستان و همرزمانش که از آن مکتب الگوبرداری کردند، سرمایه‌ای بزرگ به شمار می‌رود.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل اضافه کرد: رفتار و گفتار شهید سلیمانی با منویات رهبر معظم انقلاب همخوانی داشت و قلوب مردم مخاطب اصلی آن بود که خود را در آیین تشییع پیکر او به خوبی نشان داد.

وی اظهار کرد: برای اقشار مختلف به ویژه نسل جوان روش، منش و عمل‌گرایی حاج قاسم سلیمانی در زمان حیات و دوران پس از شهادتش به عنوان نماد مکتب مقاومت و الگویی در تراز انقلاب اسلامی مطرح شد که می‌بایست از آن پیروی کنیم.

سردار سلیمانی با شهادتش نماد مکتب مقاومت و الگویی در تراز انقلاب اسلامی شد

واحد با اشاره به نگارش وصیت‌نامه شهید سلیمانی با ادبیات وصیت‌نامه شهیدان دوران دفاع مقدس، ادامه داد: توصیه اصلی آن شهید بزرگوار بدون توجه به دسته‌بندی‌های سیاسی، پشتیبانی از انقلاب و ولایت بود؛ از این رو مسائل را به صورت فراجناحی می‌دید و تشویق کننده خدمتگزاران مردم بود.

وی با اشاره گسترش جبهه مقاومت در کشورهای مختلف، تاکید کرد: اگر شهید سلیمانی در برابر دشمنان ایستادگی نمی‌کرد و نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی را در منطقه پرورش نمی‌داد، نمی‌توانست به بدخواهان نظام آن پاسخ‌های محکم را بدهد و به مردم مستضعف کمک کند.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل گفت: عزیزان بسیاری در هشت سال جنگ تحمیلی به درجه والای شهادت نایل آمدند اما آن سردار بزرگوار ماند تا با ایجاد وحدت در بین نیروهای محور مقاومت، سدی در برابر آمریکای جنایتکار و سایر کفار ایجاد کند و به این وسیله راه و روش ولایت‌مداری و انقلابی‌گری را به همگان بیاموزد.

قاسم سلیمانی که ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای قنات ملک از توابع استان کرمان چشم به جهان گشوده بود، با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشکری از بسیجیان تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.

وی در دوران دفاع مقدس با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های بسیاری از جمله والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت و آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه به نام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم مصدوم شد.

سلیمانی پس از جنگ در مقابله با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان اهتمام داشت تا اینکه سال ۱۳۷۶ از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی معظم کل قوا به عنوان مسئول نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزیده شد.

رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۸۹ درجه سرلشگری را به سلیمانی اعطا کردند و در تقدیر عملکردش، از او با عنوان شهید زنده نام بردند و سال ۱۳۹۷ نیز به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد.

سردار سرافراز، سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آن کشور ۱۳ دی ۱۳۹۸ در شلیک موشکی پهبادهای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور شد.

شهید سلیمانی پس از بدرقه باشکوه مردمی در کاظمین، بغداد، کربلا، نجف، اهواز، مشهد و تهران، ۱۸ دی‌ سال گذشته در گلزار شهدای کرمان آرام گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا