واردات بیش از دوبرابری موبایل در دی ماه درمقایسه‌با آذر ماه 1399


واردات بیش از دوبرابری موبایل در دی ماه درمقایسه‌با آذر ماه 1399

بنا به آمار انجمن واردکنندگان موبایل، با تخصیص ارز بانک مرکزی در دی ماه، 2 میلیون و 50 هزار موبایل وارد کشور شد که بیش از دو برابر میزان واردات گوشی در آذر ماه است.

آمار انجمن واردکنندگان موبایل نشان می‌دهد که در دی ماه، ۲/۳ برابر آذرماه، موبایل وارد کشور شد. به گزارش زومیت، ۱۰ آذر بانک مرکزی میزان زیادی ارز به تمام شرکت‌های واردکننده‌ی موبایل تخصیص داد. این تخصیص ارز پس از پنج ماه رخ می‌داد و پیش‌بینی شد که بازار گوشی تلفن همراه دست‌کم تا دو ماه تأمین باشد.

با تخصیص و تأمین شدن این ارز برای واردات موبایل، سری جدید محصولات شرکت‌های واردکننده به کشور رسید و از ۱۵ آذر قیمت‌ها، طبق پیش‌بینی، ۱۵ درصد ارزان شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کاهش قیمت هنوز هم ادامه دارد؛ بطوریکه‌ اول بهمن ماه، برخی مدل‌های گوشی با ۴۰ درصد کاهش قیمت در بازار به فروش رسیدند. این موضوع به‌دنبال رقابتی شدن بازار رخ داد که باعث شد فروشندگان موبایل از دریافت سود واردات خود صرف‌نظر کنند تا گوشی‌های آن‌ها به فروش برود. رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در همان زمان گفت قیمت موبایل در بازار به پایین‌ترین حد در ۶ ماه اخیر رسید.

تفاوت قیمتی گوشی‌های گلکسی A71، A51، ردمی نوت ۸ پرو و آیفون ۱۱ پرو را در یک بهمن در مقایسه با یک دی ماه مشاهده می‌کنید:

واردات ۲ میلیون و ۵۰ هزار گوشی در دی ماه

آمار جدید انجمن واردکنندگان موبایل حاکی از آن است که در دی ماه، ۲ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد درحالی‌که این میزان در آذرماه بالغ بر ۸۸۰ هزار دستگاه بود؛ به عبارت دیگر، در دی ماه ۱۱۵ درصد بیشتر از آذرماه موبایل وارد کشور شد. گفتنی است، میزان واردات تجاری (ازطریق شرکت‌ها) در دی ۲ میلیون و ۲۰ هزار و میزان واردات مسافری برابر با ۳۰ هزار دستگاه بوده است؛ حال آنکه در آذر، ۲۰ هزار دستگاه به‌صورت مسافری وارد کشور شد.

واردات بیش از دوبرابری موبایل در دی ماه درمقایسه‌با آذر ماه 1399

اگر این آمار را دی و آذر سال ۹۸ مقایسه کنیم، در آذرماه ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار دستگاه به‌صورت تجاری و ۱۷۰ هزار دستگاه موبایل به‌صورت مسافری وارد کشور شد. این آمار در دی‌ماه به ۱ میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه به‌صورت تجاری و ۱۴۰ هزار دستگاه به‌صورت مسافری رسید.

واردات بیش از دوبرابری موبایل در دی ماه درمقایسه‌با آذر ماه 1399

طبق نموداری که انجمن واردکنندگان موبایل دراختیار زومیت قرار داده، طی بهمن ۹۸ تا دی ۹۹، تعداد ۱۵ میلیون و ۴۰ هزار گوشی وارد کشور شده است. بیشترین میزان واردات پس از دی ۹۹ مربوط به تیر ماه و برابر با ۱/۷۲ میلیون به‌صورت رسمی و گوشی مسافری حدود ۵۰ هزار بوده است. بیشترین میزان واردات مسافری گوشی هم مربوط به اردیبهشت ۹۹ بوده که کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است. این موضوع پس از واردات اندک گوشی طی ماه ابتدایی سال شمسی رخ داده است؛ در فروردین ماه کمتر از ۴۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده است. این روال هرساله وجود دارد و به‌دلیل تعطیلات سال نو، باید در بهمن هر سال تخصیص بیشتری برای واردات گوشی داده شود تا علاوه‌بر تأمین بازار شب عید، گوشی فروردین ماه نیز در بازار به‌میزان کافی (دو میلیون دستگاه) موجود باشد.

پیش از این، در مقاله‌ای با عنوان «برندهای گوشی هوشمند چه سهمی از بازار ایران دارند؟» گفته بودیم که واردات موبایل از تیرماه ۹۹ راه خود را با سیری نزولی پیمود؛ چرا که بانک مرکزی به‌مدت ۴ ماه ارز واردات موبایل تخصیص نمی‌کرد. همین موضوع منجر به ایجاد افت و خیز زیادی در واردات گوشی شد؛ تا جایی که در آبان تنها ۹۷۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد. همین روال تخصیص ارز بانک مرکزی باعث سیل واردات در ماه‌های محدود و سردرگمی صنف واردکنندگان موبایل شده است. سال پیش نیز، در آذرماه ارز تخصیص شد و بازار موبایل تا سه ماه تأمین بود. اما تخصیص بعدی در خردادماه رخ داد و در فروردین و اردیبهشت به‌میزان کمی دستگاه موبایل وارد کشور شد.

حال اگر بانک مرکزی در بهمن ماه اقدام به تخصیص ارز کند، بازار همچنان تا سال جدید تأمین خواهد بود اما اگر روال تخصیص قطره‌چکانی و مقطعی را مانند گذشته در پیش گیرد، شاهد بالا رفتن قیمت گوشی خواهیم بود. البته کاهش قیمت ۴۰ درصدی چندان دیری نمی‌پاید و با دریافت سود شرکت‌های واردکننده از واردات، ماه آینده شاهد اندکی افزایش قیمت خواهیم بود.

میزان مصرف یا رجیستری گوشی

نمودار انجمن واردکنندگان موبایل حاکی از آن است که از بهمن ۹۸ تا دی ۹۹ تعداد ۱۴ میلیون و ۶۷۰ هزار گوشی در شبکه‌ی موبایلی کشور فعال شده است. با افزایش واردات موبایل در دی ماه، در این ماه تعداد ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار دستگاه درمقابل ۱ میلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه در آذرماه رجیستر شد. در دی ماه، ۲۰ هزار گوشی به‌صورت مسافری موفق به رجیستر شده‌اند. این میزان مشابه آذرماه است اما درمقایسه با مدت مشابه سال پیش، به‌میزان زیادی کاهش یافته است.

واردات بیش از دوبرابری موبایل در دی ماه درمقایسه‌با آذر ماه 1399

در دی سال پیش، ۱۳۰ هزار گوشی مسافری رجیستر شد درحالی‌که آذر ۹۸، ۱۵۰ هزار گوشی رجیستر شد. کاهش میزان ثبت گوشی مسافری، امسال به‌دلیل بستن موقت رویه‌های واردات مسافری صورت گرفته است. از ابتدای دی ماه، به‌دنبال پیگیری گمرک برای غیرحضوری کردن روند رجیستری موبایل و جلوگیری از ایجاد تجمع‌ها، رجیستری موبایل غیر حضوری شد. اما وجود یک اختلال چند ساعته در سامانه‌ی گمرک باعث شد تا برخی افراد بتوانند چندین گوشی به نام خود رجیستر کنند.

واردات بیش از دوبرابری موبایل در دی ماه درمقایسه‌با آذر ماه 1399

رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل پیش‌تر، تعداد گوشی‌هایی که در این مدت رجیستر شدند را ۲۰ هزار دستگاه عنوان کرد. حال انجمن واردکنندگان خبر می‌دهد که در این مدت زمان، تنها ۲۸ هزار گوشی آیفون به‌صورت مسافری وارد کشور شد.

سهم برندها از ارزش بازار موبایل ایران

جالب‌ترین نکته‌ی جدیدی که در میزان واردات برندهای مختلف گوشی در آذر و دی ماه به چشم می‌خورد، مربوط به افزایش ارزش سهم برند شیائومی و کاهش اندک ارزش سهم سامسونگ است. از آذر ۹۸ تا آبان ۹۹، سامسونگ سهم ارزش ۴۸ درصدی بازار گوشی‌های ایران را دراختیار داشت؛ این میزان برای شیائومی به ۲۰ درصد، برای اپل به ۱۸ درصد، برای هواوی ۱۰ درصد و برای نوکیا حدودا ۲ درصد بود. آمار جدید نشان می‌دهد که از بهمن ۹۸ تا دی ۹۹، ارزش سهم سامسونگ در بازار ایران ۴۶ درصد، شیائومی به ۲۳ درصد، هواوی ۸ درصد، اپل ۱۸ و نوکیا هم همان ۲ درصد است.

واردات بیش از دوبرابری موبایل در دی ماه درمقایسه‌با آذر ماه 1399

سهم تعدادی واردات برندها برای سامسونگ ۶ میلیون و ۸۳۰ هزار، شیائومی ۳ میلیون و ۱۲۴ هزار، هواوی یک میلیون و ۳۶۳ هزار، نوکیا یک میلیون، اپل ۵۱۵ هزار، آنر ۲۷۴ هزار، اسمارت ۹۵ هزار و گوشی‌های گوگل ۳ هزار عدد است.

واردات بیش از دوبرابری موبایل در دی ماه درمقایسه‌با آذر ماه 1399

میزان فعال‌سازی گوشی‌های در این مدت زمان هم برای سامسونگ ۵۲ درصد، برای شیائومی ۲۲ درصد، برای هواوی ۹، برای نوکیا ۸، برای اپل ۵ و برای آنر یک درصد است.

واردات بیش از دوبرابری موبایل در دی ماه درمقایسه‌با آذر ماه 1399


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان