همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید


همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید با سلام خدمت دوستان: تیم آراس سعی دارد پیرامون طبیعت در خطر ایران  برای شما عزیزان مطالب جامعی را گرداوری کند.گرگ ایرانی یکی از آن مواردی است که نمی توان به سادگی از کنار ان رد شد.گرگ همواره برای انسان موجودی پرابهت بوده و صدای زوزه اش از معروفترین و ترس آورترین صداهای طبیعت بوده است.  گرگ خاکستری، در...

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

با سلام خدمت دوستان: تیم آراس سعی دارد پیرامون طبیعت در خطر ایران برای شما عزیزان مطالب جامعی را گرداوری کند.گرگ ایرانی یکی از آن مواردی است که نمی توان به سادگی از کنار ان رد شد.گرگ همواره برای انسان موجودی پرابهت بوده و صدای زوزه اش از معروفترین و ترس آورترین صداهای طبیعت بوده است. گرگ خاکستری، در بیشتر مناطق ایران زندگی می کنند و بسیاری از روستاییان بارها درنده خویی آنها را از نزدیک دیده اند. همان طور که گرگها هم بی رحمی انسانها را به دفعات دیده اند.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

تکامل زیستی گرگ ایرانی

گرگ ایرانی زیرگونه‌ای از گرگ خاکستری است که در جنوب غربی آسیا و شبه قاره هند و در کشورهایی از جمله هند، ترکیه، ایران، عربستان سعودی،شمال عراق و فلسطین زندگی می‌کند. این جانور از نظر اندازه بین گرگ های هیمالیایی و گرگ عربی قرار می گیرد و دارای پوشش ضخیم مو نمی باشد. در مقایسه با سایر گرگ های خاکستری این جانور در دسته های کوچک تری زندگی میکند و کم سر و صدا تر است. ۳۷ زیرگونه از گرگ شناسایی شده که سگ اهلی، دینگو، گرگ خاوری، گرگ قرمز و گرگ ایرانی از جمله آن‌ها هستند.

گرگ ایرانیحیوان بومی اوراسیا و آمریکای شمالی است و بیشترین پراکندگی جغرافیایی را در بین تمام اعضای خانواده سگ‌سانان دارد. گرگ نیای وحشی سگ است. یعنی سگ‌ها از نسل نوعی گرگ هستند که بین ۱۸ تا ۳۲ هزار سال پیش اهلی شدند.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

مشخصات ظاهری گرگ ایرانی

گرگ‌ها در مقایسه با خویشاوندان نزدیک خود همچون شغال زرد و کایوت بیشتر برای شکار جانوران بزرگ تخصص یافته‌اند. علاقه بیشتری به زندگی اجتماعی دارند و از زبان رفتاری غنی و پیچیده‌ای بهره‌مند هستند.سری پهن، گردن کلفت، چشمان مورب و دم ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتری که قدری افتاده و صاف است؛ اینها بارزترین خصوصیات ظاهری گرگ است. کارآمدترین اسلحه گرگ، همان پوزه بیضی شکلی است که به ۴۲ دندان قوی، با قدرت خرد کنندگی ۱۷۵ کیلوگرم بر سانتیمترمربع مسلح شده است. داشتن ابزار شکاری اینچنین قوی، زندگی در شرایط و زیستگاه های مختلف را برای گرگها ممکن ساخته است.

دم قدری افتاده و صاف است. مانند برخی از سگ‌ها آن را به صورت نیم دایره یا بالا نگه نمی‌دارد. مو‌های قسمت انتهایی دم نیز تیره رنگند. مغز گرگ‌ها در مقایسه با سگ حدود ۳۰% بزرگ‌تر است. پوزه‌شان بلندتر و قدرتمندتر است و حس بویایی قوی‌تری دارند. گرگهای خاکستری ایرانی پنجه رو هستند و ناخن های بلند، کلفت و جمع نشدنی شان می تواند بلای جان خیلی از سم داران باشند. گرگهای ایران با قامت ۶۶ تا ۸۱ سانتیمتر و طول بدن ۱۲۰ تا ۱۶۰ سانتیمتر(از نوک بینی تا قاعده دم) کمی از خویشاوندان اروپایی و آمریکایی شان کوچکترند و وزنشان به حدود ۶۰ کیلوگرم می رسد.

گرگ ایرانی

در ایران رنگ گرگ‌ها معمولاً خاکستری با سایه‌ای سیاه رنگ است. ولی گرگ‌هایی به رنگ زرد یا قرمز در بعضی از مناطق و حتی در یک دسته گرگ مشاهده شده است. توله گرگ‌ها نیز اغلب سیاه رنگند، ولی با بالا رفتن سن رنگ آن‌ها تغییر می‌کند. تا مدت‌ها پیش گرگ‌ها را اجداد سگ‌های اهلی می‌دانستند، ولی در حال حاضر برخی از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سگ‌ها از گونه‌های جداگانه به نام Canis familiaris هستند.معدود گرگهای سیاهی هم که در ایران دیده شده اند، حاصل جفت گیری گرگ و سگ در گذشته های دورند.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

زیست بوم گرگ ایرانی

در تمام زیستگاه‌های ایران اعم از جنگلی تا دشت‌های باز مناطقی بیابانی زندگی می‌کند.

پراکنش جهانی گرگ: آمریکا، اروپا و آسیا. گرگ و روباه بعد از انسان بیشترین پراکندگی طبیعی را در بین پستانداران زمینی دارند.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

تغذیه گرگ ایرانی

از علف‌خواران بزرگ نظیر قوچ وحشی، کل‌وبز، آهو، مرال، شوکا، و نیز از مهره‌داران کوچک و پرندگان تغذیه می‌کند. در موقع کمیابی طعمه، از لاشه حیوانات و مواد گیاهی نیز استفاده می‌کنند. در زمان قحطی و کم‌غذایی آن‌ها لاشه خواری نیز پیشه می‌کنند و به محل‌های کشتار حیوانات سر می‌زنند. همنوع‌خواری هم در میان گرگ‌ها دیده شده‌است. در زمستان‌های سخت اعضای زخمی و بیمار کشته و خورده می‌شوند.گرگ گرسنه می تواند ۲۰ پوند گوشت در یک وعده غذا بخورد

نحوه شکار گرگ ایرانی

گرگ‌ها طعمه خود را از طریق تعقیب کردن و معمولاً با همکاری یکدیگر شکار می‌کنند. قبل از حمله وضعیت تک‌تک حیوانات گله را بررسی می‌کنند و پیرترین، ضعیف‌ترین و مریض‌ترین حیوان را برای شکار انتخاب می‌کنند. پس از شکار چند روز در کنار طعمه خود به استراحت می‌پردازند و سپس برای به دست آوردن غذا به محل جدیدی می‌روند. به جز مواردی خاص

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

بیماری‌ها گرگ ایرانی

گرگ ها ممکن است ناقل انواع مختلف عوامل بیماری زا باشند. که مهم ترین مورد آنها هاری، کروناویروس سگسانان، هپاتیت عفونی سگسانان، پاروو ویروس، پاپیلوماتیس و هاری سگ‌سانان است. برخی از بیماری های باکتریایی منتقل شونده توسط گرگ ها عبارت اند از : تب مالت، بیماری لایم، تب شالیزار، تولارمی، سیاه زخم، سل گاوی و لیستریوسیس.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

رابطه انسان و گرگ

ستیز انسان و گرگ موضوعی قدیمی است اما نه به این شدت که امروزه پیش آمدهگرگ‌ها حدود ۳۰ هزار سال پیش در جستجوی پس‌مانده غذای انسان به حاشیه اردوگاه‌های محل سکونت انسان نزدیک شدند.

جمعیت افزایش یافته، شهرها بزرگ شده و بسیاری از مراتع و شکارگاهها زیر دست انسانها افتاده. قوچ و کل و بز و آهو و دیگر سُم داران که غذای اصلی گرگها هستند، طعمه انسانها می شوند و گرگهای گرسنه ناگزیرند با شرایط جدید سازگار شوند. همین است که گرگها رو به دامهای اهلی آورده اند. دلیل اصلی کاهش شدید جمعیت گرگها در سالهای اخیر و افزایش شکار شدن آنها همین است. تا جایی که در بخش های گسترده ای از اروپا و شمال آمریکا، گرگها به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.

هرچند بسیاری از انسان‌ها از گرگ هراس دارند اما اغلب موارد حمله گرگ به انسان به گرگ‌های مبتلا به بیماری هاری مربوط می‌شود و حمله گرگ‌های سالم به انسان به ویژه انسان‌های بالغ غیرعادی می‌باشد.

گرچه روزگاری گرگها در ایران کمتر به حریم انسان نزدیک می شدند، اما این روزها حمله آنها به گله دامدارها از سر گرسنگی بسیار زیاد شده.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

نحوه مقابله با حیوانات وحشی

از ورود به مناطقی که احتمال وجود گرگ دارد، خودداری کنید.این موضوع اولین و ابتدایی ترین نکته است. قبل از اینکه پا به درون طبیعت بگذارید، راجع به حیوانات وحشی که در آن طبیعت زندگی می کنند، اطلاعات کسب کنید. با این حال اگر وارد منطقه شدید و گرگی را مشاهده کردید، بهتر است سریعا و به آرامی، از آن منطقه دور شوید. دیدن یک گرگ نشانه بودن گله گرگ ها در آن نزدیکی است. پس بهتر است از آن ها دور شوید.

امروزه در طبیعت ایران، گونه ای از آمیزش گرگ و سگ وجود دارد که بسیار خطرناک بوده و نزدیکی به محل زندگی آن ها برای هر فردی خطرناک است. ترجیحا سعی کنید که در گروه های حداقل ۴ نفره وارد طبیعتی شوید که چنین حیواناتی وجود دارند.

شنیدن صدای زوزه گرگ از دور می تواند نشانه ای از حضور گرگ باشد. صدای زوزه گرگ تا فاصله ۱۶ کیلومتری قابل شناسایی است.

چگونه رد پای گرگ ها را تشخیص دهیم؟

در اکثر موارد رد پای گرگ بزرگ تر از رد پای سگ است که معمولا گفته می شود رد پای گرگ از ۱۰ سانتی بزرگ تر است.

رد پای گرگ ها را در آن ناحیه مشاهده کنید. اگر چه تشخیص رد پای سگ ها و گرگ ها از یکدیگر بسیار مشکل است. اما باز هم تمایز بین آن دو وجود دارد. در رد پای گرگ اثر ناخن هر پنجه بر روی زمین دیده می شود.

سگ ها به صورت مارپیچی و نامنظم حرکت می کنند اما گرگ ها به صورت منظم و در یک خط مستقیم حرکت می کنند. عموما در فاصله های زیاد از روستاها و آبادی ها سگی وجود ندارد. بنابراین بیشتر گرگ ها در این مناطق زندگی می کنند.گرگ ها دسته جمعی حرکت می کنند. پس شاید با چندین رد پای منظم از گرگ ها روبرو شوید.
فاصله بین رد پاهای جلویی با رد پاهای عقبی در گرگ ها بیشتر از ۶۵ سانتی متر است و این فاصله در چندین قدم تغییر نمی کند. اما در سگ ها فاصله بین پاهای عقبی و جلویی در هر قدمی تغییر می کند.

پیشگیری از حمله گرگ

آتشی بزرگ و پر دود برپا کنیداگر با گرگ روبرو شدید قصد حمله به شما را داشت، با دود و آتش می توانید آن ها را از محلی که هستید، دور کنید.

با سر و صدای زیاد قلمرو خود را مشخص کنید سعی کنید که سرو صداهایتان ترسناک و قوی به نظر برسند. گرگ ها از این سر و صدا می ترسند و از قلمرو شما دور می شوند. ا

با خود ابزارهایی همانند ترقه کپسولی، چندین ترقه سیگاری یا سوت مخصوص دور کردن سگ‌سانان به همراه داشته باشید. با این وسایل به راحتی گرگ ها را از محل اتراق و کمپ خود دور می کنید.

اگر در مسیرتان با گرگی روبرو شدید، آرام آرام عقب بروید به طوری که ارتباط چشمی خود را با گرگ حفظ کرده اید. به چشمان گرگ زل بزنید و هیچ گاه پشتتان را به گرگ نکنید. همانطور که به چشمان گرگ زل زده اید، سعی کنید آرام آرام عقب بروید. هیچ گاه غریزه حیوانی گرگ را با فرار فعال نکنید. اگر فرار کنید ممکن است برای گرگ حکم طعمه را پیدا کنید و در نتیجه به شما حمله کند.

در هر صورت گرگ ها حیوانات بسیار باهوشی هستند. آن ها ترس را درون شما به سرعت حس می کنند. همچنین شما نیز از حالت گرگ می توانید بفهمید که قصد حمله دارد یا نه! بدون اینکه بترسید، از آن موقعیت دور شوید. همیشه گروهی حرکت کنید.

گاهی گرگ ها اصلا قصد حمله ندارند. بنابراین از خود موضع ضعف با فرار نشان ندهید.

چگونه با حمله گرگ مقابله کنیم

اگر تمام موارد پیشگیرانه بالا را رعایت کردید و باز گرگ به سمت شما آمد و قصد حمله داشت، بهتر است سریع به موضع قدرت خود برگردید. روبروی گرگ به گونه ای بایستید که بسیار بزرگتر از قبل به نظر بیایید. به چشمان گرگ زل بزنید و از خود صداهای بلند و خشن تولید کنید. حتی بهتر است که داد بزنید. دستان خود را محکم به هم بکوبید. و در نهایت یک قدم پرخاشگرانه و پر قدرت به سمت گرگ بردارید. دوباره سر و صدا کرده و همانطور که به چشمان گرگ زل زده اید، آنقدر این کار را انجام دهید تا گرگ بترسد و از شما دور شود.

در این روش تنها بیش از یک قدم محکم به سمت گرگ نروید و فاصله خود را با او حفظ کنید. از هر ابزاری که دارید برای تولید صدا استفاده کنید. در نهایت در مقابله با حمله گرگ همانطور که به او نگاه می کنید، آرام آرام از او فاصله بگیرید.

شاید زمانی برسد که هیچ کدام از راه هایی که در بالا گفته شد، جوابگو نبود. و در نتیجه برای مقابله با حمله گرگ مجبور به حمله و درگیری با گرگ شدید. در این صورت بهتر است از یک سلاح همانند چوب درختان، سنگ، اسپری، چاقو و هر چیزی که در اطرافتان دارید، استفاده کنید. این وسایل را به سمت گرگ پرتاب کنید و به گرگ بزنید. برای اینکه نگذارید گرگ از پشت سر به شما حمله کند، به صخره یا درختی تکیه دهید. با قدرت به گرگ ضربه بزنید. در جایی مخفی نشوید چرا که گرگ به راحتی شما را پیدا می کند. تنها راه در این مواقع آسیب رساندن به گرگ است.
به ارتفاع بروید.منظور بالای درخت یا بالای کلبه، یا بالای صخره ای که گرگ نتواند بالای آن بیاید، است. زمانی که شانس فرار پیدا کردید و تا حدودی از گرگ دور شدید، سعی کنید که خود را به بالای درخت یا مکانی امن همانند کلبه ای جنگلی یا محل زندگی انسان ها برسانید. یادتان باشد که آرامش خود را حفظ کنید. سریع سرخ نشوید و استرس و طپش قلب خود را آرام کنید. اگر جدای از فرار کاری کنید که گرگ از شما بترسد و گرگ فرار کند، در مقابله با حمله گرگ، بسیار بهتر از این است که شما فرار کنید.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

زاداوری گرگ ایرانی

جفت‌گیری در اکثر مناطق در فصل زمستان انجام می‌گیرد،نر و ماده که جفت گیری می کنند معمولا برای تمام زندگی با هم می مانند. در زمان مقاربت برای مدتی قادر به جدا شدن از یکدیگر نیستند. پس از جفت‌گیری نر و ماده به طور مشترک شروع به تدارک محل زایمان می‌کنند. مدت زمان بارداری گرگ حدود ۶۵ روز است. توله گرگ ها کر و کور به دنیا می آیند و فقط یک پوند وزن دارند.ماده گرگ معمولا یک تا ۱۰ (معمولاً سه تا شش) بچه می‌زاید.

گرگ نر مسئولیت تهیه و آوردن غذا برای ماده و بچه‌ها را به عهده دارد. آن‌ها از غذای نیمه هضم شده که گرگ نر بالا می‌آورد استفاده می‌کنند. بچه‌ها در موقع تولد کور هستند و بعد از حدود ۱۲ روز چشم باز می‌کنند. رنگ آن‌ها معمولاً تیره است. بعد از سه هفته بچه‌ها در جلوی لانه مشاهده می‌شوند. وابستگی آن‌ها به پدر و مارد که به طور مشترک از بچه‌ها مواظبت می‌کنند حدود شش ماه است. معمولاً گرگ‌ها در ۲۲ ماهگی به سن بلوغ می‌رسند. طول عمر در اسارت حدود ۱۶ سال و در طبیعت حدود ۹ سال است.

لانه فقط برای تولیدمثل مورد استفاده قرار می‌گیرد. و به وسیله یک یا چند راه خروجی که طول آن‌ها ممکن است به ۲ تا ۴ متر برسد با سطح زمین ارتباط دارد. این لانه ممکن است سال‌های متمادی مورد استفاده قرار گیرد.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

زندگی درون گروهی گرگ ایرانی

به دنیا آمدن ۲ تا ۱۰ توله در یک زمان، یعنی چند برابر شدن نیاز غذایی خانواده. برای همین گرگها حتی توله هایشان که معمولا تعدادشان پنج تا است. را در بهار و کمی پیش از به دنیا آمدن بره سُم داران به دنیا می آورند. یعنی وقتی شکارهای ساده فراوانند.

معمولا وقتی مقدار طعمه زیاد باشد، نر آلفا با ماده های دیگر گروه هم جفت گیری می کند.اولین کاری که گرگ مادر پس از تولد انجام می دهد خوردن این پرده است. چون از چند روز قبل فعالیت خود را به حداقل رسانده و برای همین سخت به غذا نیاز دارد. ۱۴روز طول می کشد که چشم توله ها به دنیا باز شود. همزمان با تولد آنها، رهبر گله، اقدام به توسعه قلمرو کرده تا نیازهای غذایی شان بهتر تامین شود.

خانواده دوستی هم صفت دیگر گرگهاست. گرگ نر و ماده از معدود پستاندارانی هستند که تا آخر عمر با هم زندگی می کنند. و با دقت و وسواس خاصی از توله های خود مراقبت می کنند.

برای همه توله ها شانس زندگی ندارند و تعداد توله هایی که به سن بلوغ می رسند. شاید ۳-۲ توله باشد و بقیه به دلایل مختلف در همان شش ماه اول جان خود را از دست می دهند.

محل لانه و زایمان هم مهم است. گرگها معمولا لانه خود را در مناطقی که دارای درختان و یا پوشش گیاهی بیشتری محل پنهان شدن و همچنین نزدیک به منابع آب انتخاب می کنند. ولی متأسفانه در بسیاری از مناطق ایران بعضی ها لانه گرگها را پیدا کرده و جلوی آن را مسدود می کنند.
در زمانی که توله ها در لانه هستند.گرگ نر معمولا غذا می آورد و ماده لانه و توله ها را تیمار می کند. این برنامه خانواده گرگ آلفا تا وقتی است که توله ها بتوانند شکار کنند.

توله ها در ۲۲ ماهگی به بلوغ می رسند. بچه ها پس از سه ماه از لانه خارج شده و همراه گله هستند و در ۱ تا ۲ سالگی خانواده را ترک می کنند. جنگ بر سر قدرت از همان روزهای اول شروع می شود. توله ها از ۳۰ روزگی، با هم مبارزه ای جدی را که به صورت جنگ-بازی است، شروع می کنند.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

رفتار شناسی و ویژگیهای خاص در گله گرگ ها

هسته اصلی گروه اجتماعی گرگ ایرانی از یک خانواده متشکل از زن و شوهر و فرزندانشان تشکیل می‌شود که معمولاً در قالب گله‌ای از چند خانواده زندگی می‌کنند.در گله هایی بین ۲ تا ۲۵ گرگ. در ایران البته اندازه گله ها از ۴ گرگ به ندرت بالاتر می رود که احتمالا یکی از دلایل آن، کوچک بودن جثه طعمه گرگها در ایران است. چرا که هرچه اندازه طعمه گرگها بیشتر و جثه شان بزرگتر باشد. تعداد افرادی که در یک گله زندگی می کنند هم بیشتر می شود.

گرگ آلفا

حرف اول و آخر را «آلفا» می زند. همان گرگی که رفتار دیگر افراد گروه را کنترل و هدایت می کند. و آنها را به صورت ستونی به دنبال خود حرکت می دهد. گروهی با ۲ تا ۲۵ و معمولا ۷ عضو. آلفا با دم نیمه افراشته اش، برای هم گروهی ها به خوبی قابل تشخیص است.

گرگ آلفا که سمت و سوی مهاجرت، وقت استراحت یا ادامه مهاجرت، زمان و فرمان حمله، جلوگیری از ایجاد درگیری در گله و … را مشخص می کند. هرچه فراوانی و جثه طعمه ها بزرگتر باشد، گروه ها هم شلوغ تر می شوند. گرفتن پوزه دیگر اعضا در دهان خود، یکی از کارهایی است که آلفا برای نشان دادن اقتدارش انجام می دهد. دیگر اعضای گروه هم با قرار دادن دهان خود در برابر سر او و لیس زدن پوزه اش، تبعیت خود را اعلام می کنند.

کار دیگر رهبر گروه، تعیین قلمرو است؛ قلمرویی با اندازه های مختلف که به طور متوسط از ۷۵ تا ۲۵۰۰ کیلومتر مربع است. آلفا این قلمرو را با ادرار یا برهم زدن خاک مشخص می کند. هرچند کم اتفاق می افتد که گرگی حریم دیگری را نقض کند اما در همان موارد معدود هم درگیری ها آنقدر خشن است. که معمولا تا یکی کشته نشود، دستبردار نیستند.

ارتباط با یک دیگر

زوزه ابزار دیگر ارتباط های درون گروهی است. گرگها برای برقراری ارتباط با هم در درون گله و حتی ارتباط با گله های دیگر زوزه می کشند صدایی که می تواند معانی زیادی داشته باشد. مثل قویتر کردن پیوندهای اجتماعی، اعلام کردن شروع و خاتمه حمله، اخطار دادن، جمع کردن افراد گله و هشدار دادن به دیگر گرگها برای اجتناب از قلمروهایشان. صدای زوزه گرگها را بیشتر هنگام طلوع و غروب آفتاب، به خصوص در فصول سرد سال می توان شنید. مطالعات نشان داده که گرگها قادرند صدای زوزه یکدیگر را از فاصله ۵ تا ۱۶ کیلومتری بشنوند. به نظر می رسد بین رفتار گرگها نظم و قانون بسیار پیشرفته ای است که در ارتباط های درون گروهی و هنگام شکار، حسابی به کارشان می آید.

گرگها با استفاده از حرکات دست و صورت با همدیگر صحبت می کنند. موقعیت های مختلف سر، گوشها، دم و لب ها معانی مختلفی از طرف گرگ آلفا که رهبر گروه است برای سایرین دارد.

همنوع‌خواری در گرگ‌ها تنها در زمان کمبود شدید غذا و قحطی رخ می‌دهد. در زندگی اجتماعی گرگ‌ها، پیوند اجتماعی ناگسستنی است. آن‌ها باهم شکار می‌کنند. باهم مسافت‌های بسیار طولانی را می‌پیمایند. تا پای جان از هم دفاع می‌کنند و اگر شرایط ایجاب کند باهم می‌میرند. آن‌ها نسبت به افراد گروه خود احساس مسئولیت می‌کنند. در میان گرگ‌ها رعایت حال همنوع اصلی پابرجاست.

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

رفتار و عادات گرگ ایرانی

جابه‌جایی گرگ‌ها زیاد است. در بهار و تابستان معمولاً اوایل غروب تحرک خود را آغاز می‌نمایند. و صبح زود به لانه و یا استراحتگاه مراجعت می‌کنند. ولی در زمستان به مناطق دورتر می‌روند و نیازی به مراجعت ندارند. در لابه‌لای انگشتان گرگ‌ها غدد مترشحه بو وجود دارد که در برقراری ارتباط بین گله گرگ‌ها و پیدا کردن یکدیگر نقش مهمی را ایفاء می‌کند. گرگ‌های پیر که قادر به همراهی گروه نیستند به تنهایی زندگی می‌کنند.

هوا که سرد می شود غدد فوق کلیوی هم آدرنالین بیشتری ترشح می کنند. همین می شود دلیل تندخویی و درندگی بیشتر گرگها. برای همین هم گاهی که به یک گله حمله می کنند، خیلی بیشتر از نیاز خوراکی شان، از آنها می کُشند.

شبگرد است، ولی گاهی در روز نیز مشاهده می‌شود. گرگ‌ حیوانی است بسیار پرطاقت و خستگی ناپذیر. سرعت عادی آن‌ها ۸ کیلومتر در ساعت است. ولی قادرند با سرعت ۵۵ تا ۷۰ کیلومتر و با پرش‌هایی حدود ۵ متر به مدت ۲۰ دقیقه بدوند و مسافت‌هایی حدود ۲۰۰ کیلومتر را در یک شبانه‌روز با سرعت کمتر طی نمایند.

حس بویایی گرگ بسیار قوی است.آن‌ها قادرند از فاصله ۵/۲ کیلومتری بو را تشخیص دهند. معمولاً طعمه خود را به وسیله بوی مستقیم و یا تعقیب بوی به جای مانده در رد طعمه پیدا می‌کنند. صدای گرگ شباهت زیادی به پارس سگ دارد. گاهی اوقات به خصوص در فصل جفت‌گیری زوزه‌ای بسیار طولانی و غم‌انگیزی سر می‌دهند. که در مناطق باز از فاصله ۱۶ کیلومتری برای انسان قابل شنیدن است..

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

آسیب شناسی وضعیت کنونی گرگ ایرانی

امروزه گرگ‌ها بسیاری از مناطق زندگی قبلی خود را از دست داده‌اند و نسل آن‌ها در شمال آفریقا و بیشتر مناطق اروپای غربی منقرض شده‌است. برای نمونه، در سال ۲۰۱۰ میلادی تنها ۲۰۰ گرگ در کشور سوئد شمارش شدند که بیشترین تعداد از این رده در منطقه اسکاندیناوی اروپا بوده‌اند.

در اکثر مناطق کشور ایران جمعیت آن‌ها به شدت کاهش یافته و در برخی از نقاط به طور کامل نابوده شده است. با وجود این در حال حاضر در اکثر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست که هنوز جمعیت‌هایی از آهو، قوچ و میش در آن‌ها وجود دارد تعداد به نسبت مناسبی گرگ مشاهده می‌شود.

متاسفانه از وضعیت کنونی گرگ ایرانی در کشورمان اطلاعات و آمار چندان دقیقی در دسترس نیست. اما آنچه مسلم است عواملی مانند کم شدن طعمه، تله گذاری، شکار، استفاده از طعمه های مسموم و تصادف با خودروها در جاده ها باعث کاهش شدید جمعیت گرگ ایرانی شده است. به نظر می رسد که گرگهای ایرانی ماند دیگر حیوانات در حال انقراض مانند یوزپلنگ ایرانی, فک خزری, پلنگ ایرانی ,کارکال احتیاج به مطالعه و تحقیق روی جمعیت هایشان در نقاط مختلف ایران دارند تا علاوه بر کاهش حملات به دامهای اهلی و وارد آوردن خسارتهای سنگین به روستاییان و دامداران، نسل گرگ ایرانی هم نجات پیدا کند

همه آنچه که باید در باره گرگ ایرانی بدانید

تیم آراس سعی دارد پیرامون طبیعت در خطر ایران برای شما عزیزان مطالب جامعی را گرداوری کند. امید است نظرات شما دوستان گره گشای این مسیر باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟