40 میلیارد ریال برای حفاظت منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت


شهرکرد -ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال...
شهرکرد -ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت و ضرورت حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان بستر توسعه پایدار گفت: امسال 40 میلیارد ریال اعتبار در راستای حفاظت مشارکتی عرصه‌های منابع طبیعی استان اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح‌های حفاظتی از عرصه‌های منابع طبیعی یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های برنامه ششم توسعه است که در این طرح دولت به دنبال استفاده از ظرفیت مشارکت مردم در حفظ عرصه منابع طبیعی است.

اجرای طرح حفاظت مشارکتی، توانمندسازی جوامع محلی و بهره‌برداران از عرصه‌های منابع طبیعی در راستای جلوگیری از تخریب، تصرف، تامین معیشت و درآمدزایی از مراتع برای جنگل نشینان و بهره‌برداران به دنبال دارد.

در طرح‌های حفاظت مشارکتی ضریب حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت مردمی افزایش پیدا می‌کند و حفاظت از این عرصه‌ها بیشتر می‌شود و باعث افزایش پوشش گیاهی و کنترل عوامل تخریب در منابع طبیعی می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در گفت وگو با رحمان توکلی معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به این مساله پرداخته است.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی جزء مهمترین وظایف حاکمیتی در سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور و ادارات منابع طبیعی استانها و شهرستانهاست.

رحمان توکلی با اشاره به سیاست دولت‌های مختلف از زمان تصویب قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع تاکنون گفت: حفاظت فیزیکی از عرصه‌های ملی، اخذ اسناد اراضی ملی، اقدامات حقوقی و برخورد با عوامل تخریب از مهمترین اقدامات مستقیم و غیر مستقیم دولت در حفاظت از عرصه‌های ملی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به سیاست‌های دولت در راستای چابک‌سازی و کاهش بدنه دولت و نبود استخدام در سنوات گذشته، تعداد زیادی از نیروهای قرقبان منابع طبیعی بازنشسته شده و اداره منابع طبیعی به منظور جبران کمبود نیروی انسانی بخش حفاظت با استفاده از ظرفیت اصل ۴۴ قانون اساسی از توان بخش خصوصی در این راستا استفاده کرده است.

وی افزود: امسال ۹ قرارداد با شرکت‌های دارای صلاحیت در امر حفاظت منابع طبیعی به منظور حفاظت عرصه‌های منابع طبیعی منعقد شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان افزود: در برنامه ششم توسعه رویکرد حفاظت مشارکتی با همکاری مردم نیز از برنامه‌های پیشنهادی و عملیاتی سازمان جنگل‌ها بود که واسپاری حفاظت از عرصه‌های ملی در قالب طرحهای مرتعداری و جنگلداری و همچنین جنگلکاری اقتصادی و تخصیص اراضی در قالب ماده۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری جز شاخص‌های این پروژه است.

وی اظهار داشت:در شرایط بحرانی و ضروری حفاظت از عرصه‌های ملی از قبیل آتش‌سوزی تعامل و همکاری خوبی با سایر ادارات از جمله محیط زیست، جمعیت هلال احمر، نیروهای مردمی، سازمان‌های مردم‌نهاد، فرمانداری، دهیاری و شهرداری‌ها انجام شده و در این راستا تفاهم‌نامه‌های همکاری از سوی منابع طبیعی منعقد شده است.

توکلی افزود: به منظور جلوگیری از تخریب و اقتصادی شدن عرصه‌های منابع طبیعی تاکنون ۲۶۷ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی در استان در قالب طرح‌های مرتعداری و جنگلکاری اقتصادی و کشت و توسعه گیاهان دارویی و به صورت حفاظت مشارکتی به عهده بهره‌برداران و مجریان طرح‌های مرتعداری و جنگلکاری اقتصادی قرار گرفته است.

وی افزود: بهره‌برداران با اجرای طرح حفاظت مشارکتی علاوه بر بهره‌برداری از این طرح‌ها حفظ و حراست و جلوگیری از تخریب این عرصه‌ها را برعهده دارند و از این میزان ۲۶۰ هزار هکتار طرح های مرتعداری و مابقی سایر طرح‌ها هستند.

به گزارش ایرنا،در حال حاضربه ازای هر ۶ هزار هکتار جنگل و یک نیروی قرقبان و ۳۰ هزار مرتع یک نیروی قرقبان در عرصه‌های منابع طبیعی استان فعال است.

براساس استاندارد میانگین جهانی به ازای هر ۲ هزار هکتار جنگل یک نیروی حفاظتی و هر پنج هزار هکتار مرتع یک قرقبان فعال است که به منظور افزایش برنامه حفاظتی در استان، عرصه‌های ملی، مستثنیات،طرح‌های مرتعداری تفکیک و طبقه‌بندی شده تا بتوام به ازای هر ۶ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار مرتع یک نیروی قرقبان مستقر کرد.

تاکنون در استان بیش از هفت هزار هکتار از اراضی ملی استان در قالب ۵۲۰ فقره قرارداد رسمی برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی شامل کشت و توسعه گیاهان دارویی، جنگلداری و جنگل‌کاری، پارکهای جنگلی طبیعی و دست کاشت احاله مدیریت شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته