هشدار اپل در مورد استفاده از آیفون 12 و MagSafe به بیماران قلبی


هشدار اپل در مورد استفاده از آیفون 12 و MagSafe  به بیماران قلبی

احتمالاً بارها این موضوع را شنیده‌اید که می‌گویند امواج گوشی موبایل برای بیماران قلبی مضر است یا در بخش‌های خاص بیمارستانی باید گوشی موبایل خود را خاموش کنیم. تمامی گوشی‌های موبایل از خود امواجی منتشر می‌کنند که ممکن است بر عملکرد برخی ایمپلنت‌هایی که با جراحی در داخل بدن بیماران قلبی قرار داده شده یا تجهیزات حیاتی بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی...

احتمالاً بارها این موضوع را شنیده‌اید که می‌گویند امواج گوشی موبایل برای بیماران قلبی مضر است یا در بخش‌های خاص بیمارستانی باید گوشی موبایل خود را خاموش کنیم. تمامی گوشی‌های موبایل از خود امواجی منتشر می‌کنند که ممکن است بر عملکرد برخی ایمپلنت‌هایی که با جراحی در داخل بدن بیماران قلبی قرار داده شده یا تجهیزات حیاتی بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی تاثیر بگذارد. به تازگی بررسی‌هایی اثبات کرده‌اند که در گوشی‌های سری آیفون 12 و تجهیزات جانبی MagSafe اپل این خطر افزایش پیدا کرده است.

به بیماران قلبی که از دستگاه ضربان‌ساز قلب یا یک دفیبریلاتور قلبی-عروقی قابل کاشت (ICD implantable cardioverter-defibrillator) استفاده می‌کنند، همواره توصیه می‌گردد که به دلیل تداخل میادین مغناطیسی از قرار گرفتن در مجاورت یا نزدیکی یک آهنربای قوی خودداری کنند.

در واقع ایجاد اثر منفی روی کوپلینک مغناطیسی که در این سیستم‌ها ایجاد می‌شود به حدی خطرناک است که می‌تواند برای بیماران بدحال، شرایط حمله‌مانندی را ایجاد کند که در برخی موارد ممکن است شرایط را تا حد بحرانی برای بیمار سخت کنند.

اپل به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری همواره در شعارهای تبلیغاتی خود ایمن نگه داشتن مشتریان و کمک به ارتقای سطح سلامتی آنها را مد نظر قرار داده است اما به نظر محصول اخیر این شرکت به صورت بالقوه پتانسیل تبدیل شدن به عاملی برای برهم زدن شرایط عملکرد سالم ایمپلنت‌های قلبی و عروقی را داراست.

در همین زمینه گزارش‌هایی در خصوص تأثیر منفی تجهیزات جدید اپل مانند MagSafe روی دستگاه‌های کمک‌کننده در فرایند تنظیم تپش قلب منتشر شده که به نظر کاری از اپل در خصوص رفع خطرات این دستگاه‌ها ساخته نیست. در واکنش به این موضوع شرکت اپل با انتشار عمومی هشدارهایی از کاربران خود خواسته تا آیفون 12 و MagSafe را از ایمپلنت‌های پزشکی خاص دور نگه دارند.

دلیل این هشدار مجهز بودن گوشی‌های سری آیفون 12 به آهنربای قدرتمند (با میدان مغناطیسی بیشتر نسبت به نسل قبل) و اجزای ساطع‌کننده امواج الکترومغناطیسی به عنوان بخشی از ویژگی MagSafe خود است. همچنین لوازم جانبی MagSafe اپل نیز دارای آهنربا هستند. لازم است بدانید که به طور ویژه MagSafe Charger و MagSafe Duo Charger منابع قدرتمندی برای تولید امواج الکترومغناطیس هستند که می‌توانند پتانسیل بالایی در ایراد مشکل در عملکرد دستگاه‌های پزشکی داشته باشند.

هشدار اپل در مورد استفاده از آیفون 12 و MagSafe  به بیماران قلبی

اپل پیش از این نیز در بخش پشتیبانی آنلاین خود صفحه‌ای برای بیان مشکلات کاربران در این موضوع قرار داده بود، اما بررسی‌های وبسایت MacRumors نشان می‌دهد که اپل برای افزایش سطح آگاهی کاربران از این خطرات، توضیحاتی به این صفحه افزوده است.

متن اضافه شده می‌گوید:

دستگاه‌های پزشکی مانند ضربان‌ سازهای کاشته‌شده و دفیبریلاتورها ممکن است دارای حسگرهایی باشند که در تماس نزدیک به آهنربا و امواج، به عناصری فعال تبدیل می‌شوند.

برای جلوگیری از هرگونه تأثیر و تعامل احتمالی با این دستگاه‌ها، لوازم جانبی iPhone و MagSafe خود را در فواصل امن امن (بیش از 6 اینچ یا 15 سانتی متر – در صورت استفاده از شارژ بی‌سیم بیش از 12 اینچ یا 30 سانتی متر) از دستگاه ایمپلنت پزشکی خود قرار دهید.

البته در این صفحه اپل به صورت تلویحی به این موضوع نیز اشاره کرده که به نظر نمی‌رسد گوشی‌های تولیدی این شرکت قبل از آیفون 12، تأثیر چندان خاصی بر روی دستگاه‌های پزشکی داشته باشند.

با این حال به تازگی نتایج پژوهشی توسط مجله Hearth Rhythm به انتشار رسیده که نشان داد گوشی‌های آیفون جدید اپل در مجاورت دستگاه‌های ICD در واقع می‌تواند باعث اختلال در عملکرد این دستگاه‌ها شود.

در پایان، گفتنی است اپل به کسانی که نسبت به تأثیر گرفتن دستگاه ایمپلنت پزشکی‌شان از امواج متصاعد شده و یا قطعات داخلی محصولاتی مانند گوشی iPhone و لوازم جانبی MagSafe تردید دارند نیز توصیه نموده که استفاده از گوشی و لوازم جانبی مذکور را متوقف کرده و در این مورد با پزشک متخصص خود در این زمینه مشورت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل