سرشماری بیش از 165 هزار پرنده مهاجر در خوزستان


سرشماری بیش از 165 هزار پرنده مهاجر در خوزستان

اهواز - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: 165 هزار و 512 قطعه پرنده مهاجر و زمستانه آبزی و کنار آبزی در تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان سرشماری شدند که بیشترین تراکم و تنوع گونه در تالاب هورالعظیم بوده است.

سید عادل مولا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی همه ساله از فصل زمستان به خوزستان می‌آیند و اواسط فروردین استان را ترک می‌کنند؛برنامه سرشماری این پرندگان با هدف پایش و نظارت جمعیت آنها در فصل زمستان انجام می‌شود.

وی افزود: امسال بیشترین تعداد پرنده در تالاب هورالعظیم با ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ قطعه پرنده شمارش شد.

مولا اضافه کرد: این تالاب با ۶۱ گونه پرنده، بیشترین تنوع گونه‌های پرندگان را نیز به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در این سرشماری در تالاب شادگان ۱۱ هزار و ۶۰ قطعه، تالاب بامدژ ۱۵ هزار و ۷۲۴ قطعه، تالاب بندون پنج هزار و ۵۰۰ قطعه، تالاب میانگران ۶ هزار و ۳۰۰ قطعه و کمترین تعداد پرنده نیز در آبگیرهای فصلی اطراف شوشتر با ۶۰۰ قطعه سرشماری شدند.

به گفته وی، خوریات خوزستان جزو آمار این سرشماری نیست، زیرا این مناطق در زمان جوجه‌آوری پرندگان دریایی در خرداد و تیر سرشماری می‌شوند.

خور به شاخه‌ای (محدوده نیمه بسته آب) از دریا گفته می‌شود که به خشکی داخل شده باشد. خور در حقیقت خلیج کوچک است.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: بیشترین تنوع گونه‌ها مربوط به مرغابی سانان همچون خوتکا، اردک سرسبز، اردک سرحنایی و سیاه کاکل‌ها می‌شود.

وی افزود: در تالاب هورالعظیم تعدادی از گونه‌های شاخص پرندگان مشاهده شدند که کمیاب بوده و یا پیش از این در این تالاب ثبت نشده بودند، به طور نمونه ارک سرسفید از گونه‌های در حال انقراض است، که بیش از ۱۰ سال گزارشی از مهاجرت آن نداشتیم؛ همچنین گونه‌های مثل اردک مرمری، عقاب دم سفید، پلیکان سفید و مارگردن پرندگانی هستند که امسال جزو گونه‌های شاخص مشاهده شده در تالاب هورالعظیم بودند.

مولا در ادامه درباره کاهش تعداد پرندگان در برخی تالاب‌ها و آبگیرها گفت: در آبگیر نیشکر و تالاب شادگان یکی از دلایل می‌تواند وجود ناامنی برای پرندگان باشد؛ در برخی تالاب‌ها همچون بندون و میانگران، عمق زیاد آب باعث شده حضور پرنده کمتر شود.

وی افزود: در تالاب شادگان ناامنی ناشی از تردد زیاد اعم از ورود گردشگران، شکارچیان غیرمجاز و ماهیگیران است که باعث کاهش پرندگان شده که به مسوولان این تالاب تذکر داده شده است.

بر اساس این گزارش، سرشماری پرندگان مهاجر و زمستانه آبزی و کنار آبزی، از سال ۱۹۶۷ میلادی توسط دفتر بین المللی تحقیقات تالاب‌ها و پرندگان آبزی که به نام دفتر تالاب‌های بین‌المللی نامیده می‌شود، سازماندهی شده و هر ساله از اول ژانویه (۱۱ دی) به مدت ۱۶ روز در سراسر کشور انجام می‌شود.

پارسال ۱۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر و زمستانه آبزی و کنار آبزی، (۹۷ گونه) در تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان سرشماری شدند. این تعداد شامل ۷۹ هزار و ۷۰۰ قطعه در تالاب هورالعظیم، ۳۱ هزار و ۲۵۱ قطعه در تالاب بامدژ، هشت هزار و ۳۶۰ قطعه در تالاب شادگان و ۱۰ هزار و ۹۰۰ قطعه در تالاب میانگران بود.

در سال ۹۷، ۲۰۰ هزار پرنده، در سال ۹۶، حدود ۲۲۸ هزار قطعه و در سال ۹۵ بیش از ۲۴۳ هزار پرنده مهاجر در خوزستان سرشماری شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟