پیوست اقلیمی در زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان باید رعایت شود


پیوست اقلیمی در زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان باید رعایت شود

زاهدان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: خسارت در اثر وقوع پدیده‌های جوی در این استان نشان‌دهنده این بوده که زیرساخت‌ها با پیوست اقلیمی مناسب و واقعی ساخته نشده است.

به گزارش ایرنا محسن حیدری روز سه‌شنبه در نشست مشترک با مدیرکل پدافند غیرعامل سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اگر توسعه کالبدی براساس ظرفیت‌های اقلیمی و فاکتورهای آب و هوایی شکل گیرد مدیریت ریسک خودبه خود اجرا شده اظهارداشت: این مدیریت ریسک در هواشناسی برای عدم مواجهه با بحران است و با آن آسیب‌های متاثر از مخاطرات جوی به حداقل ممکن یا صفر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اگر زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان با لحاظ ظرفیت‌های اقلیمی شکل می‌گرفت سیل پارسال بیش از یکهزار میلیارد تومان خسارت وارد نمی‌کرد افزود: داده‌های اقلیمی استان از دهه‌های اخیرتاکنون در حال ثبت است و می‌تواند عامل مهم و ظرفیتی اثرگذار در توسعه پایدار این منطقه باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه خسارت سیل و توفان نشانه‌ای از نبود ملاحظات اقلیمی است افزود: اگر تمام طرح‌های توسعه این استان بر پایه داده‌های هواشناسی و پیوست‌های اقلیمی ایجاد شود مدیریت ریسک مخاطرات جوی به خودی خود اجرا شده و دیگر نگرانی بابت اثرات زیان‌بار پدیده‌های مخرب جوی نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: سقوط تیرهای برق در اثر وزش باد، مسدود شدن جاده‌ها در اثر طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر شهری، خسارت سیل به زیرساخت‌های برق، مخابرات و آب از جمله مصادیق عدم رعایت ظرفیت‌های اقلیمی در زمان اجرای این زیرساخت‌ها است.

حیدری با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور سیل‌خیز دنیاست گفت: سالانه ۴.۵ میلیارد نفر از جمعیت دنیا متاثر از پیامدهای سیل هستند که در کشور و سیستان و بلوچستان نیز جمعیت قابل توجهی این شرایط را دارند.

وی فلسفه وجودی هواشناسی را کاهش اثرات مخرب پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی، حفظ جان و مال مردم از گزند این پدیده‌ها دانست و تصریح کرد: دسترسی به ۷۰ سال داده‌های هواشناسی در زاهدان یک ظرفیت ماورای تصور بوده که در کمتر جایی از ایران می‌توان نمونه آن را سراغ داشت که باید تلاش کرد تا از این ظرفیت برای توسعه این استان استفاده شود.

پیشگیری و آمادگی در مدیریت بحران بی‌معناست

مدیرکل پدافند غیرعامل سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت هواشناسی در اجرای مدیریت ریسک گفت: ریسک قابل مدیریت بوده و این مدیریت در عمل باید قبل از وقوع بحران اتفاق بیفتد اما در مدیریت بحران؛ بحران اتفاق افتاده بنابراین در شرایط بحران نه آمادگی معنی دارد و نه پیشگیری ممکن است.

میثم مرادیان با بیان اینکه تمام کارها را باید قبل از وقوع بحران انجام داد که تبدیل به بحران نشود افزود: پدافند غیرعامل در اختیار تمامی دستگاه‌های اجرایی است و در هر جایی که لازم باشد این پدافند کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این کمک برای دستگاه‌های تخصصی که نقش پدافندی پررنگی در معادلات اجتماعی دارد ویژه‌تر است بیان کرد: دستورکار پدافند غیرعامل نه بخشی بوده نه گروهی و نه سیاسی فکر می‌کنیم زیرساختار و هدف ما اقتدار کشور و همه شهروندان است.

مدیرکل پدافند غیرعامل سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حوزه پدافند غیرعامل نگاه ویژه‌ای به هواشناسی است ادامه داد: در طرح‌های کالبدی باید پیوست‌های اجتماعی، پدافندی و هواشناسی به صورت دقیق اجرا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج