حضور دانشگاه صنعتی سهند در قدیمی‌ترین میدان نفتی ایران


حضور دانشگاه صنعتی سهند در قدیمی‌ترین میدان نفتی ایران

دانشکده نفت و گاز دانشگاه صنعتی سهند، جزو گروه‌های علمی نوپایی است که با وجود عمر کم، سوابق درخشان زیادی را در کارنامه علمی‎اش دارد که اجرای طرح‌های کلان نفتی کشور از آن جمله است.

رییس دانشکده نفت و گاز دانشگاه صنعتی سهند در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این دانشگاه سهند جزو شش دانشگاهی است که اجرای تعدادی از طرح‌های کلان نفتی کشور را بر عهده دارد، اظهار کرد: به هر یک از دانشگاه‌ها در مرحله‌ی اول، یک میدان نفتی داده شد که سهم دانشگاه صنعتی سهند، میدان نفتی سروش بود، نقشه‌های راه مورد نیاز برای این میدان نفتی طراحی شد و خوشبختانه روند کار به خوبی پیش رفت.

دکتر سید علیرضا طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: در این طرح مقرر شده بود تمامی کارهای تحقیقاتی میدان نفتی سروش به مدت 15 سال توسط گروه نفت و گاز دانشگاه صنعتی سهند انجام شود که پنج سال از این فرصت باقی مانده است؛ در مرحله‎ی دوم که تعداد دانشگاه‌‎‌های شرکت کننده به 12 مورد رسید، مطالعات و کارهای تحقیقاتی میدان نفتی مسجد سلیمان به عنوان قدیمی‌ترین و اولین میدان نفتی ایران به دانشگاه صنعتی سهند، سپرده شد.

وی ادامه داد: نقشه‌های راه برای میدان نفتی مسجد سلیمان مانند میدان نفتی سروش هم طراحی شده است، در تمامی این مراحل دانشگاه‌ها به عنوان پژوهشگاه در کنار عوامل قرار دارند، اما در امور عملیاتی دخالتی نمی‌کنند.

طباطبایی‌نژاد در ادامه با اشاره به تشکیل دانشکده مهندسی نفت و گاز دانشگاه صنعتی سهند در سال 1396، اظهار کرد: دانشکده مهندسی نفت و گاز تا قبل از این تاریخ به عنوان زیرمجموعه‌ای از دانشکده مهندسی شیمی فعالیت می‌کرد، همکاری‌ و انجام کارهای تیمی بین این دو دانشکده با وجود استقلال دانشکده مهندسی نفت و گاز، همچنان ادامه دارد.

وی افزود: مرکز تحقیقات نفت دانشگاه صنعتی سهند با مجوز حصولی از وزارت عتف در سال 1382 تشکیل شده و پذیرش دانشجو در رشته‌ی مهندسی نفت گرایش مخازن در مقطع کارشناسی ارشد هم از همان سال شروع شد و در این مدت به عنوان یکی از مراکز مورد تایید شرکت ملی نفت و وزارت نفت شناخته شدیم و وزارت نفت، شش نفر از گروه نفت دانشگاه صنعتی سهند را بورسیه کرد؛ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه صنعتی سهند از سال 1393 و مجوز پذیرش دانشجوی دکتری نفت در این دانشگاه در سال 1392 اخذ شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های کلان نفتی واگذار شده به دانشگاه‌های صنعتی، وابسته به دولت نبوده و در قالب طرح‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی طراحی شده‌اند که بودجه‌ی آن‌ها هم توسط وزارت نفت تامین می‌شود.

وی ادامه داد: گرایش‌های جدید رشته‌ی مهندسی نفت شامل حفاری، بهره‌برداری و اکتشاف در سال 1386 ایجاد شد؛ وزارت عتف مرکز در سال 1388 تحقیقات نفت دانشگاه صنعتی سهند را بر اساس امکانات و تجهیزات موجود، ارزیابی کرد؛ اکنون ما دومین انستیتوی تحقیقاتی کشور هستیم که مجوز رسمی وزارت عتف را کسب کرده‌ایم.

رییس پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه صنعتی سهند، بیان کرد: تعداد دانش آموختگان در رشته نفت در دهه‌ی 70 کم‌تر از تعداد انگشتان دست بود، اما وضعیت الان بهتر شده و بسیاری از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته‌ی نفت تحصیل کرده‌ و در این حوزه بسیار فعال هستند.

وی از اخذ مجوز پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه صنعتی سهند در سال 1393 خبر داد و گفت: دستگاه تزریق داخل مخزن (فلادینگ) را در سال‌های 83 برای اولین بار در کشور ساختیم، تا قبل از ساخت این دستگاه تمامی دستگاه‌های نفتی کشور بدون استثنا از سایر کشورها به ویژه آمریکا و اروپا وارد می‌شدند، تعدادی دستگاه نفتی ساختیم و تعدادی دستگاه نفتی هم توسط وزارت نفت تامین شد، دستگاه‌هایی که تولید داخل هستند، بسیار باکیفیت بوده و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به حضور پژوهشکده و دانشکده نفت و گاز دانشگاه صنعتی سهند در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز، اظهار کرد: نمایندگانی از تیم این دانشگاه هم در غرفه‌ی نمایشگاه حضور دارند، هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها جلب مشارکت دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌های نفتی بوده و احتمال استفاده از توان شرکت‌های خارجی برای تسریع فرایند تولید نفت و انتقال تکنولوژی هم وجود دارد.

وی در بخش پایانی سخنانش، خاطرنشان کرد: امیدواریم با حفظ روند کنونی و بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم تولید نفت در کشور را از حدود چهار میلیون بشکه در روز به حدود پنج الی هشت میلیون بشکه در روز برسانیم.

بر اساس این گزارش، هم اکنون حدود 13 هیات علمی در دانشکده مهندسی نفت و گاز فعالیت دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال