روز عشق ایرانی را تبریک بگوییم


روز عشق ایرانی را تبریک بگوییم

یک روانشناس با انتقاد از توجه مردم به روزهایی چون روز عشق غربی و کریسمس، گفت: ترویج فرهنگ غربی در جامعه یک بحران اجتماعی تلقی می‌شود.

گلناز وطنخواه روانشناس بالینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از دیدگاه روانشناسی یکی از دلایل اصلی و عمده شکل‌گیری روز ولنتاین در کشور، برگرفته از ورود فرهنگ غربی به جامعه است، اظهار کرد: مدت‌ها از این موضوع که روز عشق در تاریخ و تقویم کشورمان وجود دارد مطلع نبودیم.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بسیاری از موضوعات و مناسبت‌ها در کشور تقلیدهای فرهنگی باشد که از کشورهای غربی وارد می‌شود و می‌توان از روز ولنتاین به عنوان نمونه در این زمینه نام برد، تصریح کرد: هدیه‌ای که افراد در روز ولنتاین به یکدیگر می‌دهند مطابق آیین فرهنگ غربی است و متاسفانه در کشورمان نیز رواج پیدا کرده است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: توجه به این نوع فرهنگ غربی، یک بحران اجتماعی است که به یک برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی و بهره گیری از نظرات کارشناسی نیازمند است.

وطنخواه با بیان اینکه رسوخ آداب غربی در کشور ما منحصر به ولنتاین نیست و به عنوان مثال با فرارسیدن کریسمس نیز مشاهده می‌کنیم که مردم به یکدیگر تبریک می‌گویند، گفت: یکی از دلایل اصلی این امر،این است که مردم به دنبال شادی هستند.

وی با اشاره به اینکه مردم در یکسال گذشته به هر دلیلی به دنبال شادی و نشاط بودند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم این موضوع شاید کافی نبودن برنامه های شاد در فرهنگمان باشد و همین مناسبت‌های اندک، توجه‌ای نمی‌شود، به عنوان مثال، همین روز عشق را زمانی اعلام کردیم که سال‌های متوالی ولنتاین در کشور جشن گرفته شد. در این زمینه نقش رسانه بسیار مهم است و باید به این موضوعات توجه ویژه کرد.

این روانشناس اظهار کرد: سال های اخیر در رسانه ها و تلویزیون، مدارس و آموزش و پرورش به دانش آموزان آموزش لازم داده نشده است که روزی به نام عشق در تقویم کشورمان وجود دارد تا آن روز را جشن بگیریم و به دلیل فرا رسیدن این روز، به یکدیگر هدیه دهیم، بنابراین در آموزش آشنایی با این مناسبت‌ها و توجه به مناسبت‌های تقویمی در کشورمان، ضعف داریم.

وی در پایان تاکید کرد: برای تغییر فرهنگ و آداب رسوم برگزاری روز عشق و پرهیز از فرهنگ های غربی، بهره گیری از ظرفیت هایی همچون آموزش و پرورش، جامعه شناسان و دانشگاه ها می تواند به عنوان یک راهکار و مدل پیشنهادی در دستور کار متولیان این حوزه قرار گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی