واکسن فراموشی و خواص آن / طنز نوشته ای از رضا رفیع


واکسن فراموشی و خواص آن / طنز نوشته ای از رضا رفیع

واکسن فراموشی و فوائد آن! فراموشی بدچیزی است. کلاس بالاها به آن «آلزایمر» هم می‌گویند. لامصّب اگر شدّت پیدا کند، پدر صاحب بچه را در می‌آورد. کاری می‌کند که اسم خودش هم یادش برود و...

واکسن فراموشی و فوائد آن!

فراموشی بدچیزی است. کلاس بالاها به آن «آلزایمر» هم می‌گویند. لامصّب اگر شدّت پیدا کند، پدر صاحب بچه را در می‌آورد. کاری می‌کند که اسم خودش هم یادش برود و احیاناً به گربه دم خانه شان بگوید منیژه! (مثال عرض کردیم. به کسی برنخورد؛ چون در مثل مناقشه نیست. گاهی فقط مختصری قهر و دعوا هست!)….

البته فراموشی به مقدار کمش بد نیست و بلکه لازم هم هست. اگر نبود که واویلا بود. یک فقره اش را شاعر در مورد فراموشی و نسیان مختص ایام کهنسالی مثال زده و از بابت آن خدا را شدید اللحن شکر گفته. خودتان شخصاً ملاحظه بفرمایید:

غـم ایّام جوانی جگرم خون می کرد
خوب شد پیر شدم، نوبت نسیان آمد

«نسیان» یا «نیسان»

تا فراموش نکردم، یادآوری نمایم که «نسیان» با «نیسان»، زمین تا هوا تفاوت ماهوی دارد و اصلاً هم خانواده نیستند. اولی به جبر گذر روزگار لاکردار سوار آدم می‌شود؛ در حالی که دومی را انسان با اختیار کامل خودش سوارش می‌شود. بخصوص بعضی از اقشار جامعه که کشته مرده خودرو نیسان اند. باز تا یادم نرفته بگویم که یک معنای ثانوی هم برای «نیسان» گفتند که عبارت از ابر باران زای بهاری باشد.

این اضافات و تکمله‌ها را می‌خواستم در مجالی دیگر که جاش باشد توضیح بدهم؛ اما چون شدیداً فراموشکارم، دم را غنیمت شمردم که فردای این حافظه اعتمادی نیست. حافظه جانبی هم که نمی‌خورد بد صاحاب!…حکایت ما ــ بلاتشبیه ــ به همان آدم مریضی می‌ماند که چون نزد طبیب رفت و به شدت از بیماری فراموشی‌اش نالید؛ جناب دکتر زرنگ قبل از هر چیز گفت که بی زحمت تا یادت نرفته، حق ویزیت ما را پیش از معالجه مرحمت بفرما!….

الآن که صحبت از واکسن کرونا موضوع داغ روز است؛ یادم آمد که حدود ۱۲ـ۱۰ سال پیش نیز پژوهشگران یک مرکز پزشکی در دانشگاه تگزاس آمریکای جهانخوار فراموشکار، که یادم رفته دقیقاً کی بود؛ در یک کنفرانس خبری که در خاطرم نیست کجا بود، از تولید آزمایشی واکسن پیشگیری از فراموشی خبر داده بودند که همان موقع، موجبات خوشحالی زائدالوصف بسیاری از مردم و مسئولان فراموشکار را باعث شدند.

به هرحال، هیچکس دوست ندارد فراموش کند یا فراموش شود. اگر دوست داشتند که از همان دوران دبستان در کارت پستال‌های نوروزی برای همدیگر نمی‌نوشتند : «گل سرخ و سفید و ارغوانی فراموشم نکن تا می‌توانی»؛ که عموماً نیز چون نمی‌توانستند، بعد از مدتی فراموش می‌کردند. خصوصاً اگر به جاه و منصبی می‌رسیدند و اصطلاحاً برای خودشان کسی می‌شدند که دیگر هیهات!….

راحت ترین و ارزان ترین کفش های ورزشی برای شما

موش و فراموش :

از قرار معلوم، قرار بود که آزمایش های نهایی این واکسن، ابتدائاً بر روی موش ها انجام گیرد و چنانچه عوارض جانبی خاصی نداشت، در مسیر درمان فراموشی انسان ها مورد استفاده واقع گردد که نفهمیدیم چی شد! ملاحظه فرمودید قضیه چه بامسمّی شد؟… ابتدا این واکسن در ارتباط با «موش» و سپس فراتر از موش؛ یعنی «فراموش»، در خصوص انسان مورد آزمایش واقع می‌شود.

خواص واکسن فراموشی:

اگر واکسن پیشگیری از فراموشی به پژوهشگران تلاشگر پاسخ مثبت دهد؛ واقعاً خیلی خوب خواهد شد. دیگر هیچکس فراموش نخواهد کرد قول و قرارهای خودش با خدایش و با بندگان خدایش را. چرا که گفتند : «هزار قول خوبان یکی وفا نکند»؛ چون اکثر خوبان فراموشکارند. در زمین ذهن خود فراموشی می‌کارند. تازه با همدیگر جناق هم می‌شکنند و خمی گویند: «ما را یاد و تو را فراموش»!….

م‍ژده به مسئولان مملکتی:

واقعاً که مسؤولان عزیز اجرایی کشور اگر بر این مژده کشف قریب الوقوع واکسن جلوگیری از فراموشی، کلهم اجمعین، جان فشانند رواست. چرا که این مژده آسایش جان ماست. آنها دیگر می‌توانند خوشحال باشند که هیچ قولی را که به مردم دادند، فراموش نخواهند کرد. علی الخصوص قول و قرارهای انتخاباتی را که طبیعت معمولش فراموش شدن است. مگر طرف فراموش کند که باید فراموش کند!

نویسنده : رضا رفیع در روزنامه اطلاعات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها