درجا زدن هوای بجنورد در مدار ناسالم


درجا زدن هوای بجنورد در مدار ناسالم

بجنورد- ایرنا- اینجا برف که می‌بارد و خیابان‌ها را سفیدپوش می‌کند، آسمان غبارآلود می شود، آثار ناشی از شن و نمک‌های خاک آلود که برای آب کردن یخ معابر پاشیده شده، چنان گردوخاک راه می‌اندازد که هوای بجنورد را تا چند روزی در مدار ناسالم قرار می‌دهد.

مدت ها است که گرد و خاک بر آسمان بجنورد چنبره زده است. هوای بجنورد برای روزهای پیاپی ناسالم شده است که برخی مواقع هوای بجنورد تا ۹ روز در مدار ناسالم قرار می دهد و این وضعیت در شهری که نه صنعت بزرگ و تاثیرگذار در آلایندگی در حریم دارد و نه در منطقه بیابانی واقع شده، شگفت آور است.

کاهش کیفیت هوا کار را به جایی رسانده است که میزان آلودگی حتی از تهران هم فرا تر رفته است؛ این امر سبب شگفتی مسوولان و حتی دکتر اصغری، کارشناس هواشناسی کشور در یکی گزارش های اعلام وضعیت هوا در رسانه ملی شد.

این کارشناس گفته است: مدتی است بر روی نقشه، آلودگی هوای بجنورد ما را شوکه کرده است، نمی دانیم چه اتفاقی در بجنورد افتاده است که تا این میزان این شهر خراسان شمالی دچار آلودگی هوا شده است.

برف که بر زمین می نشیند، چندی بعد آسمان خاکی می شود، شهروندان بجنورد، دیگر اعلام آلودگی هوا را از هواشناسی و بارش برف دریافت می کنند.

برخی می گویند علت آلودگی هوا، معابر خاکی است که البته طول آن در شهر بجنورد زیاد است. شهروندان می گویند باران یا برف که بر این معابر می بارد زمین گل می شود، گل و لای چسبیده به لاستیک خودروها به سایر معابر شهر کشانده می شود. این گل و لای خشک می شود و با تردد خودروها در آسمان گرد و خاک می کند.

کارشناسان می گویند، جنس خاک بجنورد به گونه ای است که چسبندگی اش زیاد است، به لاستیک خودروها گیر می کند و وقتی جای دیگر بر زمین می نشیند، گرد و خاکش در آسمان جولان می دهد

در این میان جنس خاک هم مزید بر علت شده است. کارشناسان می گویند، جنس خاک بجنورد به گونه ای است که چسبندگی اش زیاد است، به لاستیک خودروها گیر می کند و وقتی جای دیگر بر زمین می نشیند، گرد و خاکش در آسمان جولان می دهد.

برخی هم می گویند عامل آلودگی هوا، فعالیت سنگ شکن های اطراف شهر است. این واحدهای آلاینده باید از حریم شهر خارج شوند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

درجا زدن هوای بجنورد در مدار ناسالم

شهرداری خیابان ها را شست و شو دهد

این روزها انگشت شماتت خاکی شدن آسمان به سمت شن و نمکی است که شهرداری بجنورد بر خیابان پاشیده تا برف را آب کند. گفته می شود این شن و نمک خاک به همراه دارد، وقتی خشک می شود سبب ایجاد گرد و غبار می شود

یک شهروند در این باره گفت: امسال وضعیت کیفیت هوا بسیار نگران کننده است، محیط زیست مداوم گزارش می دهد که امروز هوا ناسالم است یا کیفیت هوا کاهش یافته، اما هیچ وقت نگفت برای کاهش آلودگی هوا جلسه ای، نشستی برگزار یا فکری شده است؟

ریحانه رضایی افزود: گفته شده که علت گرد و غبار، شن و نمک پاشیده در شهر است، در این زمینه شهرداری باید پس از مساعد شدن هوا، شن و نمک پاشیده و خشک شده را رفت و روب کند، خیابان ها را شست و شو دهد، اعلام هم شده است که شهرداری خیابان را می شوید، اما این اقدام انجام نشده است.

شهرداری به جای شستن، معابر را آب پاشی کرده است، این اقدام نمی تواند دردی از مشکل را دوا کند. باید خاک ها و آثار خاک شسته شود تا با خشک شدن مشکل تکرار نشود

وی اظهار داشت: شهرداری به جای شستن، معابر را آب پاشی کرده است، این اقدام نمی تواند دردی از مشکل را دوا کند. باید خاک ها و آثار خاک شسته شود تا با خشک شدن مشکل تکرار نشود.

یکی دیگر از شهروندان هم گفت: شهرداری شن و نمک که بهتر است به آن خاک بگوییم را کنار جدول ها و خیابان ها جمع کرده است. این خاک با وزش باد سبب گرد و خاک می شود.

علی غلامی اظهار داشت: شهرداری باید این خاک ها را جمع آوری کند اما نسبت به این کار، اقدام نکرده است.

بجنورد خوزستان می شود

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد هم در این باره گفت: شن و نمک پاشیده شده در شهر،تنها یکی از علت های آلودگی هوای بجنورد است، در این زمینه شهرداری باید توجه بیشتری به نظافت شهری و رفت و روب داشته باشد.

علیرضا باغچقی اظهار داشت: کاهش کیفیت هوا علت های متعددی دارد و البته حل آن فراتر از وظایف و تکالیف شهرداری است، کاهش کیفیت هوای بجنورد، از چند سال قبل هم قابل پیش بینی بود.

وی افزود: در همان سال ها هم اعلام کردم که اگر تدابیر لازم نباشد، بجنورد خوزستان خواهد شد و آسمان بجنورد در چنبره ریزگردها خواهد آمد.

باغچقی تصریح کرد: کاسه ای بودن بجنورد سبب شده تا در صورت بروز مشکل برای کیفیت هوا، حل مشکل امری سخت خواهد بود بنابراین باید از هم اکنون به فکر بود.

کاسه ای بودن بجنورد سبب شده تا در صورت بروز مشکل برای کیفیت هوا، حل مشکل امری سخت خواهد بود بنابراین باید از هم اکنون به فکر بود

وی افزود: یکی از علت های آلودگی هوا، تخریب مراتع و کاهش میزان پوشش گیاهی در اطراف بجنورد است، در سال های گذشته، با تخریب مراتع، پوشش گیاهی کاهش یافته و سبب ایجاد مشکل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: فعالیت سنگ شکن ها هم عامل دیگر کاهش کیفیت هوا است و خروج آن از حریم شهر هنوز به نتیجه نرسیده است.

درجا زدن هوای بجنورد در مدار ناسالم

معابر خاکی بجنورد مشکل اصلی

دیگر عضو شورای اسلامی شهر بجنورد هم در این باره گفت: یکی از علت های آلودگی هوای بجنورد، معابر خاکی شهر است، وسعت مناطق حاشیه نشین بجنورد، هفت کیلومتر مربع است، این مناطق هنوز معابر خاکی دارند، گل و لایی که به همراه خودروها به معابر هسته مرکزی شهر منتقل می شود، عامل آلودگی هوا است.

سیدمحسن موسوی اظهار داشت: شهرداری بجنورد برای آسفالت معابر حاشیه شهر اقدامات خوبی انجام داده است اما سرعت دادن به کار نیاز به اعتبار بیشتر دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه جنس خاک بجنورد هم سبب شده تا انتقال گل و لای به معابر هسته مرکزی شهر بیشتر باشد گفت: خاک بجنورد، چسبنده است البته این از ویژگی های خاک رس است، این امر سبب شده تا به هنگام تردد در معابر خاکی، گل و لای بیشتری به لاستیک خودروها گیر کرذه و به سایر نقاط منتقل شود.

درجا زدن هوای بجنورد در مدار ناسالم

شن و نمک شهرداری خاک دارد!

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اطراف شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده است.

حسین هراتی اظهار داشت: یکی دیگر از علل افزایش غبار در هوا، زیاد بودن معابر خاکی در سطح شهر است، برخی علت دیگر آلودگی هوا را به نوع شن و نمک پاشیده شده در سطح معابر مربوط می دانند که در این زمینه گمانه هایی از اختلاط خاک در شن و ماسه وجود داشت اما بررسی نمونه ها، این مساله را تایید نکرد.

برای برداشت نمونه از مصالح کدوم سنگ شکن، آدرس یک سنگ شکن داده شد که نمونه مصالح آن برداشت شد، البته این مصالح بدون نمک بود، علت را پرسیدیم اعلام کردند که نمک در هنگام بارگیری با شن مخلوط می شود تا برای پاشیدن در خیابان ها استفاده شود

وی تصریح کرد: برای برداشت نمونه از مصالح کدوم سنگ شکن، آدرس یک سنگ شکن داده شد که نمونه مصالح آن برداشت شد، البته این مصالح بدون نمک بود، علت را پرسیدیم اعلام کردند که نمک در هنگام بارگیری با شن مخلوط می شود تا برای پاشیدن در خیابان ها استفاده شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: ما گمان می کنیم همراه نمک خاک هم مخلوظ می شود.

شهردار بجنورد هم در این باره گفت: در جریان اختلاط خاک با شن و نمک نیستم، هیچ مکاتبه ای به دست نرسیده است، بدون مطالعه یا پژوهش نمیتوان گفت که آلودگی هوا به شن پاشی معابر مرتبط است.

هادی زارعی اظهار داشت: البته با پیگیری ها و صحبت هایی که با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان انجام دادم، شست و شوی معابر در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه اقدام شد.

شمار روزهای هوای ناسالم بجنورد افزایش یافت

کارشناس پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: تجمع و غلظت برخی آلاینده‌ها در مرکز استان سبب شده تا در دی و بهمن ماه امسال شمار روزهای هوای ناسالم در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یابد.

جواد عمارلو اظهار داشت: در دی ماه امسال هوای بجنورد در ۶ روز پاک، ۱۱ روز سالم، ۱۰ روز ناسالم برای گروه های حساس و سه روز ناسالم برای تمام گروه های جامعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در برخی از روزها پیاپی بوده و این تعداد روز با هوای ناسالم در سال های اخیر بی سابقه است افزود: این در حالی است که در دی ماه پارسال شمار روزهای هوای پاک در بجنورد ۱۱ روز و شمار روزهای هوای سالم ۱۳ روز بوده است.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: هوای بجنورد در دی ماه پارسال تنها ۶ روز برای گروه های حساس ناسالم بود و هوای ناسالم برای تمام گروه ها ثبت نشده است.

وی اظهار داشت: در ۱۳ روز نخست بهمن ماه امسال هم مردم شهر بجنورد تنها ۲ روز هوای پاک و چهار روز هوای سالم استنشاق کرده اند، البته در برخی از روزها که کیفیت هوا سالم گزارش شده، شاخص آلایندگی نزدیک به ۱۰۰ و در معرض ناسالم شدن برای گروه های حساس بوده است.

در ۱۳ روز نخست بهمن ماه امسال هم مردم شهر بجنورد تنها ۲ روز هوای پاک و چهار روز هوای سالم استنشاق کرده اند، البته در برخی از روزها که کیفیت هوا سالم گزارش شده، شاخص آلایندگی نزدیک به ۱۰۰ و در معرض ناسالم شدن برای گروه های حساس بوده است

وی گفت: در این مدت هوای شهر بجنورد در سه روز ناسالم برای گروه های حساس و چهار روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده است.

درجا زدن هوای بجنورد در مدار ناسالم

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پدیده وارونگی دمایی و پایداری هوا سبب افزایش غلظت آلاینده ها شده است.

عمارلو اظهار داشت: علت اصلی کاهش کیفیت هوای بجنورد، گرد و غبار است، داده ها نشان می دهد مشکلی از لحاظ آلایندگی گازی در شهر وجود ندارد، بلکه فعالیت سنگ شکن ها و نیز پاشیدن شن و نمک در معابر برای آب کردن برف، عامل آلودگی هوا است.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: کیفیت هوای بجنورد به صورت سیار در نقاط مختلف سنجش می شود، میزان غبار و آلایندگی در هوا در ساعت اول شب که تردد خودروها بالا است، بیشتر می شود.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ پی.پی.ام هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه، مورد توجه باشد.

آلودگی هوای خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری