ایمن سازی روستاها اولویت بنیاد مسکن است


ایمن سازی روستاها  اولویت بنیاد مسکن است

بوشهر- ایرنا- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: آسیب پذیری بافت روستایی از مشکلات روستاها به شمار می‌رود و در این راستا ایمن سازی این مناطق از جمله اولویت‌های این بنیاد در زمان حاضر به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی بنیاد مسکن روز پنجشنبه به نقل از محمد رضا شاملو در نشست با استاندار بوشهر افزود: از مهمترین نکاتی که بنیاد مسکن پی‌گیری می‌کند و در ماده ۲۷ قانون برنامه ششم نیز مصوب شده ایمن سازی بافت روستاها است تاکنون کارهای مهمی در کشور در این خصوص از طریق پژوهشکده سوانح طبیعی با همکاری مدیریت بحران استانداری‌ها انجام شده است.

وی بیان کرد: در همین راستا روستاها شناسایی، اولویت بندی و متناسب با آن منابع اعتباری برای آنها تخصیص می‌یابد.

شاملو با تاکید بر پی‌گیری مستمر بنیاد مسکن برای سرعت بخشی در پرداخت اعتبارات بازسازی مناطق سیل‌زده استان بوشهر گفت: سیاست بنیاد مسکن توانمند شدن مناطق حادثه دیده در کنار بازسازی این مناطق است و در زمان حاضر در این خصوص برنامه ریزی لازم انجام شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن یادآور شد: تلاش می‌شود با تأمین اعتبارات مورد نیاز شاهد سرعت بخشی در بازسازی مناطق سیل‌زده استان بوشهر باشیم.

وی ادامه داد: استان بوشهر یک درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را دارد و تلاش شده در بحث اعتبارت عمران روستایی نگاه ویژه‌ای به استان بوشهر شود.

شاملو در خصوص قیر گفت: امسال به جای قیر قرار شد پول و بعد قرار شد اسناد خزانه داده شود که در این راستا تاکنون ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای قیر استان ابلاغ شده و افزون براین پنج میلیارد تومان دیگر نیز به سهمیه استان بوشهر اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه قیر به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند در کنار آن تلاش می‌شود پنج میلیارد تومان دیگر نیز برای انجام کارها به استان بوشهر پرداخت شود.

شاملو اضافه کرد: خواسته مردم در خصوص آسفالت معابر روستایی به حق اما منابع محدود است و در این راستا نیازمند مشارکت مردم هستیم.

وی در خصوص مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور گفت: در یک دهه گذشته اقدام‌های مهمی برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی انجام و همچنان ادامه دارد و قرار است تا سال ۱۴۰۵ بیش از ۸۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی ایمن و در کنار آن مشکل، آسیب پدیری بافت روستایی نیز برطرف شود.

استاندار بوشهر گفت: انتظار می‌رود قیر مورد نیاز پروژه‌های عمرانی استان بوشهر تامین شود تا شاهد تکمیل این طرح‌ها در نقاط مختلف استان باشیم.

عبدالکریم گراوند افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در سریع‌ترین زمان ممکن آثار سیل از شهر وحدتیه پاک و شرایط عادی برقرار شد.

استاندار بوشهر گفت: با برنامه ریزی انجام شده تلاش می‌شود تا قبل از پایان دولت کار بازسازی و ساخت و ساز واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل در دشتستان انجام و مردم خوشحال و راضی شوند.

وی ادامه داد: ساخت و سازهای بنیاد مسکن مهندسی، با کیفیت، آبرومندانه و قابل مقایسه با سایر دستگاه‌ها نیست.

گراوند بیان کرد: انتظار می‌رود برای تأمین مالی بازسازی مناطق سیل‌زده کمک‌های لازم صورت گیرد تا پروژه‌ها با کمبود مالی روبرو نشوند.

وی همچنین بر ضرورت تخصیص اعتبار لازم برای صدور رایگان پروانه ساخت در شهر وحدتیه تاکید کرد و برضرورت تامین قیر رایگان برای اجرای پروژه‌های مربوط در استان تاکید کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت: تاکنون عملیات اجرایی ۶۰ درصد از ۶۱۰ واحد مسکونی آسیب دیده از سیل ۱۶ آذر ماه در این استان آغاز شده و بخشی از آنها به زیر سقف رسیده است.

حمید حیدری بریدی با اشاره به اینکه در حادثه سیل ۱۶ آذر ماه یک هزار و ۳۸۸ واحد مسکونی در گناوه، دیلم و دشتستان دچار خسارت شدند افزود: همچنین کار تعمیر ۷۹۷ واحد تعمیراتی نیز در حال انجام و تلاش می‌شود تا پایان سال کار تعمیر این واحدها به پایان برسد.

در زمان حاضر از ۷۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی در ۸۲۳ روستا و آبادی ۴۳هزار و ۸۹۰ واحد در این استان مقاوم سازی، بازسازی و بهسازی شده‌است.

وی ادامه داد: از مجموع واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان بوشهر ۴۳ درصد واحدهای مسکونی باقی مانده‌است که براساس برنامه ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۶ باید ۷۰ درصد کل واحدهای روستایی مقاوم سازی شوند.

حیدری بریدی با بیان اینکه طرح مقاوم سازی مسکن روستایی از سال ۸۴ در استان بوشهر آغاز شده‌است گفت: براساس آمارها ۵۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان بوشهر در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی مقاوم سازی شده و این آمار از میانگین ۴۸ درصدی کشور بالاتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: همچنین سهمیه امسال مقاوم سازی مسکن روستایی در این استان ۲هزار و ۵۰۰ واحد است که تاکنون یکهزار و ۴۵۰ واحد به بانک‌ها معرفی و از این تعداد نیز عملیات مقاوم سازی ۹۷۰ واحد مسکونی آغاز شده‌است.

وی ادامه داد: تسهیلات مقاوم سازی امسال ۵۰ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض تعیین شده‌است.

حیدری بریدی گفت: اعتبارات سیل ۹۸- ۹۹ ابلاغ شده که برای حوزه روستایی ۵۵میلیون تومان تسهیلات و ۲۵میلیون بلاعوض و برای حوزه شهری ۶۵ میلیون تومان شهری و ۲۹ میلیون تومان بلاعوض است پیش بینی شده که در مرحله تشکیل پرونده هستیم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

در انتشار اخبار قبل از انتخابات انصاف و مر قانون رعایت شود