تشی به سه هزار هکتار بنه‌زار نهبندان خسارت زد


تشی به سه هزار هکتار بنه‌زار نهبندان خسارت زد

بیرجند - ایرنا - مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان گفت: تشی (سیخور) تاکنون به سه هزار هکتار از جنگل‌های بنه شهرستان خسارت‌های جبران ناپذیری زده است.

محمدحسین کدخدازاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۲ سال گذشته به دلیل بارندگی‌های مناسب حمله تشی به درختان بنه شهرستان کاهش چشمگیری داشته و در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی‌ها حمله آن مجدد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در سال جاری بارندگی‌ها در شهرستان کاهش یافته و باز مجدد شاهد افزایش حمله تشی به بنه‌زار شهرستان هستیم که در صورت نبود بارندگی مناسب حمله و شدت خسارت اوج خواهد گرفت.

کدخدازاده با بیان اینکه اعتباری برای مقابله و جلوگیری از خسارت این جانور به شهرستان اختصاص نیافته است، اضافه کرد: طرح مقابله با خسارت این جانوار به بنه‌زارهای شهرستان هم تهیه شده و در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلات ما اختصاص نیافتن اعتبار برای جلوگیری از خسارت این جانوار است و در صورت اختصاص اعتبار با سنگ چینی‌ و فنس‌کشی خسارت آن را کاهش خواهیم داد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان گفت: این جانور سبب شده تعداد زیادی از درختان بنه شهرستان نهبندان که بیش از ۴۰۰ سال سن دارند، در معرض نابودی قرار گیرند.

کدخدازاده افزود: با توجه به شرایط محیطی موجود تجدید حیات گونه بنه امکان ندارد و در صورت نابودی درختان بنه به زودی شاهد انقراض این گونه ارزشمند خواهیم بود.

خارهای بلند روی بدن تشی او را از سایر پستانداران متمایز می‌کند و نباید آن را با جوجه تیغی اشتباه گرفت.

این جانوار در بیشتر زیستگاه‌ها اعم از جنگلی، کوهستانی، استپی و بیابانی زندگی می‌کند و گاهی نیز پیرامون باغ‌ها و زمین ‌های کشاورزی ساکن می‌شود.

نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک