شیوع کرونا بر مشارکت‌های مردمی در بحث محیط زیست تاثیر منفی داشت


شیوع کرونا بر مشارکت‌های مردمی در بحث محیط زیست تاثیر منفی داشت

اردبیل- ایرنا- معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شیوع ویروس کرونا در بحث مشارکت‌های مردمی و برخی فعالیت‌های تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی تاثیر منفی برجا گذاشته است.

ژیلا مهدی آقایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش حضوری و چهره به چهره در بحث مشارکت‌های مردمی و تسهیل‌گیری‌های این حوزه تاثیر متفاوتی دارد و نمی‌توان برای همه آموزش‌ها در بستر مجازی برنامه‌ریزی کرد، زیرا برخی دوره‌های آموزشی به ویژه با جوامع محلی و ارتباط موثر با مخاطب عام در شرایط کنونی امکان برگزاری ندارد و یا به صورت محدود اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: سیاست اصلی معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بر مبنای آموزش همگانی است و تلاش صورت می‌گیرد تا بیشترین توان برای ارتقای سطح آگاهی عمومی اختصاص یابد؛ زیرا این باور وجود دارد که باید مردم به درستی محیط زیست و عواقب نادیده گرفتن این موضوع را بر زندگی فردی و اجتماعی بشناسند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آب، هوا، خاک و تنوع زیستی به عنوان عوامل مهم و تاثیرگذار در حیات انسانی اظهار کرد: فقدان هر یک از این عوامل مشکلات بسیاری را برای انسان‌ها به وجود خواهد آورد و از این رو باید مردم آموزش ببینند تا بیشتر همراه شوند؛ چرا که آموزش می‌تواند به ارتقای آگاهی واقعی و تغییر رفتار منجر شود و در حفاظت از محیط زیست کمک کند.

وی اضافه کرد: شرایط کرونایی البته موجب شد تا مقداری استفاده از فضای مجازی برای آموزش جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد و بسترهایی که در این زمینه وجود داشت، بیشتر استفاده شد.

آقایی اظهار کرد: پیش‌تر برای برگزاری دوره‌های آموزشی با برخی محدودیت‌ها از جمله در تعداد شرکت‌کنندگان روبه‌رو بودیم اما در فضای مجازی می‌توان تعداد بیشتری از علاقه‌مندان را در نقاط مختلف کشور زیر پوشش قرار داد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به استفاده حداکثری از بستر فضای مجازی در شرایط کنونی گفت: پس از گذر از این دوران با توان و دانش بیشتر تسهیل‌گران در حوزه‌ها آموزش اقدام می‌شود چرا که آموزش‌های حضوری شرایط و اثرگذاری متفاوت‌تری دارد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بر اساس آخرین آمارهایی که از استان‌ها استخراج شده، یک هزار و ۲۶ سازمان مردم نهاد (سمن) فعال در حوزه محیط زیست در کشور وجود دارد که البته این آمار شامل تشکل‌های مردم نهادی می‌شود که مجوزهای لازم را از وزارت کشور یا استانداری‌ها و فرمانداری‌ها دریافت کردند و مراحل ثبتی را گذرانده‌اند.

سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی، تشکل‌های غیردولتی بدون انتفاع و غیرسیاسی هستند که اعتبار خود را در جامعه از نقش مسئولانه و سازنده به دست می‌آورند و افراد در قالب آنها به صورت داوطلبانه حضور می‌یابند و به دلیل ارتباط بدون واسطه با مردم، از کارآمدی و تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند.

از ابتدای تصویب آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در سال ۱۳۸۱ تاکنون، بیش از ۶ هزار پروانه تاسیس و فعالیت برای این تشکل‌ها در کشور صادر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول