نمایشگاه بین المللی و پایانه صادراتی مرز باشماق اولویت اصلی کردستان است


نمایشگاه بین المللی و پایانه صادراتی مرز باشماق اولویت اصلی کردستان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان، ایجاد و برگزاری نمایشگاه بین المللی و پایانه صادراتی مرز باشماق را در اولویت اصلی فعالیت های استان کردستان عنوان کرد.

خالد جعفری امروز(۲ بهمن ماه) در جلسه کارگروه توسعه صادرات در کردستان، در خصوص ارزیابی زیر ساخت های معرفی شده جهت اخذ تسهیلات مشوق های صادراتی استان کردستان، اظهار کرد: طرح های نمایشگاه بین المللی و پایانه صادراتی مرز باشماق در اولویت اصلی فعالیت ها قرار دارد.

وی افزود: اتاق بازرگانی باید مستندات نمایشگاه را ظرف ۴ روز آینده به استانداری تحویل دهد که اقدامات لازم جهت ایجاد این طرح انجام شود لذا تمام طرح ها باید در راستای این طرح انجام شود.

محمد دره وزمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان،گفت: در شهرستان های مریوان و بانه با توجه به مرزی بودن واحدهای تولیدی صادرات فعال هستند.

وی افزود: در بازدید به مرز سیرانبند از سازمان صنعت و معدن درخواست کمک به بازارچه ها جهت توسعه زیر ساخت ها شد که می تواند در توسعه استان مهم باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، بیان کرد: نمایشگاه بین المللی و پایانه صادراتی مرز باشماق یک طرح کلی است که به تمام تولیدکنندگان و توسعه صادرات استان کمک خواهد کرد و منحصر به شخص و شرکت خاصی نیست لذا ما در این راستا برای توسعه استان به طرح های صادراتی کمک می کنیم.

دره وزمی به ایجاد نمایشگاه بین المللی در خارج از کشور، ذکر کرد: اطلاعات و مدارک لازم جهت برگزاری نمایشگاه باید به زودی توسط اتاق بازرگانی فراهم شود که ما بتوانیم کمکی در این جهت داشته باشیم.

وی همچنین به وضعیت تجارت کشور اشاره و بیان کرد: در ۹ ماه سال جاری در بحث صادرات ۸۵ میلیون و ۳۶۳ هزار تن کالا صادر شده که به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۱۲میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان تصریح کرد: این مقدار در کل کشور نسبت به ۹ ماه سال گذشته از نظر وزنی ۱۷ درصد و از نظر ارزشی ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی به صادرات کالا به سایر کشورها اشاره و ذکر کرد: عمدتا صادرات به کشور چین با ۱۳ درصد، امارات متحده عربی ۷ درصد، ترکیه ۶ درصد، افغانستان و هند با ۳ درصد صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، عنوان کرد: برنامه هدف صادراتی کشور ۳۰میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار بوده که ۲۵ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار به میزان ۸۲ درصد تحقق پیدا کرده است.

رشد ۸ درصدی صادرات استان کردستان

دره وزمی با اشاره به اینکه صادرات گمرکات استان کردستان از سه گمرک باشماق، سیرانبند و سنندج انجام می شود، ادامه داد: صادرات گمرکات استان یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن بوده که ۵۴۹ میلیون دلار ارزش صادراتی داشته و هشت درصد نسبت به ۹ ماه سال گذشته از نظر ارزشی و ۴۰ درصد از نظر وزنی رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد صادرات استان کردستان از گمرک باشماق انجام می شود، افزود: از تعداد ارزش صادرات استان، ۱۶۹ میلیون دلار به میزان ۳۱ درصد در حوزه تولیدات صادراتی، ۱۸۶میلیون دلار در حوزه صنعت به ارزش ۳۴ درصد و در بخش کشاورزی و مواد غذایی ۳۰۴ میلیون دلار با ۵ درصد کل مبلغ بوده است.

۹۹درصد صادرات به اقلیم کردستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، گفت: صادرات استان به اقلیم عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه و بلغارستان بوده که ۹۹ درصد صادرات به اقلیم کردستان صادر می شود.

دره وزمی بیان کرد: سهم صادرات گمرکات کردستان از کل کشور ۲.۱۸ صدم درصد از نظر ارزشی و از نظر وزنی ۱.۴۴ صدم درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۱۲۳ هزار تن در این ۹ ماه سال جاری ترانزیت به ارزش ۲ میلیارد و ۸۴۳ میلیون دلار داشته ایم که نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است.

مدرس گرجی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان خواستار ایجاد مکان ورزشی، تفریحگاه، محوطه سازی، دسترسی به اینترنت و تجهیزات آتش نشانی شد که جزء الزمات در مرز باشماق است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان