70 درصد ساختمان های یزد بدون پروانه است


70 درصد ساختمان های یزد بدون پروانه است

یزد -ایرنا - رییس نظام مهندسی ساختمان یزد با اشاره به اینکه 70 درصد ساختمان های این استان بدون پروانه ساخته شد، گفت: این سازه ها سرمایه ملی است، باید از آن به خوبی محافظت کرد، بر همین اساس این تشکل بر روند ساخت نظارت دارد.

به گزارش روزشنبه روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد به ایرنا، علی اصغر زحمتکش با اشاره به آثار منفی ساختمان سازی بدون پروانه اظهارداشت: این موضوع هم ایمنی ساختمان و هم عمر مفید آن را کاهش می دهد زیرا که در واقع خلاف سازی باعث نبود نظارت درست بر روند ساخت می شود.
زحمتکش در ادامه عمر مفید ساختمان در کشور را ۳۰ سال ذکر کرد و گفت: به مناسبت دهه( ۱۲ تا ۲۲ بهمن) فجر از ۲۲ بهمن تا هفتم اسفند ۹۹، ۳۰ درصد تخفیف برای تشویق مردم به اخذ پروانه در نظر گرفته شد.
وی در خصوص بحث شناسنامه دارکردن ساختمان های استان هم خاطرنشان کرد:سازمان نظام مهندسی از سال ۸۴ اقدام به ارایه شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان ها می کند و مانند دفترچه راهنمای کالا می‌تواند اطلاعات ساختمان را در اختیار مالک یا خریداران آن قرار دهد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد طراحی و نظارت بر ساختمان از سوی مهندسان دارای صلاحیت را از مزیت های اخذ پروانه ساخت دانست و گفت: توانمند بودن مهندسان سازمان و نظارت آنان سبب افزایش کیفیت ساختمان و عمرمفید آن می شود .
زحمتکش تصریح کرد: کارگروه پیشگیری از تخلف به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با شرکت مدیرکل راه و شهرسازی، رییس سازمان، نماینده شهرداری و دادگستری تشکیل شد.

وی افزود :سعی شد در این کارگروه اقداماتی جهت تسهیل صدور پروانه صورت گیرد که کاهش بروکراسی اداری، اعطای پروانه به زمین های قولنامه ای و کاهش میزان حدنصاب زمین جهت اعطای پروانه و افزایش هزینه و جریمه خلاف سازی از جمله این اقدامات است که منجر به رشددرخواست صدور پروانه نسبت به سال های گذشته شد.

استان یزد یک میلیون و۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۴ شهر وبقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند و میانگین بعد خانوار آن حدود چهار نفر تخمین زده می شود.

پانزدهم آبان ماه ۱۳۹۶ مدیرکل وقت راه و شهرسازی یزد با بیان اینکه واحدهای مسکونی استان با تعداد خانواده های آن تقریبا برابر است ، گفت: ۵۰ هزار خانه خالی در استان وجود دارد که استفاده از واحدهای خالی نیازمند برنامه ریزی مناسب است.

محمدرضا نقصان محمدی افزود: با توجه به اینکه خانه ، محلی برای تبلور فرهنگ عمومی است، سیاست این اداره کل ساخت خانه به عنوان محلی برای آرامش و درخور شان مردم است.
وی تراکم جمعیت در یزد را حدود ۴۰ نفر در هر هکتار ذکر کرد و یادآور شد: می توان با برنامه ریزی مناسب در زمین های کوچک ساختمان هایی ساخت که مناسب نیازهای مادی و معنوی انسانها باشد.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در سازمان علمی، آموزشی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) با تاکید بر ساخت و ساز سازگار با بافت غنی این شهر است ، اضافه کرد: به همین دلیل در ساخت و سازها باید به اصول شهر جهانی احترام گذاشت.
نقصان محمدی تصریح کرد: هم اکنون ۳۱۰ هزار خانوار در استان سکونت دارند و کمیت واحدهای مسکونی در یزد مناسب است با این حال برنامه این اداره کل در بخش کیفیت بخشی به بحث خدمات رسانی و ارتقای آرامش زندگی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج