تنها 4 روز هوای پاک، سهم امسال اصفهان


تنها 4 روز هوای پاک، سهم امسال اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ روز هوای پاک در استان اصفهان داشتیم، گفت: طی این مدت ۱۹۴ روز هوای سالم، ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۲۶ روز هم...

منصور شیشه فروش، در گفت و گو با ایسنا به مناسبت روز هوای پاک، اظهار کرد: در طول سال برنامه های کوتاه و مدت بلند مدتی به منظور اجرایی شدن قانون هوای پاک و کنترل منابع آلاینده هوا اجرا می شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست مجازی روز ملی هوای پاک با موضوع «گزارش تحلیلی وضعیت کیفیت هوای کلانشهر اصفهان و شعاع ۵۰ کیلومتری آن: اقدامات و چالش ها»، گفت: در این نشست اساتید دانشگاه اصفهان و مسئولان دستگاه های اجرایی در مورد اولویت اقدامات در جهت پیشگیری و کنترل منابع آلاینده هوا و اجرای قانون هوای پاک به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به برگزاری جلسه تخصصی در شرکت گاز استان پیرامون منابع آلاینده ای که ناشی از انتشار آلاینده های گازی است و نیز صرفه جویی در مصارف انرژی اشاره و خاطرنشان کرد: در تمامی شهرستان های استان نیز جلساتی با محوریت محیط زیست در راستای افزایش آگاهی عموم و اقدامات ضروری و مشارکت های همه بخش ها برای پیشگیری و کنترل آلاینده ها برگزار شد.

وی با بیان اینکه دو مطالعه در زمینه تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و سیاهه آلاینده های گازی کلان شهر اصفهان با مشارکت شهرداری و دانشگاه های صنعتی و اصفهان انجام شد، افزود: جمع بندی این مطالعات در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت و قرار شد این اداره کل با همکاری دستگاه های اجرایی، مطالعات را با همکاری مراکز علمی تکمیل و تبدیل به سناریوهای عملیاتی کند تا وظایف هر بخش و اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل آلاینده ها تعیین شود.

شیشه فروش با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ روز هوای پاک در استان اصفهان داشتیم، گفت: طی این مدت ۱۹۴ روز هوای سالم، ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۲۶ روز هم ناسالم برای عموم گزارش شده است.

وی وضعیت اقلیمی و توپوگرافی اصفهان، قرارگیری در مجاورت کانون های ریزگرد و شرایط وارونگی دما را از علل آلودگی هوای اصفهان دانست و افزود: تفاوت امسال با سال های گذشته این بود که ماندگاری و پایداری هوا بسیار زیاد بود و تقریبا یک ماه پایداری جو را داشتیم که منجر به وارونگی دما شد، پس از آن کاهش جدی دما با نفوذ یک توده هوایی بسیار سرد و سنگین که کمتر سابقه داشت اتفاق افتاد که باعث کاهش میدان دید شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه افزایش غلظت آلاینده های جوی همزمان با شرایط ابرناکی، مه آلودگی را ایجاد کرد و این پدیده های جوی باعث شد که تعداد روزهای ناسالم اصفهان در دی ماه افزایش پیدا کند.

وی به تشکیل کارگروه استانی شرایط اضطرار آلودگی هوای اصفهان اشاره و تصریح کرد: این کارگروه دو هدف کاهش سطح تماس مردم با آلاینده ها و کاهش انتشار آلاینده ها از منابع ثابت و سیار را دنبال کرد.

شیشه فروش در مورد اقدامات اضطراری از سوی کارگروه استانی شرایط اضطرار آلودگی هوای اصفهان گفت: کنترل تردد خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، عدم اجازه ورود به خودروهای ناوگان حمل و نقل سنگین به محدوده شهرها و اعمال دقیق قوانین توسط پلیس راهور، توقف فعالیت کوره های آجر و گچ به مدت یک ماه، پایش ۲ هزار و ۱۵۷ واحد صنعتی در استان از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و صدور ۶۴۷ اخطار، شناسایی و اخطار به ۴۲۳ واحد آلاینده در شعاع شهر اصفهان، پلمب ۵۲ واحدی که از سوخت های آلاینده استفاده می کردند و تعطیلی ۱۴ واحد تولید زغال که منجر به آلودگی هوا می شدند.

وی تعطیلی ۳ روزه ادارات و تأخیر ۲ روزه شروع به کار دستگاه های اجرایی استان را یادآور شد و افزود: این اقدام با هدف کاهش سطح مواجهه افراد با آلاینده ها و انتشار منابع آلاینده با تایید کارگروه انجام شد.

افزایش ترافیک اصفهان در روزهای تعطیلی آلودگی هوا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در مورد اثربخشی این اقدامات، گفت: اثر بخشی همه اقدامات را بررسی کردیم، به عنوان نمونه از پلیس راهنمایی و رانندگی و مرکز کنترل ترافیک شهرداری استعلام گرفتیم و مشخص شد که روزهای تعطیل باعث افزایش ترافیک شد، بنابراین روزهای بعد را به طور کامل تعطیل نکردیم. تأخیر شروع به کار ادارات نیز باعث شد در ساعات اول صبح که دما بسیار پایین است، شاهد تردد کمتر خودروها باشیم تا با گرم شدن هوا پدیده اینورژن بشکند و شرایط انباشت آلاینده ها را کم کنیم.

وی در ادامه به اقدامات بلندمدت در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان اشاره و تصریح کرد: مطالعات انجام شده باید تکمیل شده و اداره کل حفاظت محیط زیست استان موظف شد که تکمیل این مطالعات را پیگیری کند. نوسازی و بهسازی وسایل حمل و نقل عمومی، جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با برقی، جایگزین مینی بوس ها و اتوبوس های فرسوده، نوسازی ناوگان های سواری کاربراتوری فرسوده، فراهم تهسیلات جهت نوسازی ناوگان کامیون باری، رعایت استانداردهای زیست محیطی در همه صنایع و اجرای دقیق مفاد قانون هوای پاک از مهمترین این اقدامات است.

شیشه فروش همچنین بر اهمیت کنترل کانون های گرد و غبار در استان تاکید کرد و افزود: در سال های گذشته ۳۰۰ هزار هکتار جنگل کاری دست کاشت در کانون های گرد و غبار استان و سال گذشته نیز هزار و ۴۷۰ هکتار نهال کاری انجام شد و امسال نیز ۵۰۰ هکتار نهال کاری در دست انجام است.

وی به مالچ پاشی در حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی استان اشاره کرد و گفت: احیا رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی به پیشگیری از افزایش کانون های گرد و غبار کمک می کند که وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص وضعیت تالاب گاوخونی گفت: از زمانی که خشکسالی در استان اصفهان اتفاق افتاد، آب به تالاب گاوخونی نرسید، ایجاد سد ایزدخواست بر روی رودخانه از دیگر دلایل خشکی این تالاب است، همچنین تردد زیاد موتورسیکلت و خودروها و بوته کنی باعث تخریب این تالاب شده است.

جلوگیری از برداشت مصالح ساختمانی از تالاب گاوخونی

وی تصویب مصوبه ای برای جلوگیری از برداشت مصالح ساختمانی از تالاب گاوخونی را یادآور شد و ادامه داد: حیات تالاب گاوخونی برای استان اصفهان و همچنین استان های اطراف بسیار مهم است و نباید از بین برود. در سرشماری که پیش از این شده بود ۱۵۰ هزار قطعه پرنده در این تالاب زندگی می کرد، درحالی که اکنون کمتر از ۲ هزار پرنده در این تالاب شناسایی شده است.

شیشه فروش از سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواست مثل دریاچه ارومیه، تالاب گاوخونی را احیا کند و افزود: وزارت نیرو هم باید احیای رودخانه زاینده رود را با هدف پیشگیری از فرونشست زمین در این مناطق و همچنین پیشگیری از تشدید آثار گرد و غبار و تامین حقابه ها پیگیری کند.

تامین منابع مالی، مهم ترین خواسته برای اجرای قانون هوای پاک

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه درخصوص موانع اجرای کامل قانون هوای پاک، تصریح کرد: اجرای کامل این قانون نیاز به اعتبارات ملی دارد تا سازمان حفاظت محیط زیست با بهره گیری از این اعتبارات بتواند نظارت، پایش، تقویت ایستگاه های پالایش هوا و توسعه آن ها و توسعه سیستم های نظارت را دنبال کند. همچنین برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، باری و مسافربری (مینی بوس، اتوبوس و تاکسی ها) نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.

وی با یادآوری اینکه تاکنون گزارشی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مبنی بر مصرف مازوت به دست ما نرسیده، است، گفت: تامین منابع مالی در حال حاضر مهم ترین خواسته برای اجرای قانون هوای است، که در این صورت هماهنگی و همکاری کامل بین دستگاه های اجرایی استان وجود دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان