نخستین مرکز خدمات سلامت روان جامعه نگر در شیراز گشایش یافت


نخستین مرکز خدمات سلامت روان جامعه نگر در شیراز گشایش یافت

شیراز-ایرنا-نخستین مرکز خدمات سلامت روان جامعه نگر، در هشتمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، در شهرک حجت‌آباد شیراز با زیر پوشش قرار دادن 2 مرکز خدمات جامع سلامت «بهارستان و مفتایی» افتتاح شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکشنبه در آیین افتتاح این طرح گفت: خدمات تخصصی این مرکز با حضور تیمی متشکل از روانپزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی، پزشک عمومی و کار درمانگر در قالب سه بسته مشارکتی، ویزیت در منزل و توانبخشی، به افراد دارای اختلالات شدید روانپزشکی ارجاع شده از سطح پایه ،ارائه می‌شود.

عبدالرسول همتی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد به طور نسبی از هر چهار نفر، یک نفر دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی است ( ۶/۲۳ درصد) و شیوع اختلالات شدید روانپزشکی نیز، نزدیک به یک درصد است، با این حال دو سوم افراد مبتلا، از مداخلات موردنیاز بهره‌مند نمی‌شوند و بسیاری از خدمات ارائه شده نیز بدون کیفیت مطلوب هستند.

وی ادامه داد: اختلالات روانپزشکی، هزینه قابل ملاحظه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و این مهم در یک پژوهش علمی مشخص شده و نشان داده شده است که بیماری‌های روانپزشکی در مقایسه با سایر بیماری‌ها، مهمترین عامل ناتوانی در سنین بین ۱۰ تا ۴۰ سالگی هستند.

همتی اضافه کرد: با هدف افزایش کمی و کیفی ارائه خدمات مراقبتی در اختلالات شدید روانپزشکی، طرح ملی "سامان» با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور، در ۱۵ استان کشور از جمله استان فارس به اجرا درآمده است.

وی، هدف از اجرای طرح سامان را ارتقای سلامت و کیفیت زندگی بیماران شدید روانپزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: در مرحله نخست اجرا، طرح به صورت آزمایشی در سه بسته پایه، تخصصی و اقدام جامعه نگر در مناطق محروم و حاشیه شهر شیراز انجام می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان