نزولات جوی در کردستان هشت درصد افزایش یافت


نزولات جوی در کردستان هشت درصد افزایش یافت

سنندج - ایرنا - مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: با وجود اینکه تا اواخر پاییز بارندگی‌های این استان روند کاهشی داشت اما با نزولات جوی آذر و زمستان این روند بارش‌ها هم اکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته زراعی هشت درصد رشد داشته است.

رحیم صدیقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم بارش‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ بهمن ۲۱۹ میلی‌متر بوده که نسبت به آمار ۲۰۴ میلی‌متر سال قبل هشت درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین این آمار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلند مدت ۲۷ ساله (از مهر سال ۱۳۷۲ تا شهریور ۱۳۹۹) که ۲۵۹ میلی‌متر بود ۱۵ درصد کاهش دارد.

صدیقی یادآور شد: در این مدت هشت شهرستان مریوان، سروآباد، کامیاران، دهگلان، قروه، سقز، بانه و سنندج شاهد افزایش بارندگی بوده‌اند اما بیجار و دیواندره شهرستان‌هایی است بارش‌های آن کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی کردستان اضافه کرد: در این مدت بیشترین رشد بارندگی مربوط به سقز با ۳۶ درصد و دهگلان با ۳۱ درصد افزایش و بیشترین کاهش نیز مربوط به بیجار با ۳۰ درصد افت است.

وی یادآور شد: حجم بارش‌های سقز از ابتدای سال آبی جاری تا کنون حدود ۲۳۷ میلی‌متر بوده که نسبت به آمار ۱۷۳ میلی‌متر سال قبل ۳۶ درصد رشد داشته و نسبت به آمار بلند مدت ۲۷ ساله خود که ۲۲۱ میلی‌متر بود هفت درصد رشد داشته است.

صدیقی افزود: حجم بارش‌های بیجار نیز از ابتدای سال آبی جاری تا کنون حدود ۱۳۵ میلی‌متر بوده که نسبت به آمار ۱۹۵ میلی‌متر سال قبل ۳۰ درصد و نسبت به آمار بلند مدت ۲۵ ساله خود که ۱۵۴ میلی‌متر بود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می‌شود.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

وعده دولت سیزدهم برای تأمین آب شرب بانه عملیاتی شد