آئین سنتی کوسه ناقالی در خان‌آباد خمین برگزار شد 


آئین سنتی کوسه ناقالی در خان‌آباد خمین برگزار شد 

خمین- ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت:  آئین سنتی کوسه ناقالی با حضور  اهالی روستای خان آباد از توابع شهرستان خمین با رعایت کامل موازین بهداشتی در این روستا برگزار شد.

به‌گزارش روز شنبه روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی،« علی مشهدی» افزود: این رسم از مناسک آئینی دیرینه مردم استان مرکزی است که هر سالدهم بهمن ماه در روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین برگزار می‌شود و این جشن مربوط به چوپانان است که پیام آن شکرگزاری از خداوند است.
وی اظهار داشت:این ‎آئین که دارای قدمت طولانی است کمتر مد نظر بود و در پنج‌سال اخیر سازماندهی ‌شده و ‌با نظم بیشتری از سوی جوانان و همکاری شورا، دهیار و شورای ورزشی روستا برگزار می‌شود که بعد از سازماندهی این مراسم مردم به‌طور چشمگیری از این آئین استقبال می‌کنند.
مشهدی با اشاره به حضور ‌پر‎‌شور اهالی روستاهای همجوار و گردشگران در سال‌های گذشته توضیح داد:‌ امسال به‌دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، شمار شرکت کنندگان در این آئین کاهش داشت که البته اجرایآن می‌تواند در سال‌های آینده به جذب گردشگر در این شهرستان کمک بیشتری داشته باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خمین بیان‌کرد: این جشن در روزگاران قدیم مخصوص چوپانان و گله‌رانان بوده و بازیکنان در این جشن پنج تا ۱۰نفر هستند که نفر اول با پوشیدن لباس چوپانان و به سر کردن پوست بزغاله و تزئین خود، به نقش کوسه یا ناقالی در می‌آ‎ید.
مشهدی افزود: مردم معتقد هستند که آمدن کوسه ناقالی شگون دارد و با خود خیر و برکت به همراه می‌آورد و موجب باروری و زایش میش‌ها و بزها می‌شود، از سوی دیگر چوپانان و افراد فقیر که اجراکنندگان این مراسم هستند از این راه معیشتی به دست می‌آوردند تا زمستان را راحت‌تر بگذرانند.
وی گفت: اجرای این آئین سنتی به معنای آن است که کمر زمستان شکسته و بهار نزدیک است و این رسم در کنار کارویژه‌های فرهنگی جنبه تفریح و سرگرمی نیز دارد.
رئیس اداره میراث فرهنیگ، گردشگری و صنایع دستی خمین اضافه کرد: اوج جشن و هنرنمایی کوسه و همراهان در منزل کدخدا یا بزرگ ده است، در این خانه کوسه هنرنمایی را به حد کمال می‌رساند و سنگ تمام می‌گذارد و صاحب خانه مبلغی پول یا خوراکی به کوسه می‌دهد.
مشهدی یادآور شد: آئین سنتی کوسه ناقالی ‌در ‌روستاهای ‌چهارطاق، ‌طیب‌آباد، ‌لکان‌، ‌خوراوند و نازی ‌شهرستان‌ خمین نیز برگزار می‌شود.

شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی است و ۱۸۰ روستا در این شهرستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اتفاقات عجیب و ترسناک جهان تا سال 2024