پنجمین جایزه ادبی شعر و سرود کیش برگزیدگان خود را شناخت


پنجمین جایزه ادبی شعر و سرود کیش برگزیدگان خود را شناخت

پنجمین جایزه ادبی شعر و سرود کیش با معرفی برگزیدگان، در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین‌المللی کیش به کار خود پایان داد. به گزارش... ادامه مطلب نوشته پنجمین جایزه ادبی شعر و سرود کیش برگزیدگان خود را شناخت اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

پنجمین جایزه ادبی شعر و سرود کیش با معرفی برگزیدگان، در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین‌المللی کیش به کار خود پایان داد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایرنا، در آیین اختتامیه این جشنواره، مصطفی محدثی خراسانی با بیان این که شعر در دوران حاضر رقبای جدی پیدا کرده است گفت: با این حال شعر کماکان کارکرد تاریخی خود را در لایه‌های زیرین اجتماعی انجام می‌دهد و برای بسیاری از هنرها منبع الهام است.

وی افزود: برای بسیاری از مردم کیش از دو منظر قابل توجه است؛ یکی از نظر سیر آفاق و دیگری تامل درونی. این دو ویژگی را شما می‌توانید در بزرگ‌ترین شاعران فارسی زبان نیز مشاهده کنید. آنها هم به بیرون و هم به تاملات درونی توجه نشان داده‌اند.

۶۷۸ اثر رسیده

لازم به ذکر است از میان ۶۷۸ اثر رسیده به دبیرخانه پنجمین جایزه ادبی کیش ۳۷۴ اثر در قالب های سنتی ۲۱۴ اثر در قالب های شعر نو و نثر ادبی، ۳۴ اثر در شعر طنز و ۵۶ اثر در قالب ترانه بودند که از این میان اشعار با موضوعات شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی، ایران سرفراز، خلیج فارس، جزیره زیبای کیش و شهدای سلامت در اکثریت قرار داشتند.

از ویژگی های بارز این دوره خوش درخشیدن شعر شاعران ساکن جزیره زیبای کیش در میان اشعار برگزیده جشنواره بود که با وجود کد گذاری در تمام مراحل داوری نام دو شاعر جزیره زیبای کیش با رای اکثریت داوران در میان برگزیدگان کشوری جشنواره در بخش های ترانه و شعر طنز قرار گرفت که این امر نشان از پیشرفت محسوس جریان ادبی در این جزیره مرجانی دارد.

بیانیه هیات داوران

در بیانیه هیات داوران این رویداد فرهنگی که شامگاه سه‌شنبه قرائت شد آمده است: «کیش زیبا شعری است برآمده از آب‌های نیلگون خلیج فارس که وصف زیبایی هایش جز به شعر و ادب نشاید.

هیأت داوران پنجمین جایزه ادبی کیش ضمن قدردانی از قلم هایی که در طی پنج دوره برگزاری جشنواره شعر و سرود کیش از این خاکپاره ی مرجانی نوشتند استقبال شایسته اهالی قلم و شاعران شناخته شده از سراسر ایران و جهان را نشانه ی شکوفایی این جایزه ادبی و موفقیت آن در نزدیک شدن جایگاهی ست که از آغاز در افق دید دست اندرکاران این جایزه ادبی قرار داشته است، شناخته شدن جزیره زیبای کیش به عنوان قطب ادبی و فرهنگی منطقه و آشنای کشورهای همسایه و هم زبانان دوردست با زیبایی های معنوی و طبیعی کیش، خلیج فارس و ایران.

کالاهای مورد نیاز خود را گران نخرید

فراخوان پنجمین جایزه ادبی کیش هم زمان با رونمایی از پوستر این جایزه ادبی با حضور ریاست و شورای سیاست گذاری جشنواره و با رعایت محدودیت های دوران کرونا در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ منتشر شد و ۲۰ شهریور به عنوان پایان مهلت ارسال اثر تعیین گردید که با توجه به استقبال شاعران این مهلت تا ۲۰ مهر تمدید شد.

بر اساس نظر شورای سیاستگذاری پنجمین جایزه ادبی کیش علاوه بر موضوعات ثابت جشنواره شامل توصیف جزیره زیبای کیش و خلیج فارس، دو موضوع ایران ما و دلاوران ایران را به عنوان موضوعات ویژه جایزه پنجم انتخاب شدند و از شاعران دعوت شد اشعار خود را در قالبهای شعر کهن، شعرنو، شعر طنز و ترانه برای دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

در ضمن قالب نثر ادبی برای نخستین بار به عنوان یکی از قالب های ادبی این جشنواره مطرح شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.»

شهادت سردار سلیمانی

در این دوره با توجه به مناسبت های فرهنگی- اجتماعی و شرایط کرونا اشعار زیادی با موضوع دلاوران ایران به دبیرخانه ارسال شد. شاعران دیگر کشورها نیز اشعار ارزشمندی با موضوع شهادت سردار سلیمانی، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

هیأت داوران و هیأت انتخاب پنجمین جایزه ادبی کیش متشکل از علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، محمود اکرامی فر، عبدالجبارکاکایی، علی محمد مودب و نغمه مستشار نظامی، ضمن تشکر از متولیان برگزاری این جشنواره به وِیژه غلامحسین مظفری مدیرعامل و رییس هیآت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش و ریاست محترم شورای سیاست گذاری پنجمین جایزه ادبی شعر کیش، سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و دبیر شورای سیاست گذاری پنجمین جایزه ادبی شعر کیش، رضا اردلان مدیر فرهنگی آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش و رئیس پنجمین جایزه ادبی شعر کیش و بابک عامل دبیر اجرایی پنجمین جایزه ادبی شعر کیش، پس از بررسی آثار ارسالی در نهایت سه نفر را در هر قالب شعری به ترتیب به عنوان نفرات برگزیده پنجمین جایزه ادبی کیش معرفی کردند:

در بخش شعر کلاسیک:

رتبه اول خانم عالیه مهرابی از یزد

رتبه دوم آقای خدابخش صفادل از نیشابور

رتبه سوم آقای رضا نیکوکار از رشت

در بخش شعر نو و نثر ادبی:

رتبه اول آقای مجتنبی صفدری از گیلان

رتبه دوم آقای غلام امینی دومشهری از میناب

رتبه سوم خانم مولود مستوفی پور از اهواز

در بخش ترانه:

رتبه اول خانم مرضیه فرمانی از رشت

رتبه دوم آقای محمد علی یوسفی از کیش

رتبه سوم آقای امین اسداللهی از کرمانشاه

در بخش شعر طنز:

رتبه اول آقای علی میری از سبزوار

رتبه دوم خانم فرشته شفقت از کیش

رتبه سوم خانم کبرا بابایی از تهران

در بخش بین الملل بدون رتبه بندی سه شاعر برگزیده عبارتند از:

دکتر سرویش تریپاتی از هند به خاطر سرایش شعری در وصف سردار قاسم سلیمانی

سید سکندر حسینی از افغانستان به خاطر سرایش شعر در وصف سردار سلیمانی

سید احمد حسینی شهریار از پاکستان به خاطر سرایش شعر به زبان اردو در وصف سردار سلیمانی

برگزیدگان داستان صوتی:

نفر اول: محمد بازدار (از کنگان بوشهر)

نفر دوم : مهدی دِلال (از خرمشهر)

نفر سوم : محمد قاسمپور (از تهران)

در سالی که چراغ بسیاری از رویدادهای ادبی و هنری به واسطه کرونا خاموش بود، چراغ جایزه ادبی کیش روشن ماند.

دبیر هنری پنجمین جشنواره جایزه ادبی شعر کیش اظهار داشت : عدد پنج عددی محبوب و مقدس است در عرفان و ادیان آسمانی، به ویژه در دین عزیزمان اسلام است. نمازهای پنجگانه و پنج حس و پنج عرش و پنج قلب و پنج گنج. و امسال جایزه ادبی شعرکیش به پنجمین قله ی سلسله جبال شعر جزیره رسیده است، قله ای که بالا رفتن از آن بدون همراهی و همدلی همراهان همیشگی این جشنواره امکان پذیر نبود. راه درازی را آمده ایم و راهی طولانی در پیش رو داریم.

هوای کیش زیبا

نغمه مستشار نظامی افزود : در این سال ها با شعرهای شما در هوای کیش زیبا و خلیج همیشه فارس نفس کشیده ایم و به ایران و دلاوران ایران افتخار کرده ایم. شعر شاعران فانوس راه ما در شب های طوفانی دریا بوده و خواهد بود. گرامیانی که در این مسیر همراه و همدلمان بودند در پنجمین دوره این جایزه نیز دست دلمان را گرفتند تا در سالی که چراغ بسیاری از جشنواره ها و رویدادهای ادبی و هنری به واسطه ی کرونا این مهمان ناخوانده خاموش بود چراغ جایزه ادبی کیش روشن بماند.

وی گفت : معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، مجموعه ی فرهنگی هنری و رسانه ای آوای کیش، اعضای محترم شورای سیاست گذاری جشنواره و شاعران مهربانی که به زبان های پارسی، اردو، عربی، انگلیسی و روسی از سراسر جهان، از کیش تا کشمیر، از خزر تا دانوب، از فارس تا دهلی، برای ایران و دلاوران ایران و بر قامت پنجمین جایزه ی شعر کیش باحله ای تنیده ز دل بافته ز جان، با حله ای بریشم ترکیب او سخن، با حله ای نگارگر نقش او زبان، جامه ای زرین و نگارین بافته اند.

از ساحل سیمرغ تا جاده ی جهان

دبیر هنری پنجمین جشنواره جایزه ادبی شعر کیش تصریح کرد : از ایران گفته اند و از دلاورانش، از میرزا کوچک خان جنگلی تا سردار سرداران ایرانی شهید حاج قاسم سلیمانی، از کیش و زیبایی هایش سروده اند، از ساحل سیمرغ تا جاده ی جهان و کاریز و حریره، از خلیج همیشه فارس گفته اند و از قدمت تاریخی و صلابت جاودانه اش، از رشادت های سربازان در هشت سال دفاع مقدس سروده اند تا فداکاری ایثارگران خط مقدم درمان در روزهای کرونایی.

بابک عامل دبیر اجرایی پنجمین جشنواره جایزه ادبی شعر و نخستین جشنواره داستان صوتی کیش نیز گفت: تصمیم ابتدایی ما بر این بود که بیستم آذرماه امسال اختتامیه باشکوه این رویداد را با حضور داوران و برگزیدگان و مهمانان ویژه داشته باشیم که متاسفانه پاندمی کرونا این موقعیت را از ما گرفت و در نهایت جوایز این جشنواره برای برگزیدگان نهایی ارسال خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟