مطالعات سومین طرح توسعه عمران شهری بانه انجام می‌شود


سنندج - ایرنا - فرماندار بانه گفت: مطالعات سومین طرح جامع توسعه عمران...
سنندج - ایرنا - فرماندار بانه گفت: مطالعات سومین طرح جامع توسعه عمران شهری بانه با چشم انداز 10 ساله در یک هزار و 300 هکتار از مساحت شهر انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، اسماعیل رستم پور روز چهارشنبه در جلسه طرح ستاد بازآفرینی شهری با اشاره به کمبود فضای آموزشی، ورزشی و فضای سبز شهری اظهار داشت: در سال‌های گذشته ۴۳۰ هکتار به محدوده شهری بانه اضافه شده اما این محدوده با مشکلاتی از جمله کمبود فضای آموزشی، ورزشی و فضای سبز مواجه است و این کاربری‌ها در این محدوده تعریف نشده و ساکنین این محلات را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی افزود: طرح توسعه عمران شهری اگر براساس واقعیت‌های موجود و چشم انداز توسعه شهری باشد می تواند یک گام جلوتر از مردم حرکت کنیم چراکه در اجری طرح‌های شهری مردم جلوتر از نهادهای مربوطه حرکت می‌کنند و این شرایط شهروندان را با کمبود بهره‌مندی از خدمات شهری مواجه می کند.

رستم پور گفت: در برخی از محلات مالکین بدون کارشناسی زمین ها را قطعه بندی کردند و به مردم فروختند که هیچ کدام از کاربری‌ها در این محدوده ها تعریف نشده که شهرداری را برای ارائه خدمات با چالش مواجه میکند.

وی با اشاره به تبعات اجتماعی ساخت و سازهای غیر مجاز اضافه کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز شناسایی شده است و با توجه به برخوردهای قانونی در چند ماه اخیر این ساخت و سازها کاهش یافته اما برای قانونمند کردن شهروندان زمان زیادی نیاز داریم.

فرماندار شهرستان بانه یاد آور شد: امیدوارم با اجرای طرح توسعه عمران شهری بانه چشم انداز خوبی برای آینده این شهر ترسیم کنیم و طرح جامع و کامل را مهیا کنیم و از بروز مشکلات جلوگیری و برای شهروندان آرامش ایجاد شود.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی کردستان نیز گفت: قرارداد سومین طرح جامع توسعه عمران شهری بانه با توجه به اتمام افق زمانی در سال ۹۷ با مهندسین و مشاوران طرح را منعقد کردیم و نظرات تمامی سازمان‌های شهرستان در اجرای این طرح گنجانده شد.

فرهاد لشکری افزود: این طرح مکمل طرح جامع قبلی الحاق محدوده ۴۳۰ هکتاری بانه است که اقدامات لازم و تمام جنبه‌های توسعه و عمران شهری در این طرح بررسی شده و در چهار ماه آینده برای اجرای طرح تفصیلی اقدام می شود.

وی اظهار داشت: در این طرح توسعه شهری بانه را در قالب مطالعات تیپ قرارداد همسانی که سال ۶۱ طراحی شده مواردی را در رابطه با سند راهبردی توسعه شهر به مشاورین ابلاغ شده که نگاه مشاور یک نگاه راهبردی استراتژیک در حوزه طرح جامع باشد.

لشکری ادامه داد: در اجرای این طرح از قالب مطالعاتی که صرفا در تیپ ۱۲ تهیه می شود ساختار شکنی می‌کنیم و مسائل و مشکلات بانه در حوزه های اجتماعی و اقتصادی بانه را با نگاه کالبدی و تاثیر بازخورد مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در حوزه ساختار کالبدی و تبلور فضای ساخت و سازهای شهری مشاور مد نظر قرار می گیرد.

وی گفت: با این چهار چوب در اجرای این طرح انتظار ما اجرای یک طرح تحلیلی است و مسائل مختلف شهر بانه را در قالب یک طرح جامع مطالعاتی تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: اجرای مناسب این طرح نیازمند هماهنگی ها بین بخشی مدیریت شهری در حوزه شهرستانی، استانی و کشوری است.

وی اظهار داشت: بانه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه های مختلف دارد اما از این ظرفیت ها بهینه استفاده نشده امیدواریم اجرای این طرح بانه را به عنوان دروازه ارتباط با اقلیم کردستان عراق و مرز که نقش بسیار مهمی در توسعه استان دارد، تقویت کنیم.

لشکری افزود: در اجرای این طرح نقاط قوت و ضعف‌ها در حوزه های اقتصادی، گردشگری و زیست محیطی تقویت می شود.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته